Menu Zavřít

Šťára ve vagonce

15. 10. 2010
Autor: Euro.cz

Lostr Louny

Protikorupční policie úřadovala minulou středu u výrobce železničních vagonů – lounské společnosti Legios (dříve Lostr). Důvody domovní prohlídky zatím ochránci zákona sdělit odmítají. Protikorupční policie se o lounskou strojírnu zajímá už nějaký čas, podle zatím neoficiálních informací může být příčinou aktivit detektivů podezření z daňových deliktů.

bitcoin školení listopad 24

Strategický nákup V souvislosti s policejní akcí v Legiosu se objevily spekulace, že zásah může mít spojitost s kontraktem s ČD Cargo, který těsně před svým vynuceným odchodem ze společnosti podepsal její šéf Josef Bazala. Železniční dopravce podle smlouvy nakoupí za téměř 203 milionů korun celkem padesát cisternových vozů. A to na desetiletý leasing od firmy Finrail, stoprocentně vlastněné Legiosem (firma se přejmenovala v září). Zakázku obestírá podezření, že byl obchod předem dohodnut a vítěz výběrového řízení byl znám před dokončením tendru. To ale Bazala popírá.
Tendru se účastnil pouze jediný zájemce, kterým byl Lostr, ačkoli výrobců cisteren je řada. Důvodem byly údajně parametry výběrového řízení, v němž čtvrtinovou roli hrála smluvní pokuta za pozdní dodání vagonů. Jde o parametr hojně využívaný v tendrech státních firem i úřadů ke zmanipulování soutěží a jejich účastníci již vědí, že nemá cenu se o takovou zakázku ucházet, protože vítěz již byl vybrán. V tomto případě by například i nabídka ceny 120 milionů prohrála, pokud by předem vybraný zájemce nabídl dvojnásobnou smluvní pokutu. Tento tendr napadla společnost IRS, významný evropský výrobce železničních vagonů, u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podání společnosti IRS u antimonopolního úřadu však bylo nakonec staženo a ÚOHS následně prohlásil, že tendr je v pořádku.
ČD Cargo plánovala nakoupit od Lostru ještě dalších sto vagonů typu Tadgnpps, které jsou určeny pro přepravu potravin. ČD Cargo tyto vozy údajně nepotřebuje a proti nákupu vyznělo jednoznačně i stanovisko ekonomického oddělení společnosti, které tento obchod hodnotilo jako zcela neekonomický. Vedení však rozhodlo, že jde o strategický nákup. Z plánovaných investic mělo pořízení potravinářských vagonů pohltit jedenáct procent celkového rozpočtu. Přeprava potravin však přináší jen kolem dvou procent tržeb ČD Cargo. Navíc je ztrátová v rozsahu 17,5 milionu korun. A zůstává ztrátová i při naplánovaném navýšení přepravy této komodity téměř o třetinu. V analýze se také uvádí, že pronájem vozů od německých železnic DB Schenker by stál polovinu oproti nákupu vlastních vagonů. Nové vedení Carga tento nákup zastavilo.

Konkurenční boj? Spojitost středeční prohlídky s touto finanční transakcí striktně odmítl šéf protikorupční policie Libor Vrba, podobně zareagoval i sám Bazala. „To se netýká Carga ani mě osobně. To jsou nesmyslné spekulace, což vám potvrdí i policie, až vydá výsledky,“ napsal Bazala v sms zprávě týdeníku EURO. Tyto informace nepřímo potvrzuje i skutečnost, že podobná policejní „šťára“ se ve stejné době neuskutečnila v ČD Cargu a detektivové zatím nekontaktovali ani Bazalu.
O zakázky ČD Carga se ale protikorupční policie zajímá z popudu ministra dopravy Víta Bárty, který kvůli tomu podal trestní oznámení. Nedávno také obdržela podnět, aby se mimo jiné zabývala právě kontrakty ČD Carga s Lostrem (dnes Legios) a vazbami této firmy na exšéfa Carga Bazalu. Trestním oznámením ale kontroval i Bazala, který ho podal pro šíření nepravdivých informací, jež podle něj zapříčinily jeho nedobrovolný odchod z firmy.
„Legios zřejmě čelí nevybíravému tlaku na převzetí,“ zareagoval na otázky ohledně policejní akce právní zástupce lounské strojírny Aleš Váňa. „Úspěchy firmy při kontraktaci dodávek nákladních vagonů do Evropy a na Blízký východ a licenčních dieselových lokomotiv na východní trhy jsou zřejmě někomu trnem v oku,“ pokračoval právník. Podle něj měly vyšetřovací orgány přístup ke všem potřebným dokladům již v minulosti a společnost hodlá při prověřování účinně spolupracovat, aby „obhájila své jméno, a odrazila tak útok případných zájemců o převzetí podniku“.
Stoprocentním vlastníkem Legiosu je od října 2008 akciová společnost Aliafin. Jejím majoritním vlastníkem je oregonská European Financial Services a 0,32 procenta společnosti drží syn Milana Matouška, někdejšího statutárního člena vytunelovaného Fondu dětí a mládeže a dávného přítele Josefa Bazaly, Milan Matoušek junior.
Na pozadí policejní operace bude zajímavé sledovat konkurenční přetahovanou o zakázky na železnici mezi dvěma firmami – už zmiňovaným Legiosem a s ním spojenou rodinou Matouškových, a Ostravskými opravnami a strojírnami bratrů Petera a Rudolfa Šuškovými. Nákupy vagonů ostře napadá i forenzní audit, jehož výsledky minulý týden zveřejnil ministr dopravy Bárta. Ten kritizoval například prodej vagonů na uhlí společnosti Čechofracht v době, kdy ji vlastnil Bazalův přítel René Holeček. Čechofracht vagony modernizoval a zpětně je pronajal ČD Cargo. Podle auditorů touto transakcí vznikla škoda 326 milionů korun.
Celkové ztráty vzniklé chybami v řízení společnosti podle auditorů přesáhly dvě miliardy korun.

  • Našli jste v článku chybu?