Pětadvacetikilometrovou vzdálenost do krajského města lze díky slušné dopravní infrastruktuře zvládnout za dvacet minut, nájem srovnatelného bytu přijde v sympatické Žitavě téměř na polovinu, služby obstarají řemeslníci z nedalekého Hrádku nad Nisou a nákup ve zdejších marketech vychází v poměru cena/kvalita dokonce lépe než na české straně.
Vypadá to téměř idylicky, ale tato žitavsko-liberecká cesta je spíše výjimkou potvrzující pravidlo. Bydlení prakticky všude jinde v Německu prudce zdražuje. Roste především cena nájemního bydlení, což je pro tamní obyvatelstvo klíčové, v pronájmu žije téměř každý druhý Němec.
Nárůst cen vyvolal řadu politických reakcí, třeba v Berlíně se levicové vedení radnice rozhodlo na pět let zastropovat nové nájemní smlouvy, ty staré mohou hranici deseti eur za metr překročit maximálně o pětinu.
To v Česku začínají být kvůli bydlení nervózní hlavně bankéři. Nová legislativa dala lidem právo splatit hypoteční úvěr takřka bez sankce i v průběhu takzvané fixace. Klient má možnost změnit banku - což je atraktivní zejména v době klesajících úrokových sazeb - kdykoli, třeba i pár týdnů po uzavření smlouvy. Bance nejen že zůstanou k dispozici drahé peníze, pro které musí hledat „nové“ uplatnění, je povinna i zaplatit zhruba dvouprocentní provizi zprostředkovateli. Což ve finále představuje slušný balík peněz, přes finanční poradce je v Česku domluveno zhruba 80 procent hypoték.
Přeběhlíků, kteří jsou ochotni kvůli pár desetinám úroku podstoupit administrativní martyrium, je zatím jen pár stovek.
Lze ale předpokládat, že kvůli procentnímu rozdílu na úrokové sazbě se lidé začnou o své úvěry starat mnohem zodpovědněji. A bankovní manažeři již počítají negativní scénáře, v nejhorším případě hovoří odhady o ztrátách jednotek miliard korun.
Oblast, kde Češi naopak s korporacemi (zatím) prohrávají, jsou výplaty náhrad aerolinek za zrušené či zpožděné lety a poškozená zavazadla. Člověk nemusí zrovna letět s lecjakou nízkonákladovkou, aby se dostal do problémů. Jen v Česku se v kompenzacích může točit až 100 milionů ročně, takže je logické, že nový byznys přitahuje zájem podnikatelů, kteří poškozeným cestujícím nabízejí - samozřejmě za provizi - svou pomoc. Přeji vám příjemné čtení! •
O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz