PRAHA – Mezi firmami působícími na českém trhu dochází konečně k oživení zájmu o nástroje alternativních forem prodeje, které zahrnují například on–line nakupování a přímé dodávky spotřebitelům. Podle studie poradenské společnosti Accenture (dříve Andersen Consulting) těchto forem využívá již 22 procent tuzemských podniků a jedenáct procent se na začlenění do tohoto obchodního modelu připravuje.
Většina manažerů si však ještě stále neuvědomuje potenciál například internetového obchodu. Nadále mezi nimi převládá jeho chápání jako podpůrného prostředku k ostatním způsobům prodeje, říká studie. Firmy jsou totiž přesvědčeny o přetrvávajícím nedostatečném zájmu ze strany spotřebitelů. Ti by ale k objednání a nákupu zboží internet, telefon nebo jiné alternativní formy využili, pokud by jim byly nabídnuty.
Studie zároveň ukazuje, že zákazníci případnou dodávku požadují v řádu maximálně několika hodin. Více než šedesát procent respondentů průzkumu označilo za přijatelný způsob platby za objednané zboží při jeho dodání. Dalších dvacet procent by zvolilo platební kartu.
Šetření proběhlo loni v listopadu a prosinci. Zúčastnilo se ho 47 českých firem a 1071 soukromých respondentů.