Češi kvůli stáčení tachometrů ročně zaplatí za ojeté vozy přibližně o deset miliard korun navíc. V tuzemsku má tachometr stočený 38 procent prodávaných ojetin. Uvedla to dnes Asociace obchodníků ojetými automobily. Od pondělí začne platit novela zákona, která poprvé jasně označuje stáčení za nelegální pod pokutou půl milionu korun.
Největší nástrahou je dovoz ze zahraničí. Typická úvaha, že ojetý vůz z Německa je kvalitní, kulhá už v samotné definici německého původu. Více než 35 procent vozů, které deklarují DE původ, ve skutečnosti pochází z Itálie a Francie. Navíc jsou stočené a přihlášené do německé evidence pouze proto, aby při vývozu na východ mohl prodávající deklarovat německý původ, který zvyšuje u kupujících kredit,“ uvedl předseda asociace Jiří Grund.
Stáčení tachometrů má podle generální ředitelky AAA Auto Karolíny Topolové devastující vliv na důvěryhodnost trhu ojetin a vytahuje peníze z kapes spotřebitelů. „Pokud nevíte, kolik má vůz skutečně najeto, věnujete mu úplně jinou, zpravidla nevyhovující servisní péči. Vůz pak může ohrozit bezpečnost vaši i ostatních účastníků silničního provozu. Pokud se následně zjistí manipulace s tachometrem, prodáte ho se ztrátou. Doufám, že zákaz stáčení toto riziko alespoň u aut s tuzemským původem sníží. U dovozových ojetin však problém zůstává dál,“ dodala Topolová.
Přečtěte si komentář k tématu:
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Češi ročně nakoupí 750 tisíc ojetin. Průměrná cena byla loni 220 tisíc korun. Vozidla jsou průměrně stočena o 63 500 kilometrů dolů. Průměrné navýšení ceny ojetiny v důsledku stočení tachometru představovalo 35 tisíc korun.
Opravdu účinným řešením nelegálních úprav tachometrů bude podle odborníků až zavedení národní databáze najetých kilometrů podle vzoru belgického Car Passu. Tomu povinně posílají údaje tisíce firem, které přicházejí do styku s automobily, od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby.
Čtěte také: