Menu Zavřít

Stále zajímavý region

25. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Velké koncerny investují ve střední Evropě

Zatímco v České republice je údajně nemožné sehnat manuálně pracující dělníky, v našem blízkém okolí se investuje do pásové výroby. Tedy do jedné z nejméně kvalifikovaných činností, kterou po zapracování může dělat prakticky kdokoliv. Koncerny Volkswagen a Daimler před nedávnem nezávisle na sobě oznámily, že ve střední Evropě chtějí rozšířit současnou produkci, či dokonce postavit nové výrobní kapacity.

Octavie na Slovensku Bratislavský závod německého koncernu Volkswagen se připravuje na výrazné zvýšení výrobních kapacit ve prospěch modelu Octavia. „Předpokládáme, že v příštím roce nejméně zdvojnásobíme výrobu vozů Škoda Octavia z 25 tisíc automobilů plánovaných pro letošní rok na konečných padesát tisíc,“ říká člen představenstva slovenského Volkswagenu Jaroslav Holeček. Od spuštění sériové produkce letos v březnu se na Slovensku vyrobilo pět tisíc octavií různých verzí, které ve výrobním programu bratislavského závodu nahradily model VW Polo.
Spuštění výroby na Slovensku je i přes relativně nevelkou vzdálenost od Mladé Boleslavi logickým krokem. Po vozech Škoda je na Slovensku silná poptávka a Škodovce se vyplatí jejich montáž na místě. Už jen proto, že domácí výroba je výrazným prodejním argumentem. Osmdesátiprocentní podíl výroby továrny ale tvoří sportovně-užitkové automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne.
K výrobě základního modelu Octavie by měl bratislavský závod koncem roku připojit také produkci verze kombi. Slovensko by prý mohlo získat i unikátní verzi Octavie, která by se jinde než v Bratislavě nevyráběla. „Je opravdu možné, že některá z modifikací, jež je méně sériová, se bude vyrábět jen u nás v Bratislavě, ale vše závisí na rozhodnutí Škody Auto,“ tvrdí Holeček. Škoda hodlá letos na Slovensku prodat dvacet tisíc nových vozů, zejména fabií a octavií.

Mercedesy v Maďarsku Stuttgartská automobilka Mercedes oznámila, že jižně od Budapešti ve městě Kecskemét postaví novou továrnu. Předpokládané náklady dosahují zhruba osmi set milionů eur. Vznikne 2500 pracovních míst přímo, další tisíce v dodavatelském řetězci a návazných službách. Oznámení přichází v době, kdy automobilka odhalila své plány na mohutnou expanzi v oblasti menších vozů prémiové třídy. Továrna bude schopná produkovat až čtyři různé modely, konkurující zejména Audi A1 z produkce koncernu Volkswagen a Mini od BMW. Automobilka blíže nespecifikovala, jaké vozy bude v Kecskemétu vyrábět, ovšem proslýchá se, že by mohlo jít o verze A a B Klasse s pohonem zadních kol a o dva zcela nové, ještě nepředstavené modely malých automobilů. „Mercedes nabídne v segmentu malých vozů ještě širší paletu luxusních automobilů s vysokou úrovní komfortu, bezpečnosti a celkové kvality, která je pro tuto značku charakteristická. Rozšířená výrobková řada nám navíc umožní oslovit nové skupiny spotřebitelů,“ odpověděl neurčitě na dotaz, týkající se konkrétní modelové skladby nové továrny, generální ředitel společnosti Dieter Zetsche. Bezproblémové zdroje Zdá se tedy, že prohlášení nejrůznějších analytiků o krizi středoevropského automobilového průmyslu v důsledku nedostatku pracovních sil byla nepřesná. Dokonce ani v Česku, kde se nezaměstnanost už delší dobu pohybuje pod pěti procenty, není problém najít dostatek pracovníků pro pásovou výrobu. „Plán náboru pro rok 2008 byl zhruba 1500 lidí, z nichž jsme k dnešnímu dni přijali 750 uchazečů a do konce roku, tedy ve zbývajících šesti měsících, přijmeme i druhou polovinu, tedy 750 osob. Stav náboru je v naprosté shodě s naším plánem,“ říká Petr Vaněk, generální manažer pro vztahy s veřejností korejské automobilky Hyundai v Nošovicích. Firma prý nepociťuje žádné problémy s nedostatkem uchazečů o práci. V databázi eviduje přes 4000 zájemců, z toho 95 procent pochází z Moravskoslezského kraje. „Noví uchazeči se v náborovém centru registrují každý den a jsme naprosto přesvědčeni, že splníme nejen plán náboru pro letošní rok, ale i konečný stav v roce 2011, který předpokládá v Hyundai Motor Manufacturing Czech zaměstnání zhruba 3500 osob,“ hýří optimismem Vaněk.
Nezaměstnanost v Maďarsku dosahuje 7,2 procenta a pro Mercedes údajně nebyl problém uvažovat dokonce o Rumunsku, kde je ještě nižší. Pro umístění továrny do Maďarska nakonec rozhodlo hlavně to, že Rumunsko nemá dostatečnou infrastrukturu pro rychlou dopravu vyrobených vozidel do cílových míst. Zdroj z managementu velké české automobilky, který si nepřál být jmenován, k tomu dodává. „K pásu vždycky nakonec najdete dost lidí, může to dělat kdokoliv, kdo je schopen pracovat. Jen jim nesmíte říkat, že je to práce pro schopnější opice, ale že jde o kvalifikované dělnické pozice.“

SITUACE
- Útlum automobilového průmyslu se ve střední Evropě nekoná
- Nové továrny vytvářejí tisíce nových pracovních míst
- Na obrovském převisu poptávky nad nabídkou zaměstnání v Nošovicích je vidět, že v Moravskoslezském kraji by se místo pro dalšího velkého zaměstnavatele našlo snadno

bitcoin_skoleni

BOX
Autoprůmysl ve střední a východní Evropě
Rozvoj automobilového průmyslu ve střední a východní Evropě lze za posledních deset let označit za bezprecedentní. Křivka počtu vyrobených vozů v tomto regionu má silně rostoucí charakter, a to přesto, že předpovědi analytiků často nevyznívají adekvátně optimisticky. Stejně dramaticky totiž rostou průměrné mzdy, které vyrobené vozy zdražují. Pro srovnání, jestliže průměrná mzda v českém automobilovém průmyslu dosahuje 23 tisíc korun, v Číně toto číslo reprezentuje průměrný výdělek za rok. Blízkost trhů a kvalita práce ale drží velké automobilky v Evropě i přes dramatické rozdíly v nákladech.
Automobilky v zemích střední a východní Evropy: Česko: Škoda Auto, TPCA, Hyundai, manufaktury, autobusy, užitková vozidla
Slovensko: Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda Auto, Kia, PSA Peugeot Citroën
Polsko: Opel, Chevrolet, Fiat, Ford, Toyota, BMW, Isuzu, Volvo, Volkswagen
Maďarsko: Audi, Mercedes, Suzuki, Opel, Rába, autobusy
Rumunsko: Renault, Dacia
Slovinsko: Renault, Revoz
Bulharsko: Fiat, Opel

GRAF:
Růst výroby
Počet aut vyrobených ve střední a východní Evropě v letech 1991 až 2006
(v tisících)
Pramen: Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA)

  • Našli jste v článku chybu?