Menu Zavřít

Stále při chuti

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Akcionáři rakouských finančních institucí mohou být spokojeni. České dcery vynášejí a chystají se na další expanzi

V českém hospodářství není oblasti, kde by přítomnost společností s rakouskými kořeny byla silnější. A je třeba dodat, že rakouským finančním domům se v tuzemsku daří. Přestože evropská i česká ekonomika procházely poslední dva roky recesí, dceřiné společnosti rakouských bank a pojišťoven dosahovaly na našem trhu výborných výsledků.

Spořitelna v čele

Největší rakouskou investici v Česku mezi tuzemskými finančními institucemi představuje Česká spořitelna ze skupiny Erste Group, která v tuzemsku obsluhuje přes pět milionů klientů. Navzdory pomalému zotavování českého hospodářství z krize spořitelna dokázala vylepšit výsledky svého hospodaření: její bilanční suma se zvýšila o 3,1 procenta na 882 miliard korun a provozní zisk stoupl o téměř půldruhého procenta na 26,74 miliardy korun. „Ekonomický růst v loňském roce byl jen mírný, sektor domácností i firem stále prožíval poúrazový šok. O to více nás těší nejen růst provozního zisku, ale především příliv vkladů klientů, které se zvýšily přibližně o tři procenta,“ komentoval loňské výsledky generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka. Konsolidovaný čistý zisk banky se ovšem vloni mírně snížil na 12,05 miliardy korun. Mimochodem vysoký kladný čistý zisk je něco, na co si akcionáři České spořitelny již zvykli – od roku 2006 si v této kolonce banka pravidelně připisuje částku převyšující deset miliard korun. A spořitelna pracuje na tom, aby své hospodářské výsledky ještě vylepšila. Jen letos chce do své pobočkové sítě investovat jednu miliardu korun, zrekonstruovat 85 poboček, dalších 14 otevřít a stejný počet jich přemístit. Významným cílem je zlepšování dostupnosti poboček pro klienty – již nyní v 86 pobočkách funguje samoobslužná zóna a 26 jich má otevřeno i o víkendu. I díky tomuto úsilí o zlepšení služeb klientům Česká spořitelna získává řadu ocenění – kromě cen v domácích soutěžích, jako je Fincentrum Banka roku 2010 (Banka roku, Nejdůvěryhodnější banka roku a Banka bez bariér), se bance dostává uznání i v zahraničí. Například letos v únoru získala cenu za nejlepší privátní bankovnictví v ČR od magazínu Euromoney a vloni v prosinci již pošesté ocenění Banka roku pro Českou republiku, udělované časopisem The Banker.

Expanze v žlutočerné i modrobílé

A jak na tom byly české dcery ostatních rakouských finančních domů? Tuzemská rakouská bankovní dvojka podle velikosti aktiv Raiffeisenbank (185,8 miliardy korun k 31. prosinci 2010) se vloni musela spokojit s malým snížením čistého zisku, který poklesl zhruba o osm procent na 1,8 miliardy korun. „Již na začátku loňska jsme očekávali, že rok 2010 bude náročný. To se plně potvrdilo, přesto jsme loňský rok využili k dalšímu růstu a obchodně se nám dařilo především v úvěrové oblasti. Pokles zisku je způsoben především vyšší tvorbou opravných položek. Zatímco u firem se situace zlepšovala, vývoj u domácností kopíruje se zpožděním vývoj nezaměstnanosti, a zlepšovat se tak zřejmě začne až ve druhé polovině letošního roku,“ komentoval výsledky generální ředitel Raiffeisenbank Lubor Žalman. V růstu chce banka se žlutočerným logem pokračovat i letos. „Chceme se ještě více zaměřit na prémiové i privátní klienty, pro které vybudujeme speciální obchodní místa. Od začátku roku tak výrazně rozšiřujeme pobočkovou síť. Zahájili jsme rovněž expanzi v privátním bankovnictví nabízeném pod značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen. Také se připravujeme na nový IT systém, který spustíme v roce 2012,“ zmínil Žalman hlavní letošní priority banky. Velký potenciál vidí Raiffeisen na trhu privátního bankovnictví. „Podle našich odhadů české privátní banky momentálně obsluhují jen asi necelou třetinu všech aktiv, které by mohly být pod správou privátních bankéřů. Zbývající část je buď v českých bankách mimo privátní segment, nebo v zahraničí,“ vysvětlil místopředseda představenstva Raiffeisenbank Mario Drosc. Kromě služeb pro fyzické osoby Raiffeisenbank hodlá posilovat i zaměření na korporátní klientelu a vyčlenila na úvěry pro střední firmy pět miliard korun.
Dařilo se i třetí největší rakouské bance působící v tuzemsku – Volksbank CZ, jejíž čistý zisk loni dosáhl 271 milionů korun, což znamenalo zvýšení o 46 procent. Bilanční suma modro-bílé banky se přiblížila 50 miliardám korun a vklady klientů se zvýšily o 15 procent na 35 miliard korun. „V roce 2011 se chceme soustředit na posilování regionálních kompetenčních center. Další rozvoj prodejních míst bude směřován do segmentů střední a vyšší privátní klientely. Naše pozornost se v budoucnu kromě již stabilní větší korporátní klientely zaměří také na vybrané segmenty podnikatelů a malých a středních firem,“ popsal strategii banky pro letošní rok předseda představenstva Volksbank CZ Libor Holub.

Rekordní Hornorakušané

Expandovat se daří i poslednímu většímu zástupci rakouských bankovních domů podnikajícímu v Česku, společnosti Oberbank. Koncern se sídlem v hornorakouském Linci vloni dosáhl nejvyššího zisku ve své stočtyřicetileté historii a rychle se zlepšují i výsledky české pobočky banky. „Zatímco ještě v roce 2006 jsme přispívali do koncernového výsledku přibližně 1,5 milionu eur ve formě hrubého zisku, vloni to bylo téměř sedm milionů eur a letos počítáme již s osmi miliony. Nárůst ziskovosti odráží naši schopnost poměrně rychle, a to v průměru do dvou let od otevření, dostat naše pobočky do černých čísel,“ potvrdil Robert Pokorný, ředitel české pobočky Oberbank, jejíž bilanční suma přesáhla 13 miliard korun. Svou osmnáctou tuzemskou pobočku otevřela Oberbank letos v březnu a nyní zvažuje rozšíření o další dvě obchodní místa. Dnes v Česku počítá mezi své klienty dva a půl tisíce firem a třináct tisíc fyzických osob. „Naším hlavním záměrem je nabízet jiné služby než konkurence se stovkami tisíc klientů. Zaměřujeme se na střední třídu s průměrnými a lehce nadprůměrnými příjmy, jsme hlavně vztahová banka – naše klienty pravidelně zveme na akce a komunikujeme s nimi individuálně,“ osvětlil strategii Oberbank Robert Pokorný.

Pojišťovny na vzestupu

Spokojenost s výsledky může panovat také v managementech pojišťoven, které mají mateřskou společnost v Rakousku. Například zástupci koncernu Vienna Insurance Group (VIG), který v České republice zahrnuje společnosti Kooperativa pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, Pojišťovna České spořitelny a VIG Re, vloni zvýšili předepsané pojistné o 9,6 procenta na 1,8 miliardy eur. Na celkové sumě předepsaného pojištění celé skupiny VIG ve výši 8,6 miliardy eur se český trh podílel téměř 21 procenty. Podíl tuzemských dcer VIG na hospodaření celého koncernu se přitom každoročně zvyšuje. Zásluhu na tom mají i úspěchy v oblasti životního pojištění, kde vloni v Česku VIG předepsala o téměř 20 procent více pojistného. Celkově se jednalo o 752 milionů eur, což skupině zajistilo pozici lídra tuzemského trhu životního pojištění. Vlajkovou lodí VIG v Česku je Kooperativa pojišťovna, která letos slaví dvacet let od svého založení. Právě Kooperativě přiřkli čeští pojišťovací makléři v anketě Pojišťovna roku 2010 první místo hned ve čtyřech z pěti vyhlašovaných kategorií (pojištění průmyslu a podnikatelů, autopojištění, pojištění občanů i životní pojištění). Na předních místech se v anketě umístili i další čeští členové skupiny VIG.
Růst vykázal i další zástupce rakouských pojišťoven na českém trhu – UNIQA pojišťovna, která vloni zvýšila předepsané pojistné o 5,9 procenta na téměř šest miliard korun. „Obzvlášť se nám dařilo v oblasti havarijního pojištění, kde počet námi sjednaných smluv vzrostl o 14 procent,“ komentoval loňské výsledky generální ředitel pojišťovny Martin Žáček. Neživotní pojištění stále tvoří asi tři čtvrtiny předepsaného pojistného UNIQA, a proto mu pojišťovna věnuje odpovídající pozornost. Loni například spustila bezplatnou službu pro obce MeteoUNIQA, která přináší včasné informace o blížícím se větším výkyvu počasí. Preventivní hlášení dostávají starostové a záchranné složky v obcích formou SMS nebo e-mailu. Za půl roku fungování se k odběru služby přihlásila již více než třetina obcí, jež mají sjednánu pojistku u UNIQA pojišťovny.

MM25_AI

Pod jednou střechou

Na českém trhu úspěšně působí i poskytovatelé finančních služeb, kteří mají německé i rakouské akcionáře a vycházejí z německo-rakouského přístupu k finančním službám. Příkladem je skupina Wüstenrot, která má v Česku hned čtyři společnosti: hypoteční banku, životní a neživotní pojišťovnu a stavební spořitelnu. Za první letošní čtvrtletí Wüstenrot uzavřel téměř o pětinu smluv na stavební spoření více než vloni a nárůstů dosáhl i v dalších oblastech. „Velmi rychle rosteme hlavně v bankovních produktech. Jen za první čtyři měsíce letošního roku jsme schválili přes 1500 hypotečních úvěrů v objemu téměř 2,2 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst o 130 procent. S velkým zájmem se setkaly i spořicí a běžné účty a termínové vklady, které jsme zavedli na přelomu roku. Do konce dubna si naši klienti sjednali téměř dvanáct tisíc spořicích účtů a termínovaných vkladů, přičemž hodnota takto uložených peněz dosáhla výše 4,4 miliardy korun,“ komentoval letošní vývoj hospodaření generální ředitel skupiny Wüstenrot v Česku Pavel Vaněk.
Produkty Wüstenrotu si odnášejí i ocenění z odborných soutěží, jako je Zlatá koruna. „Nejlepším produktem stavebního spoření se letos stalo naše spoření pro děti do osmnácti let Kamarád+, navíc jsme bodovali v kategorii Podnikatelské úvěry, ve které získal třetí místo náš úvěr TopRevit určený na financování oprav bytových domů ve vlastnictví bytových družstev a společenství vlastníků,“ upřesnil Pavel Vaněk.

Privátní banka i specialisté

Nelze zapomenout ani na menší subjekty s rakouskými kořeny, jež často poskytují služby formou takzvaného jednotného evropského pasu. K těm patří například privátní banka Bank Gutmann či Investkredit Bank zaměřená na korporátní a nemovitostní financování. V posledních letech si do Česka našly cestu i úzce specializované společnosti, jako je rakouský správce aktiv C-Quadrat, který na tuzemský trh vstoupil v roce 2006 a zabývá se hlavně správou podílových fondů. Své produkty zakládá na sofistikovaných matematických modelech, za což se mu dostává četných ocenění. Například vloni i letos to byla německá i rakouská cena pro nejlepší fond Fondspreis a v březnu dostal jeden z fondů C-Quadrat od společnosti Standard & Poors rating AAA. Firma vloni zvýšila své výnosy o 76 procent na 66,5 milionu eur, a čistý zisk dokonce o 168 procent na 15,3 milionu eur.

  • Našli jste v článku chybu?