Psát komentář o nakupování dárků měsíc před Vánocemi se může zdát jako čiré bláznovství. Rychlé tužky jsou tu ale také od toho, aby se dívaly na realitu dnešních dnů. A fakt je, že prodejci mají vnímání příchodu Vánoc dost posunuté. Navíc okamžik, kdy se v nákupních centrech objeví první stromky, rozsvítí se neonové hvězdy a po stěnách začnou šplhat Santa Klausové, nastává každým rokem o něco dříve.
Některé obchody zahájily letošní vánoční sezonu již koncem října. Nadhánění koupěchtivých je ale logické. Internet válcuje kamenné obchody, a tak zatímco obří plechové haly, kde sídlí sklady e-shopů, praskají ve švech, lecjaká prodejna vyhrává koledy leda tak svým zaměstnancům. Třetina Čechů se navíc obejde bez reálných i elektronických obchodů. Pod stromeček dává buď peníze, nebo poukázky nakoupené přes slevomaty, které v lepším případě vytiskne na nějaký tvrdší papír.
Zjištění společnosti Profi Credit ukazuje Čechy jako typicky švejkovský národ. Části z nich jsou Vánoce ukradené, vybírání darů je nebaví a o tom, že záviděníhodné je nejen být obdarován, ale i dary dávat, nikdy neuvažovali. A tak si naklikají nějaký ten voucher nebo rovnou do obálky dají peníze. Ani nechci domýšlet, jak asi vypadá Štědrý večer v domácnostech, kde si každý nastrká své dárky do peněženky a je vymalováno.
A to prosím v zemi, která se léta úspěšně brání nájezdům Santa Klausů, Sněžných mužů a jiných vánočních kreatur, které mají na rozdíl od Ježíška k dispozici zásilkovou službu s vlastním spřežením.
Opakovat, že hodnota daru nespočívá v jeho ceně, by znamenalo proměnit komentář v moralitku. Už vás ale někdy napadlo zamyslet se nad tím, jestli hodnota daru není v jeho milé nepředvídatelnosti? Že na ty zdánlivě trapné a nepraktické po letech s láskou vzpomínáme? A že je jedno, jestli se ta věc pod stromečkem obdarovanému hodí nebo líbí, protože je to koneckonců dar od Ježíška? Že ne? Tak šťastné a slevomatové!
Čtěte další komentáře Blahoslava Hrušky:
Mirku, vole, to byl forhend. Aneb Jak to bylo ve Vysočanech