Menu Zavřít

Šrotovným či daní za záchranu Francie

22. 6. 2012
Autor: Euro.cz

Automobilový průmysl

Zoufalá doba si žádá zoufalé činy. Deprimující stav evropského trhu s novými osobními vozy dopadá nejvíce na země, jako je Francie. Za prvních pět měsíců roku se tam podle Asociace evropských výrobců automobilů prodalo o 17,2 procenta nových vozů méně než za stejné období loni. A protože na propad trhu doplácejí hlavně domácí automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën, žádá si to politický zásah.
Jako první se na scéně vynořil staronový „spasitel“ trhu – šrotovné. S nápadem oživit trik z přelomu let 2009 a 2010 přišel hlavní provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares, nicméně zatím nesklidil příznivou odezvu. Agentura Fitch podle serveru Automotive News upozorňuje na to, že krátkodobý přínos by nepřevážil dlouhodobé drastické následky takového kroku. Pobídky tohoto typu totiž nepřitahují na trh nové zákazníky, ale pouze urychlují nákupy, které by se stejně uskutečnily. Navíc k nejžádanějším modelům v dobách šrotovného patří ty levné, na nichž mají prodejci i automobilky minimální marže, jak dodává Fitch.
Nejnovějším nápadem, který by měl vést k oživení trhu, je „ekologická“ daň. Zrodila se mezi členy Asociace výrobních míst automobilového průmyslu (Association des collectivités sites d’industrie automobile), jejímž členem je i francouzský ministr financí Pierre Moscovici. Jak informoval deník La tribune, asociace vypracovala bílou knihu automobilového průmyslu, v níž volá po tom, aby se v zemi opět prodávalo půl milionu vozů domácí výroby ročně a továrny se udržely v chodu. Přísnější postup je namířen vůči vozům, které do ovzduší vypouštějí větší množství emisí oxidu uhličitého. Tedy zejména proti německým prémiovým značkám Audi, BMW či Mercedes, kterých se zatím propad evropských prodejů výrazně nedotýká. Zákazníci podle autorů bílé knihy budou poté více motivováni pořizovat si malá auta, která jsou doménou francouzských výrobců. V současnosti bílou knihu studují na ministerstvu průmyslu. Pokud se její myšlenky prosadí v praxi, Evropská komise bude moci nejspíš řešit další případ nedovolené podpory domácích výrobců.

  • Našli jste v článku chybu?