PRAHA (tpk) - Japonská automobilka Mitsubishi Motors se ve druhém čtvrtletí tohoto finančního roku (končícího 31. března 2005) oproti stejnému období loni opět o něco propadla. Čistou ztrátu ve výši 868 milionů dolarů oznámila minulé pondělí s tím, že odhad ztráty za celý rok zvýšila na 2,28 miliardy. Spolu s tím upravila i prognózy v počtu prodaných vozů. Za letošní rok jich hodlá zákazníkům dodat 1,36 milionu oproti v květnu předpovídaným 1,45 milionu.
Automobilka pokračuje v uskutečňování záchranného plánu, který představila v revidované podobě v červnu a na jehož podporu získala od sesterských společností ze skupiny a investičních fondů 4,5 miliardy dolarů. Tržby se ve druhém čtvrtletí propadly meziročně o čtrnáct procent na 4,87 miliardy dolarů, provozní ztráta se naopak snížila na 301,22 milionu. Propad v prodejích, způsobený skandálem se zatajováním vad na automobilech, se nadále projevuje výrazně v Japonsku a ve Spojených státech. Naproti tomu v Evropě jako jediném regionu automobilka prodala více vozů než ve stejném období loni. Zatím poslední model uvedla automobilka Mitsubushi na japonském trhu 25. října a nese název Colt Plus. Žádné signály z automobilky však nenaznačují, že by se měl rovněž dovážet do Evropy.
Německý koncern DaimlerChrysler, který se v dubnu odmítl podílet na dalším financování jediného ztrátového japonského výrobce, stále drží v Mitsubishi podíl ve výši 20,7 procenta. Od té doby ale spíše čeká, až nastane vhodný okamžik k prodeji akcií, a nevystupuje jako strategický partner. Analytici se přitom shodují, že by japonská společnost partnerskou automobilku potřebovala. „Pro budoucnost Mitsubishi Motors je její nalezení klíčové,“ uvedl analytik Credit Suisse First Boston Securities Koji Endo pro agenturu Reuters. V této souvislosti se spekulovalo o koncernu PSA Peugeot Citroën či o Nissanu, prezident Mitsubishi Motors Hideyasu Tagaya však zprávy o PSA popřel a prohlásil, že v otázce spolupráce s Nissanem při výrobě minivozů v Japonsku nebylo nic rozhodnuto. Vzápětí ovšem dodal, že kooperaci s jiným výrobcem do budoucna nevylučuje.
Jak hluboko klesnou?
(počty prodaných vozů Mitsubishi ve světě letos od 1. dubna do konce září)
region 1. pololetí 2004 meziroční změna
Japonsko 96 000 -75 000
Severní Amerika 92 000 -58 000
Evropa 112 000 +8000
Ostatní 346 000 -1000