Unie malých a středních podniků organizovala kulatý stůl na téma Kvalita paliv v ČR, analýza a vývoj. Ke společné diskusi nad aktuální důležité téma zasedli zástupci státu (ministerstvo dopravy, ministerstvo průmyslu a obchodu), nezávislých institucí z oblasti výzkumu kvality pohonných hmot (PHM) a komerční sféry.
Foto: Miloslav Hamřík
„Velmi důležitým okamžikem celé diskuse byla shoda všech účastníků u kulatého stolu na zavedení povinnosti st. dozorných institucí zveřejňovat čerpací stanice s chybnými vzorky paliva, které neprošly kontrolou a identifikovat podrobněji, o jaký problém se jedná. Po tomto postupu volají dokonce i sami provozovatelé čerpacích stanic. Zveřejňování by vedlo k větší motivaci ke zlepšení kvality PHM,“ říká předseda Unie malých a středních podniků David Šeich. Podle všech je důležité, aby zveřejněné informace obsahovaly objektivní a srozumitelný popis neshody u každé kontroly.
Za hlavní důvod zhoršování kvality pohonných hmot označili odborníci jednoznačně bioložky. Podíl bioložky v palivech, který nařídila Evropská unie od roku 2007, dosahuje dnes již přes 7 %. Podle poslance PSP ČR a předsedy podvýboru pro dopravu Petra Bendla musí začít Česká republika hledat cestu, jak regulovat podíl biosložek vzhledem k výsledné kvalitě paliv na českém trhu.
Zástupci výrobců a prodejců automobilů, kteří byli reprezentováni společnostmi Citroën ČR a Toyota ČR zastávají názor, že výroba není schopna v tak krátké době zareagovat na změnu kvality paliv s důvodu přimíchávání dalších komponentů. To způsobuje výrazná poškození spalovacích částí motoru. Podle Pavla Duby, zástupce servisů automobilů, se jedná o závažný problém. „Biopaliva ničí motory aut, a to především dieselové u mnoha značek, kde měníme zničené komponenty nebo celý motor. Motory, které před rokem 2007 běžně vydržely 200 000-300 000 km, nyní zvládnou 60 000 km a je nutné je repasovat.“
Kontrolními orgány, které mají v kompetenci dohlížení na kvalitu PHM, jsou Česká obchodní inspekce, Celní správa a SGS Czech republic (bývalý Ústav paliv a maziv). Poslední jmenovanou instituci využívají pro kontroly a testy samy sítě čerpacích stanic. „Samozřejmě, že i my máme zájem na tom, abychom měli zpětnou vazbu a věděli, že naše pohonné hmoty jsou kvalitní. Využíváme proto, podobně jako jiné sítě, certifikát od SGS Pečeť kvality, který sděluje našim zákazníkům, že v našich čerpacích stanicích budou tankovat pouze kvalitní PHM,“ říká Jan Duspěva, obchodní ředitel společnosti ČEPRO, provozovatel čerpacích stanic EuroOil. Také další zástupci čerpacích stanic pečeť kvality využívají.
Přítomní zástupci producentů paliv ze společností Luwapa-oil a Viktoriagruppe potvrdili, že problém může nastat ve třech základních oblastech – výroba, logistika i skladování (při skladování např. řepky olejky surovina podléhá zkáze již po třech měsících). Je proto nutné hlídat kvalitu PHM v celém procesu, od výstupu z rafinérie až po distribuci k zákazníkovi. K tomuto názoru se připojila ihned společnost Benzina a generální ředitel a jednatel společnosti Robin Oil Jiří Zoubek, který zdůraznil: „Dnes je téměř neidentifikovatelné, odkud palivo pochází. Naše čerpací stanice však prošla řadou kontrol, aby těmto problémům předešla.“
Unie malých a středních podniků se rozhodla na základě dnešní diskuse a doporučení všech zúčastněných uspořádat další kulatý stůl na téma biopaliva, na který budou pozváni mj. zástupci ministerstva životního prostředí, zemědělci atd. O podrobnostech vás budeme informovat.