PRAHA (zdf) – Zhruba dvě stě milionů během pěti let hodlají investovat společnost Hachette Distribution Services (HDS) a firma Rautakirja do rozšíření společné sítě maloobchodních prodejen tisku, tabáku a potravin. Tu bude provozovat podnik CZ Retail, v němž tyto zúčastněné subjekty drží poloviční akciový podíl.
Až dosud si obě firmy konkurovaly. Francouzská HDS provozovala své obchody především na místech spojených s cestováním – její obchody pod značkou Relay obsluhují zákazníky na letištích, v metru a na vlakových nádražích. Značku R-Kiosk, patřící finské společnosti Rautakirja, nesou stánky v hlavních ulicích měst a v nákupních centrech. Pod křídly společného podniku CZ Retail hodlají akcionáři rozvíjet oba prodejní formáty, k dnešním 109 prodejnám by mělo v následující pětiletce přibýt zhruba sto stánků pod značkou R-Kiosk a asi třicet obchodů Relay.
„Chtěli jsme se dostat do obchodů na ulicích, ale pro takový prodej nemáme vlastní koncept,“ vysvětluje ředitel HDS Richard Kalhous, proč volba partnera padla na finskou distribuční firmu Rautakirja. Dodavatelem novin a časopisů je První novinová společnost (PNS). Obě firmy přitom mají blízko k významným vydavatelským domům: HDS jako součást mediálního uskupení Lagardere je příbuzná s vydavatelstvím Hachette Filipacchi 2000, finská Rautakirja je součástí vydavatelské skupiny Sanoma, jež v Česku působí pod stejným názvem poté, co převzala vydavatelství Mona. Kalhous tvrdí, že vznik uskupení nijak nesouvisí se současným sporem podniku Mediaprint & Kapa a PNS, který nyní hýbe distribučním trhem (EURO 44/2002). Vydavatelé spříznění s CZ Retailem se prý zatím nechystají dodávat své tituly přímo do „vlastních“ stánků. „Je to jeden z možných modelů, ale zatím o této změně neuvažujeme. Takové rozhodnutí je dost závažné, všichni nyní čekají, jak rozhodne antimonopolní úřad,“ vysvětluje Kalhous. Brněnský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale do uzávěrky tohoto vydání týdeníku EURO ve věci měsíc starého sporu nijak nerozhodl. Jak konstatoval ředitel Kalhous rozhodně však platí, že oba distributoři obsluhují tiskový trh rovnocenně bez ohledu na to, zda jejich majiteli jsou velká vydavatelství, jako je tomu v případě PNS, či nikoliv.
Zatímco pro stánky Relay představuje tisk klíčovou položku přinášející asi polovinu tržeb, obchodům R-Kiosk plynou dvě pětiny obratu z prodeje potravin a na tisk připadá jen kolem dvaceti procent.