Evropa spouští projekt snů, který leze za nehty Americe
Sériová výroba největšího letadla světa A3XX, jehož pracovní název se změní na A380, dostala zelenou. Rozhodla o tom v úterý 19. prosince dozorčí rada nadnárodního konsorcia Airbus Industrie ve francouzském Toulouse. Verdikt o konci monopolu amerického rivala Boeingu 747 (EURO 22/2000) přišel den po zprávě, že se naplnila potřebná kvóta objednávek. O důležitou padesátou v pořadí se postaral šéf společnosti Virgin Atlantic Airways Richard Branson, jenž projevil zájem o šest monstrózních strojů a získal opci na šest dalších kusů. „A380 bude vlajkovou lodí evropského leteckého průmyslu. Jsme připraveni udělat nejmodernějším osobním letadlem světa velký krok kupředu, citovala agentura Reuters šéfa dozorčí rady Manfreda Bischofa. Analytici, které citoval německý Handelsblatt, nicméně upozorňují, že nový obří letoun startuje do budoucnosti, jež může být pro výrobce nejistá. Výroba superletadla si v následujících letech vyžádá dodatečné investice až ve výši šesti miliard dolarů. A mohlo by se stát, že nezbudou prostředky na modernizaci starších, drobnějších a komerčně velmi úspěšných sourozenců A 320 a A 300/310. Experti soudí, že trh si bude nadále žádat hlavně menší stroje s co nejdelším doletem, aby se ušetřil čas při přestupování. Američané ve střehu. Pro velkokapacitní letoun hovoří nižší provozní náklady v přepočtu na jednoho cestujícího. To je také hlavní důvod, proč je o nový superairbus takový zájem. Společnost Virgin je šestým zákazníkem, před ní se přihlásily Singapore Airlines, Air France, dubajské Emirates Airlines a leasingová firma ILFC z USA. Nově se připojil i australský letecký operátor Qantas, který oznámil koncem listopadu první nákup 25 airbusů (včetně dvanácti A3XX) za 3,4 miliardy dolarů. Dosud měl u Australanů vždy přednost Boeing. A380 by měl mít premiéru v roce 2004, dodávky budou zahájeny o dva roky později. Ohrožený Boeing, který tři desetiletí kraloval na dálkových linkách, počítá do budoucna pouze s prodlouženou verzí nynějšího jumba, tvrdí západoevropský tisk. Američané nelibě nesou, že jim roste nový konkurent. Odcházející prezident Bill Clinton už Evropany varoval, aby výrobu superairbusu nesubvencovali ze státních zdrojů, což by bylo v příkrém rozporu s pravidly Světové obchodní organizace. A pohrozil obchodní válkou. Evropská komise takovou možnost popřela, údaje o výši státních subvencí přesto existují. Jenom v Německu bude pro hlavního podílníka Airbusu, mezinárodní sdružení EADS, pracovat patnáct tisíc lidí a šest set dodavatelských firem. V Hamburku, kde se bude montovat zařízení pilotní kabiny, se počítá se čtyřmi tisíci nových míst. Není jisté kdy: tamní správní soud vyhověl žalobě ekologů a zastavil stavební přípravu provozů. Velikost na obtíž. Airbus věří, že jde do boje o cestující se znalostí jejich potřeb. Odpovědi 1200 dotázaných pasažérů, kteří hodně létají, byly jasné: chybí pohodlí. Paluba A380 bude o 43 procent prostornější než v dosavadních rekordmanech. Výjimečné prostory bude ovšem vyžadovat také letadlo samotné. A v tom vidí experti možnou překážku úspěšného odbytu. Jejich odhady tvrdí, že koupě airbusu připraví letecké společnosti o stovky milionů eur, neboť budou nuceny financovat dodatečné náklady. List Financial Times Deutschland napsal s odvoláním na analýzu německé Lufthansy, že pro A3XX musí vyrůst nové odbavovací haly i opravárenské hangáry. „S výškou čtyřiadvaceti metrů se stroj nevejde do žádného z těch, které existují. Přitom stavba nového příbytku přijde na desítky milionů eur. Lufthansa zatím s volbou ve prospěch Airbusu váhá. „K nákupu není žádný spěch, sdělila FT Deutschland jedna z mluvčích firmy. Šéf představenstva Jürgen Weber vyloučil, že by německá jednička potřebovala obří stroje před rokem 2007. A dodal, že se Lufthansa bude raději ohlížet po produktech na trhu. Problém řeší i Toulouse, kde se bude nový airbus kompletovat. Letecký transport dílů z Německa a třicet metrů dlouhých křídel z britských ostrovů musí nahradit vodní cesta. Ale dál? Snad pomůže vzdušný zdvihač nákladu, připomínající vzducholoď. S jedním otazníkem – tento nový pomocník dosud nevzletěl.
Celkové náklady na vývoj A3XX dosáhly zhruba dvanácti miliard eur. Prognóza odbytu (od roku 2006 a na dalších dvacet let) uvádí 1500 superairbusů, kdežto Boeing udává jenom 336 strojů Jumbo. Vyrábět se budou v podnicích „Centres of Excellence v Německu, Francii, Británii a Španělsku. Cena stroje ve standardním provedení činí asi 230 milionů dolarů. Předností ve srovnání s konkurenčním letounem Jumbo (udává Airbus Industrie) je až o 35 procent vyšší počet cestujících, dolet 16 000 km, snížení provozních nákladů o patnáct až dvacet procent.