LOGISTIKA Prakticky všechna logistická centra v Česku jsou v rukou soukromých provozovatelů. Do budoucna by to však mohlo být jinak. Vláda totiž připravuje projekt podpory logistiky z veřejných zdrojů, jehož součástí by měla být i nová centra. Soukromým logistickým centrům může v budoucnu přibýt „státní“ konkurence.
LOGISTIKA Prakticky všechna logistická centra v Česku jsou v rukou soukromých provozovatelů. Do budoucna by to však mohlo být jinak. Vláda totiž připravuje projekt podpory logistiky z veřejných zdrojů, jehož součástí by měla být i nová centra. Soukromým logistickým centrům může v budoucnu přibýt „státní“ konkurence. Cílem vzniku veřejných center je podle ředitele odboru strategie ministerstva dopravy Ondřeje Jaška mimo jiné to, aby se tyto areály nesoustředily pouze k hlavním dopravním tepnám, tedy zejména do okolí dálnic. Mají totiž umožnit kombinaci více druhů dopravy, hlavně silniční a železniční. „Svoz a rozvoz zboží v oblasti obsluhované tímto logistickým centrem by se uskutečňovaly po silnici. Přepravu zboží do centra z větších vzdáleností má obstarávat železnice,“ popisuje Jašek způsob, jakým by centrum mohlo fungovat. STÁT ZAJISTÍ POZEMKY Jašek dodává, že podobná logistická centra mohou vznikat v rámci projektů spolupráce veřejného a soukromého kapitálu. Vlastní budování areálů, tedy například skladových hal, v tom případě zajistí soukromý developer. Stát by připravil vhodný pozemek. „Výběr pozemků pro logistické aktivity probíhá nyní naprosto živelně, bez možnosti ovlivnění negativních důsledků. Tedy především prudkého růstu silniční dopravy a s ním souvisejících dopadů na zdraví obyvatelstva a životní prostředí,“ říká Jašek. Zatím není úplně jasné, kde by nová centra mohla vyrůst. Podle představ ministerstva dopravy to má být v oblasti s vysokou koncentrací výroby nebo spotřeby. Na základě těchto kritérií lze vytyčit zhruba sedm oblastí. Patří mezi ně pražský region, silně zaměřený na spotřebu a současně významný i pro distribuci. Pak oblast Brna a trojúhelník tvořený městy Přerov-Olomouc-Ostrava, dále Plzeň a severní Čechy (oblast od Lovosic přes Ústí nad Labem až k Děčínu). Není ale vyloučeno, že další taková oblast vznikne v případě příchodu velké zahraniční investice. PRVNÍ CENTRA? PO ROCE 2010
I když se o zakládání veřejných logistických center hovoří již několik let, jejich vznik není reálný před rokem 2010. „Nedávno schválená Dopravní politika pro léta 2005 až 2013 si dala za úkol připravit tři takové projekty do roku 2010,“ připomíná Jašek. Nyní projednávaný Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury počítá s částí věnované podpoře veřejné logistiky. Tento materiál by se měl do vlády dostat někdy na konci letošního roku. Pak bude nutné zpracovat další zejména ekonomické analýzy, aby byly k dispozici nástroje pro konečné rozhodování.
Prvním místem s veřejnou logistickou zónou může být Brno, kde v současnosti vzniká iniciativa na podporu jeho vzniku. Kraj a město (společně s brněnským letištěm a dalšími partnery) vytipovaly lokalitu, která má jedno z nejvýhodnějších napojení v Česku - nachází se v blízkosti dálnice, kapacitní železnice i letiště a areál je navíc „zavlečkován“. Je to tedy ideální plocha pro rozvoj strategického logistického centra. Projekt se zatím připravuje bez oficiální podpory státu, což by se však brzy mohlo změnit.
KDE NA TO VZÍT?
Celkové náklady státu na vybudování gigantických logistických terminálů s dostavbou důležitých komunikací mají činit až jeden bilion korun. Ministerstvo dopravy proto například navrhuje zvýšit podíl dopravních staveb na hrubém domácím produktu z dnešních 1,8 až na 2,5 procenta. Chce také posílit podíl spotřební daně z pohonných hmot na 30 až 50 procent ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury. Pomůže prý i výnos z mýtného (zhruba pět miliard korun ročně). Část peněz půjde z evropských fondů, další od soukromých investorů.