Prodej soukromých tryskových letadel stoupá...
Celý podtitul:
Prodej soukromých tryskových letadel stoupá, zvláště multimilionářům na nově vznikajících trzích
Bohatí jsou „jiní než ty a já“ – taková je nejnovější překroucená verze rčení Francise Scotta Fitzgeralda. Následkem toho, že se ceny tryskového paliva v posledním roce zvedly o více než 80 procent, aerolinky odstavují letadla a objednávají méně nových strojů. Avšak prodej soukromých tryskových letadel pro superboháče nebyl nikdy tak velký. Výrobci soukromých tryskových letadel očekávají, že letos dodají přes 1200 letadel zhruba za 20 miliard dolarů. A po třech rekordních letech za sebou není známka, že by mělo dojít ke zpomalení, přestože ceny se pohybují od dvou milionů až hodně přes 40 milionů dolarů. Analytici předpovídají do roku 2010 růst o osm až deset procent ročně, i když se očekává, že objednávky na velké tryskové stroje Boeing a Airbus poklesnou letos nejméně o třetinu na přibližně 1800 letadel. „Je to velmi atraktivní podnikání,“ tvrdí Ken Herbert, šéf pro vztahy mezi leteckými podniky v poradenské firmě Frost & Sullivan. Kdo má volnou hotovost, aby ji marnotratně vyhazoval za tato luxusní letadla? Letos poprvé se více než polovina prodejů uskuteční mimo USA, hlavně díky rostoucím řadám multimilionářů v Asii, na Blízkém východě a v Rusku. Mukeš Ambani, předseda společnosti Reliance Industries v Bombaji, má nejméně čtyři. „Na nově vznikajících trzích jsme svědky dvojciferného nárůstu,“ říká Steven Ridolfi, prezident divize obchodních letadel kanadské společnosti Bombardier Aerospace, která vyrábí modely Learjet a Challenger. Pohlaváři z nově vznikajících trhů dostávají i lepší letiště. V Číně jsou soukromá letadla vzácná, protože je obtížné najít místa, kde by s nimi bylo možné přistávat a parkovat je. Peking ale připravuje na srpnové olympijské hry soukromý terminál o rozloze osm čtverečních kilometrů a podobné zařízení by se mělo v příštím roce otevřít v Šanghaji. V Rusku mají dnes i menší města nazdobené soukromé terminály v sousedství zchátralých letišť ze sovětské éry. A na poušti u města Abú Zabí bude brzy první letiště vyhrazené pouze soukromým tryskovým letadlům. Co je uvnitř těchto létajících paláců? Stroj Lineage 1000 firmy Embraer v ceně 43 milionů dolarů, který začíná létat v tomto roce, je vybaven sprchou, dvojlůžky a jídelnou. Kupci špičkových letadel Bombardier si je mohou nechat vybavit černobílými interiéry od Versaceho a s nimi ladícím stolním nádobím. Indický alkoholový magnát Vidžaj Mallya má na palubě svého stroje ACJ, upraveného tryskového osobního letadla Airbus s 27 sedadly, uměleckou sbírku v ceně deseti milionů dolarů včetně diamanty posázené sošky jednoho hinduistického božstva.
DRAHÁ ROPA, VĚTŠÍ PRODEJ
Navzdory všem těmto výstřednostem nechce nikdo plýtvat penězi za palivo, a tak výrobci používají účinnější motory a lehké materiály. Společnost Dassault Falcon Jet tvrdí, že její nový model 7X spotřebuje nejméně o 40 procent méně paliva než starší modely. „Účinnost se najednou stala pro majitele obchodních letadel důležitou,“ domnívá se šéf společnosti John Rosanvallon.
Ovšem ne všichni kupci soukromých tryskových letadel si myslí, že vysoké ceny ropy jsou tak špatné. „Mnozí naši klienti jsou z ekonomik založených na energii, zvláště z Ruska a Blízkého východu,“ uvádí Kurosh Tehranchian, vrchní ředitel londýnské charterové firmy Ocean Sky Aviation, která očekává, že se její letošní tržby téměř zdvojnásobí na 220 milionů dolarů. „Vysoké ceny energií jsou pro nás dobré. Každý den za ně děkuji Bohu.“
/text tabulky na s. 30/
JET SET
SPOLEČNOST (ZEMĚ) PRODEJE V ROCE 2007
Bombardier (Kanada) 5,2 mld. USD*
Gulfstream (USA) 4,8 mld. USD
Cessna (USA) 3,9 mld. USD
Dassault (Francie) 2,3 mld. USD
Embraer (Brazílie) 890 mil. USD*
*Vyjma prodejů komerčních tryskových letadel
Včetně tryskových i turbovrtulových modelů
Pramen: General Aviation Manufacturers Association (GAMA)
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl