Menu Zavřít

Staré jako nové - BMW 330d

16. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Mnichovské vozy s modrobílým terčem na přídi předchází pověst jedněch z nejkvalitnějších automobilů vůbec. Je tomu skutečně tak? Nebo je pověstná kvalita pouhým marketingovým pozlátkem? Přísloví "dvakrát měř a jednou řež" platí při nákupu ojetého vozu dvojnásob.

Mnichovské vozy s modrobílým terčem na přídi předchází pověst jedněch z nejkvalitnějších automobilů vůbec. Je tomu skutečně tak? Nebo je pověstná kvalita pouhým marketingovým pozlátkem?

Přísloví „dvakrát měř a jednou řež“ platí při nákupu ojetého vozu dvojnásob. Nad osobní zkušenost není a tak jsme redakčnímu testu podrobili dva roky staré BMW 330d. Při přebírání automobilu v brněnské centrále společnosti Renocar (které za laskavé zapůjčení děkujeme) jsme museli uznat, že v případě slova staré budou asi zcela na místě uvozovky. Čekal na nás totiž dva roky „starý“ model trojkové řady E46, který se dosud prodává. Stav, v jakém jsme vůz přebírali, nám hned na první pohled naznačil, že na pověstech o absolutní kvalitě zpracování a úrovni vybraných materiálů asi bude hodně pravdy. Až na pár malých oděrek na předním nárazníku jsme neobjevili žádnou známku většího opotřebení nebo stáří. Dokonce ani v interiéru jsme nic nenašli, přestože stav tachometru hodně přes 40 tis. km dával najevo, že tohle auto už něco pamatuje. Navíc podle technika sloužil vůz jako náhradní vozidlo pro zákazníky místního servisu. Že střídání majitelů automobilům příliš nesvědčí a o nějaký ten šrám nebývá nouze, ví každý - u BMW to ale zřejmě neplatí. A tak se náš původní záměr udělat test středně ojetého vozu pomalu měnil v test nového auta. Pro většinu z nás je dobře vybavená „trojka“ autem z oblasti snů - a pokud ještě přičteme kompletní tuning od firmy AC Schnitzer, která je po léta dvorním ladičem „bavoráků“, není už vůbec co dodat. Testovaná „třistatřicítka“ je sama o sobě krásným, klasickým sportovním vozem, ale přední, zadní a kufrový spojler, sportovní zpětná zrcátka, 17palcová kola z lehkých slitin, rozšířené blatníky, snížený podvozek, laděný výfuk a xenonové světlomety s čirou optikou z něj dělají doslova šperk. Testovaný kousek byl navíc vybaven sportovním paketem, takže v interiéru na nás doslova dýchla sportovní atmosféra. V anatomických sedadlech čalouněných kombinací látky a kůže, které jsou výškově nastavitelné a vyhřívané, jsme rychle našli tu správnou polohu. Sezení v tomhle autě je vskutku excelentní a chvílemi má člověk pocit, že se s ním „bavorák“ objímá. Veškeré ovládací prvky jsou dobře ergonomicky rozmístěny a vše je dokonale po ruce.

Pár drobných výtek

Tříramenný, kůží obšitý sportovní volant s ovládáním telefonu, audiosoustavy a tempomatu má slabý a tvrdý věnec, který občas tlačí do dlaní. Od sportovního vozu bych čekal spíše měkčí a silnější volant. Část palubní desky a středové konzoly včetně hlavice řadicí páky jsou obloženy imitací myrtového dřeva, které mi do sportovně laděného BMW opticky nějak nesedělo. Spíše bych si představoval obložení imitací karbonu či titanu, ale v době, kdy tohle auto sjelo z výrobní linky, byla dekorace interiéru dřevem ještě velmi populární. Automatická klimatizace má pozvolný náběh účinku a dokáže v interiéru držet nastavenou teplotu bez velkých výkyvů. Někdo se možná zasměje, ale ten, kdo už jezdil s autem s digitální klimatizací, dobře ví, jak je tahle vlastnost důležitá. Uchrání vás totiž před nepříjemným nachlazením. O ozvučení interiéru se stará příplatková audiosoustava s výborným a vyváženým výkonem a pohodlí uvnitř vozu ještě vylepšují drobné maličkosti jako elektricky ovládaná zadní záclonka, dešťový senzor, automatické zacloňování vnitřního zrcátka nebo loketní opěrka potažená kůží se dvěma odkládacími prostory.

Tradiční smysl pro detail

Zavazadlový prostor má celkem uspokojivou velikost a dá se samozřejmě otevřít pouhým stiskem tlačítka dálkového zamykání. U BMW vyrábějí auta se smyslem pro detail a je to vidět i v zavazadlovém prostoru. Pokud byste totiž hledali nějaké to nářadí někde pode dnem kufru (třeba vedle rezervy), asi byste hledali marně. Kazeta s nejnutnějším nářadím je šikovně umístěna na vnitřní straně víka zavazadlového prostoru. Tradičním vybavením kufru „bavoráků“ je nepromokavý vak na lyže, který se dá protáhnout až do prostoru mezi cestující. Interiér vozu je pak dobře chráněn před nehezkými škrábanci a rozmrzajícím sněhem z lyží. Dobré, že? O bezpečí pasažérů se starají systémy jako ABS, systém kontroly prokluzu a trakce ASC+T, který je v zimě pro auto s náhonem na zadní kola doslova životně důležitý. Nechybí ani airbagy pro řidiče i spolujezdce, a to včetně bočních a hlavových. Mručivý tón motoru po nastartování dal jasně najevo, že nás čeká vskutku nevšední svezení. A opravdu. Motor tohohle německého krasavce má výkon 148kW a točivý moment 390Nm, což jsou na diesel vskutku impozantní parametry.

Trefte se do otáček a uvidíte

Při rozjezdu se auto chová podle očekávání, ale ve chvíli, kdy ručička otáčkoměru vystoupá nad hranici 1500 otáček za minutu, začne vás zrychlení silně tlačit do sedačky. Dokud se otáčky nezdvojnásobí, tedy nevyšplhají na 3000 za minutu, vypadá to, že se motor snaží auto doslova katapultovat vpřed. Pak ale výkon dost poleví a chvíli máte pocit, že vůz brzdí. Je to daň za absenci systému common-rail, který značně prodlužuje výkonovou křivku motoru. Podle pozdější konzultace s techniky BMW prý nové modely s rokem výroby nad 2001 tento neduh už nemají. Nevadí. Stejně to chtělo jen trochu času - za chvíli jsme se s řazením pěkně „trefovali“ do otáček, kdy má motor ty nejlepší parametry. Řazení jednotlivých stupňů vyžaduje ovšem zpočátku trochu soustředění. Je totiž velice přesné, což je ale vlastně jen další ukázka pečlivého zpracování. Podvozek má spíše tvrdší nastavení, ale komfortu na delších cestách rozhodně neubírá. Ostřejší průjezdy zatáčkou nejsou vůbec problém, trojka sedí jako přibitá a ke kotoučovým brzdám na všech kolech už není vůbec co dodat. S BMW 330d v úpravě AC Schnitzer jsme udělali spoustu parády a najezdili přes 800 km s průměrnou spotřebou přes 9 litrů nafty na 100 km. Podle manuálu se dá jezdit s kombinovanou spotřebou pod 7 litrů, ale kdo by s takovým autem vydržel jezdit pomalu!

Hodnocení

Podvozek a jízd. vl.*

Pohonná jedn. *

Interiér

Exteriér *

Dílenské zprac. *

Výbava *

Pohodlí

Cena * Celkem Max. hodnocení

Technické parametry BMW 330d AC Schnitzer

Rok výroby 2000

Stav tachometru (km) 43 000

Délka x šířka x výška (mm) 4471 x 1739 x 1415

Hmotnost (kg) 1592

Převodovka manuální pětistupňová

Motor vznětový řadový šestiválec

Zdvihový objem (cm3) 2926

Max. výkon (kW) 135/4000 ot./min.

Točivý moment (Nm) 390/1750 ot./min.

Zrychlení 0 - 100 km/h (s) 7,8

Max. rychlost (km/h) 227

Spotřeba - kombinovaná (l/100km) 6,8

bitcoin_skoleni

Cena nového vozu ve stejné výbavě (Kč) 1 755 700

Cena testovaného vozu (Kč) 1 290 000

  • Našli jste v článku chybu?