Menu Zavřít

Standardní prognózy nefungují

10. 2. 2012
Autor: Euro.cz

Pokud se něco může pokazit, pak se to pokazí. Základní Murphyho zákon aplikovaný na evropský trh s novými automobily se v lednu začal naplňovat. Katastrofální propad prodejů nových vozů téměř o padesát procent v Portugalsku v prvním měsíci roku by šel možná přejít jako výstřelek. Pokles na největších trzích už méně.
Loňský tahoun Německo aspoň optimisticky stagnuje, stejně jako Velká Británie. Itálie (-17 %) a Francie (-21 %) už nikoli. Podle poradenské společnosti LMC Automotive trh v sedmnácti zemích západní Evropy v lednu klesl o 8,7 procenta, což představuje 90 tisíc neprodaných aut. A všichni čekají, že bude hůř. „Rok 2012 je nepředvídatelný, volatilní, a proto složitý. V Evropě lze očekávat snížení prodejů nových osobních vozů o 400 až 700 tisíc,“ soudí Petr Janeba, vedoucí divize Volkswagen – osobní vozy v Import Volkswagen Group. Loni si v celé Evropě našlo zákazníky 13,1 milionu vozů, nejchmurnější předpovědi počítají s poklesem v následujích letech až na úroveň jedenácti milionů.
Česko jde proti západní Evropě. Nových osobních aut se v tuzemsku během ledna prodalo více, než se v prvním měsíci roku podařilo kdy dříve. Svaz dovozců automobilů minulý týden zveřejnil pravidelnou statistiku, podle níž prodejci registrovali téměř třináct tisíc nových osobních vozů. Bezmála jedenáctiprocentní český meziroční růst ale spíše vypadá jako vítaný polštář pro další letošní měsíce.

Počítáme s růstem i poklesem

Rekordy navzdory pozitivnímu startu v Česku nikdo nečeká. Týdeník Euro oslovil manažery českých zastoupení značek, které se loni dohromady podílely na tuzemských prodejích nových osobních a lehkých užitkových vozů z více než 55 procent. Loňský výsledek 186 tisíc aut by všichni přivítali.
Nejkonzervativnější prognóza zaznívá z českého zastoupení koncernu Volkswagen. „Vzhledem k tomu, jak se vyvíjejí jednotlivé segmenty na trhu, jakým tempem rostou fleetové prodeje, kolik novinek se chystá na uvedení v roce 2012 a vzhledem k aktuálním makroekonomickým prognózám předpokládám nestandardní sezonnost trhu a výraznější pokles až sedm procent ve druhé polovině roku. Celkem by měl trh klesnout maximálně o pět procent a minimálně zůstat na úrovni roku 2011,“ uvádí Petr Janeba.
Vedoucí regionu Česká republika ve Škodě Auto Petr Pečenka je optimističtější. „První signály pro rok 2012 naznačují spíše zpomalení globálního hospodářského růstu. Nicméně naše prognóza zůstává pozitivní. Očekáváme obdobný vývoj jako v loňském roce, přičemž cílem v ČR je nadále kontrolovat třetinový tržní podíl a mírně ho navyšovat,“ prohlašuje. Tentýž výhled potvrzuje tisková mluvčí Renaultu ČR Jitka Skaličková i vedení českého Fordu. „Nečekáme letos žádné dramatické výkyvy trhu, plánujeme prodeje nových vozů řádově na úrovni roku předchozího. Od druhé poloviny loňského roku dochází k poklesu prodeje privátním zákazníkům, naopak lehce stoupá poptávka firemní klientely,“ říká generální ředitel českého zastoupení Ford Motor Company Jan Laube, který věří, že v průběhu roku dojde k oživení poptávky u privátních zákazníků.
Potenciálním výkyvům trhu by měla podle předpokladů manažerů nejlépe odolávat luxusní auta. „V roce 2012 očekáváme stabilní vývoj v luxusním segmentu, kde je elasticita poptávky nepoměrně nižší než v jiných segmentech. Dokonce očekáváme mírný růst,“ vysvětluje Michal Čížek, vedoucí divize Audi v Import Volkswagen Group.
Naopak nejcitlivější na celkové klima v Evropě jsou prodeje lehkých užitkových vozů (LUV). Ani v této kategorii ovšem zatím český trh nenaznačuje problémy. I když se v Česku prodala v lednu necelá tisícovka LUV, představovalo to meziroční zvýšení o 22 procent. Přesto je namístě opatrnost. „Do hry vstupuje řada zásadních vnějších politicko-ekonomických faktorů, které mohou významným způsobem ovlivnit trh. Standardní techniky prognózy trhu proto nyní nefungují. Naše scénáře počítají jak s růstem, tak s poklesem. Obecně lze očekávat, že při ekonomické krizi se preference zákazníků přesouvají k levnějším vozům,“ uvádí vedoucí divize Volkswagen Užitkové vozy Jan Procházka.

MM25_AI

Závislost se nevyplácí

Časy rozkvětu západoevropského trhu a prodeje na úrovni patnácti milionů vozů z roku 2007 jsou jen vzpomínkou. Miliardové vládní injekce do automobilového průmyslu z roku 2009, kdy se Evropou masivně rozšířilo šrotovné, pouze oddálily očekávaný pokles. Kontinent navíc trpí nadvýrobou. Negativní scénáře počítají letos s propadem na něco málo přes dvanáct milionů aut. Pokud by se trendu měla přizpůsobit produkce, znamenalo by to vzhledem k roku 2007 uzavření devíti továren s kapacitou 300 tisíc aut, tedy typu kolínské TPCA.
Ekonomicko-politická situace v Evropě problém, jehož řešení mnohé ze zdejších automobilek oddalovaly, dále zhoršuje. „Apelujeme na ty, kdo rozhodují o budoucnosti Evropy, aby jednali rychle a rozhodně při snižování volatility na trzích a obnovování důvěry zákazníků i trhů. I kdyby dopady rozhodnutí měly být krátkodobě bolestivé,“ varoval již počátkem loňského prosince Roelant de Waard, šéf prodejů a marketingu ve Ford of Europe. Stejně jako ostatní manažeři v automobilovém průmyslu zůstal nevyslyšen.
Nejohroženější jsou koncerny, které nechaly svoji závislost na Evropě zajít příliš daleko. Bilanci Fiatu nicméně posouvají do černých čísel zisky Chrysleru, s nímž Italové spojili svoji budoucnost v roce 2009, a Renault se může spolehnout na svého partnera Nissan. PSA Peugeot Citroën naproti tomu nemá dostatečně silnou pozici na žádném z rozvíjejících se trhů, takže ho čeká velmi špatný rok. Ani restrukturalizace německého Opelu (fungujícího v Británii pod značkou Vauxhall) zatím nepokročila natolik, aby automobilka patřící General Motors vykazovala zisk.

Zatím v bezpečí

Na Česko, značně závislé na automobilovém průmyslu, se zatím vážné potíže neřítí. Volkswagen je jedním z mála koncernů, který loni v Evropě u většiny značek včetně Škody Auto zaznamenal růst prodejů. Nová platforma MQB, která se má letos zavádět do výroby, navíc slibuje další úsporu nákladů a zvýšení provozní marže ze současných 4,7 procenta (například zisk z modelů Fiatu se pohybuje kolem dvou procent). Mladoboleslavská automobilka má dobrý základ v dosud stabilním německém trhu a může se spolehnout na předpokládaný růst v Rusku nebo v Číně. Kromě toho na letošní rok připravila modely kombinující praktičnost a nízkou cenovku. „Plně se koncentrujeme na příchod pětidveřové verze modelu Citigo, se kterou máme v ČR ambiciózní plány. Ještě významnější novinkou letošního roku bude nový model na bázi konceptu Mission L, který vyplní místo mezi modely Fabia a Octavia,“ uvádí Petr Pečenka.
Nošovická továrna Hyundai se momentálně podílí na jihokorejského úspěchu. Značky Kia a Hyundai zdvojnásobily svůj podíl na evropském trhu za uplynulých osm let na více než pět procent. Kolínská továrna TPCA zase sází na městská auta, která přitahují kupující kombinací malých provozních nákladů a nízké ceny.
I když vyhlídky českého trhu s osobními auty vidí manažeři zdejších zastoupení automobilek podobně, v oblasti vývoje cen se neshodují. „Současná situace skýtá zákazníkům několik výhod. Jde například o kratší dodací lhůty, větší ochotu a flexibilitu prodejců vyhovět jejich přáním a cenový boj, přestože ceny nových automobilů se v Česku výrazně přibližují cenám v rozvojových zemích, a to především v segmentech nejmenších vozů,“ domnívá se Petr Janeba z Volkswagenu. Jan Laube z Fordu předpokládá opak: „Ten, kdo čeká na snížení cen, se letos přesvědčí spíše o opaku.“

  • Našli jste v článku chybu?