Se staršími českými filmy už nebude obchodovat akciová společnost AB Barrandov, která z prodeje práv k nim dluží několik desítek milionů korun Státnímu fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, ale od 1. ledna 1998 společnost Bonton. Šek v hodnotě třicet milionů, který minulý týden předali její zástupci ministru kultury Pavlu Dostálovi, je vlastně odstupným za to, že se Barrandov vzdal obstaravatelské smlouvy k více než sedmi stům filmů vyrobených v letech 1965 až 1991 před vypršením její platnosti. „S chvějícím se hlasem přebíráme toto dědictví a jsme si vědomi, že se dostáváme do pozice zodpovědné firmy, která bude s tímto dědictvím zacházet, prohlásil šéf Bontonu Martin Kratochvíl (52).
Zmíněná částka je první splátkou barrandovského dluhu a po podpisu smlouvy bude převedena na konto fondu kinematografie. „Moravia Steel se jako majoritní vlastník Barrandova zavázala uhradit zbývající dluh ve výši 65,6 milionů korun, rozdělený na polovic ve dvou splátkách k 3. březnu a 3. září příštího roku, řekla mluvčí ocelářů Bohdana Horáčková.
Ministerstvo vezme zpět žalobu na barrandovské studio, kterou se koncem dubna po mnoha neúspěšných jednáních rozhodl vymáhat dluh někdejší ministr kultury Martin Stropnický. „Příslušný dopis bude přečten 19. listopadu při jednání u Obvodního soudu pro Prahu 5, řekl Pavel Dostál.
Podle Horáčkové byla práva ke starší české filmové tvorbě převedena z Barrandova na Bonton se souhlasem ministerstva kultury. Garantem zbývající dlužné částky je společnost Moravia Steel, dodala. Dostál připomněl, že tato kauza se táhla už několik let, on ji jako opoziční poslanec kritizoval a jako ministr musel dořešit. Zatímco smlouva s Barrandovem byla nevýhodná a před vypršením lhůty prakticky nevypověditelná, nová smlouva prý vyhovuje oběma stranám. „Splátkových termínů jsme už znali dost, ale k ničemu to zatím nebylo, řekl mluvčí fondu Vladimír Just novinářům. Osobně uvítal průhlednost Dostálova řešení – výsledek označil jako „ze všech špatných ten nejméně špatný .
Akciová společnost Bonton podle předsedy představenstva Martina Kratochvíla nepatří k zájemcům o koupi Barrandova. „Hodnota Barrandova je dnes především v pozemcích a k filmové výrobě není potřeba vlastnit tak velké ateliéry, podotkl. Ředitel Bontonu Zdeněk Kozák uvedl, že výše jejich provize z prodeje práv činí 25 procent. „Nominálně je vyšší než v případě Barrandova, ale inkaso, které fond kinematografie skutečně dostane, bude vyšší, řekl. Základ pro výpočet provize se totiž podle něj podstatně snížil.
Bonton, který je již vlastníkem ateliérů ve Zlíně, hodlá dosavadní obchodní strategii se starší českou filmovou tvorbou změnit. Jeho zástupcům se nelíbí, že z více než sedmi stovek snímků se obchoduje zhruba s třetinou tohoto počtu a spolu s televizními reprízami klesá i cena. Nabídnout chce více archivních snímků a oslovit zahraniční firmy.