Světoznámé snímky dokumentující pražské jaro jsou konečně k vidění i v místě svého vzniku
Své nejznámější fotografie pořídil americký amatérský fotograf Paul Goldsmith v Praze roku 1968. Bylo mu tehdy 19, po střední škole pracoval v Izraeli a pak na svém skútru cestoval Evropou.
V Praze nadšené reformami ho nejvíce zaujaly kavárničky pulzující životem, optimismem a kreativitou.
Jeho snímky však ukazují jinou atmosféru pražského jara, na místo totiž dorazil jen chvíli předtím, než do tehdejšího Československa vjelo více než čtyři tisíce tanků a 165 tisíc příslušníků vojsk zemí Varšavské smlouvy. Invazi sledoval dva dny.
„Měl jsem výjimečný pocit důležitosti historického okamžiku a účasti na tragické události, svědčící o marném odporu proti hrubé síle sovětských vojsk,“ vzpomíná Goldsmith na chvíli, kdy pořizoval snímky, které následně vyvolala kancelář agentury AP. Pět si jich i koupila a objevily se na předních stranách světových novin i časopisů.
Goldsmith si v USA zvolil jinou kariéru a jeho snímky odpočívaly 40 let, než se potkal s majitelem sanfranciského grafického studia Pacific Digital Image Jiřím Bártou, který se na nich dokonce i poznal. Goldsmithovi pomohl sestavit knihu, která má za sebou už druhé vydání.
Snímky od té doby cestovaly po výstavách od Chicaga po JAR. Nyní jsou k vidění i v pražské galerii a kavárně Krásný ztráty. l
O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz