Menu Zavřít

Stát a pojišťovna chtějí naučit Čechy lépe řídit. S umělou inteligencí

21. 9. 2017
Autor: čtk

Tuzemští řidiči mají od včerejška k dispozici novou technologickou pomůcku - mobilní aplikaci, která sleduje a vyhodnotí styl jízdy řidiče. Nad aplikací pojišťovny AXA převzal záštitu BESIP. Prostřednictvím umělé inteligence bude novinka dávat řidičům tipy na bezpečnou a ekonomickou jízdu. Bezpečnou jízdou si pak řidiči budou moci „vyjezdit“ slevu na povinném ručení.

„Aplikace AXA Drive je vyvíjena na úrovni naší skupiny. Česká republika a Slovensko jsou 12., respektive 13. zemí, ve které byla spuštěna. Běží například již ve Francii, Španělsku, Belgii, Lucembursku, ale také v Indonésii, Singapuru či Mexiku. Naši interní programátoři zajišťovali její převedení do českého a slovenského prostředí,“ říká pro web Euro.cz Jiří Cívka, manažer skupiny AXA ČR/SR.

Za jak dlouhé období bezpečné jízdy a jak velkou slevu na povinném ručení klient získá, Cívka zatím neuvedl: „Nyní se zaměřujeme na ostrý test aplikace a během několika týdnů představíme detaily. Mohu však prozradit, že jsme se vydali cestou pozitivní motivace. Pokud jezdím bezpečně, dostanu slevu nad rámec vyježděného bonusu.“

Současně Cívka zdůraznil, že aplikace je volně dostupná všem řidičům v České republice a na Slovensku. Že by to snad nahrávalo ostatním konkurenčním firmám na tuzemském pojišťovacím trhu, si AXA nemyslí: „Aplikaci vnímáme jako inovativní nástroj, který může přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Z toho následně profituje celá česká společnost a tím pádem i naše skupina.


Přečtěte si o další novince ve vztahu řidiči vs. stát:

Miliony navíc. Úřady konečně mohou pokutovat zahraniční řidiče

Ilustrační foto


„Společnost AXA nás oslovila jako národního koordinátora bezpečnosti silničního provozu v době, kdy aplikace měla vyvinutou. Aplikaci považujeme za příležitost oslovit řidiče dalším komunikačním kanálem, proto jsme se rozhodli projekt zaštítit. Díky ní se řidiči mohou seznámit s tím, jak vidí jejich styl řízení umělá inteligence přes objektivní matematický model. Současně navrhne zlepšení, což jsou rady v aplikaci dodané naší organizací,“ řekl Euro.cz Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy, který je současně tajemníkem Rady vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu.

„Aplikace dokáže z jízdních dat vyhodnotit, zda se řidič s ohledem na provoz, profil vozovky a další parametry choval bezpečně a ekonomicky. Pokud ne, jsou naše rady a doporučení rychlou přímou odezvou s možností zlepšit podle nich jízdní styl, tak aby byl například méně agresivní, šetřil palivo, pneumatiky a další prvky,“ upřesňuje Farář.

Současně souhlasí i s ekonomickou motivací řidičů: „Pro řidiče, který dosáhne určité úrovně bezpečnosti, jsou pak připraveny bonusy. S touto myšlenkou se BESIP ztotožňuje, protože řidič má motivaci ke změně svého chování a jde o účinný nástroj prevence.“

Jak to celé funguje

Mobilní aplikace efektivně využívá hardwarové výbavy mobilních telefonů. Například akcelerometru, gyroskopu a GPS modulu. Systém všechna získaná data zpracuje, a to včetně informací získaných z mapových podkladů o projížděné trase a aktuálních dat z monitorovacích satelitů.

Automaticky jsou do vyhodnocení zahrnuta i relevantní meteorologická data, respektive specifika denní či noční jízdy. To rozšiřuje kvalitu a autenticitu dopravních statistik, které řidič získá okamžitě po skončení jízdy, včetně grafu zrychlování, předjíždění, zatáčení a brzdění.

MM25_AI

Aplikace má za cíl i výchovu méně zkušených řidičů. Mohou si zobrazit například tipy, které jsou v komunitě aplikace oceňovány ostatními uživateli nejvíce. Na mapách, které jsou dostupné pro každou ukončenou jízdu a řidiči se k nim mohou kdykoliv vracet, si mohou zároveň zobrazit a připomenout kritická místa a před další cestou se tak vyvarovat opakování chyb.

Čtěte také:

Umělá inteligence mění podobu českého průmyslu. Ochrání vám byt nebo opraví auto

Výrok Ústavního soudu o ceně vozu po nehodě nejspíš zvýší pojistné

Věděli jste, že i během parkování na dálku vám může policie dát dýchnout?

Češi kupují stále starší ojetá auta. Více než polovina je starší deseti let


  • Našli jste v článku chybu?