Začátky vývoje fermentování odpadních plynů z tovární výroby se u LanzaTechu datují až k roku 2005. Od té doby novozélandský startup získal mnoho partnerů, jako japonští investoři Mitsui & Co. nebo kanadské Suncor Energy Inc. O startup mají zájem i proto, že všeobecný trend snižování emisí skleníkových plynů se týká právě i letecké dopravy.
Finanční podpora obou investorů umožní LanzaJetu postavit první továrnu, která má dokázat udržitelnost a možnosti celého projektu. Zakladatelka Jennifer Holmgrenová doufá, že se společnosti podaří vyprodukovat až 10 milionů galonů paliva ročně. Továrna by měla být dokončena kolem roku 2022, výstavbu finančně podporuje i americké ministerstvo energetiky. „Spuštění LanzaJetu je historickým momentem čisté energie,“ věří Jimmy Samartiz, CEO společnosti LanzaJet.
„Věříme, že tato technologie poskytne pevné základy pro komerční produkci udržitelného leteckého paliva a obnovitelné pohonné hmoty,“ uvedl jeden z investorů. Že technologie příměse etanolu je funkční, bylo definitivně jasné už v roce 2018, kdy letecká společnost Virgin překonala trasu Oregon-Londýn s palivem, ve kterém bylo pět procent etanolu vyrobeného LanzaJetem.
„Dálkové cestování je pro spojování lidí po celém světě důležitější než kdy jindy. A je naší zodpovědností zajistit, abychom to dělali co nejvíce udržitelným způsobem,“ uvedl při té příležitosti sir Richard Branson, majitel letecké společnosti Virgin.
Společnost věří, že v budoucnu by etanolová příměs mohla tvořit až 50 procent leteckého paliva, přičemž LanzaJet má ambice vyrábět až 20 procent ročně spotřebovaného leteckého paliva. „Dosažení naších globálních klimatických cílů vyžaduje rychlé vytváření nových technologií,“ myslí si zakladatelka LanzaTechu Jennifer Holmgrenová.
Emise způsobené leteckou dopravou se pohybují kolem tří procent z celkové světové produkce, v segmentu dopravy má na svědomí 12 procent podílu produkce skleníkových plynů. Do budoucna se předpokládá, že by se podíl letecké dopravy na znečištění klima měl zvýšit. Zástupci leteckého odvětví se proto snaží o snížení emisí, většinou se jedná o vylepšené modely letadel s menší spotřebou, než mají jejich předchůdci, ale také cestou dalších inovací, jako je právě k přírodě šetrnější palivo.