Menu Zavřít

Stát se klenotem

4. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Volare se vyšvihlo na druhé místo za Alitalii. Dokáže však vydělávat?

Barbara Adamczyková, polská hospodyně pracující v Miláně, se už nemůže dočkat druhého června, kdy začne nízkonákladová letecká společnost Volare Group létat do Varšavy jen za 24 dolarů. Normálně by letadlem neletěla, ale nabídka milánského Volare ji přesvědčila k výměně dvaceti osmi hodin v autobuse za dvě hodiny v letadle. „Opravdu to chci vyzkoušet,“ říká paní Adamczyková.
Kdekdo chce dnes využít nový model nízkonákladové letecké dopravy bez zbytečných vymožeností, jaký zavedly Southwest Airlines a do Evropy přinesly Ryanair a easyJet. Nových evropských přepravců je opravdu hodně, ale Itálie žádného neměla - tedy až do chvíle, než se objevila firma Volare. V roce 1998 začala jako klasická charterová letecká společnost a na nízkonákladový trh vstoupila až v loňském roce. Tím se stala přímým konkurentem Ryanairu a easyJetu, které již měly na italském trhu vybudované postavení. Nicméně Volare již přepravilo téměř 3,5 milionu pasažérů a tato činnost představuje více než 60 procent obratu firmy. Loňské tržby ve výši 682 milionu dolarů je staví na druhé místo za národní jedničku Alitalia.
Jak to Volare udělalo? Firma prodává levné letenky přes internet, nelze si rezervovat místa, netisknou se fyzické lístky a za občerstvení se musí platit. Rovněž omezila levný letecký park na šestnáct airbusů, čímž ušetří za náklady na údržbu a náhradní díly. Létá z méně známých letišť, často v méně oblíbených hodinách. „Úspěšný nízkonákladový přepravce prostě použil klasický obchodní model,“ říká Oliviero Baccelli, místopředseda Centra pro ekonomiku regionů, dopravy a cestovního ruchu při Bocconiho univerzitě v Miláně. „Volare bylo první firmou, která tento způsob použila v Itálii“ tvrdí.
Volare teď doufá, že s čerstvým kapitálem a silným vedením na palubě poletí do hvězdných výšin. Generální ředitel a předseda společnosti Giorgio Fossa si pro letošní rok dal za cíl přepravit šest milionů nízkonákladových pasažérů a vytvořit zisk. Navíc zvažuje vstup na burzu v roce 2006.
Udržet výšku však nebude jednoduché. Když Fossa se skupinou nových investorů převzali devátého března vedení, jejich akvizice sice měla stále více cestujících, ale i zásadní finanční problémy. Volare založil Gino Zoccai, klenotník z městečka Vicenza blízko Benátek. I když měla společnost levné pracovní síly, musela hodně platit za použití drahých letišť včetně milánského a také za prodej letenek přes cestovní kanceláře. Když si k tradičním a charterovým letům přibrala firma ještě lety nízkonákladové, úplně ztratila jasné zaměření. V březnu už měla problémy s placením dodavatelům a věřitelům a celková výše jejího dluhu dosáhla 236 milionů dolarů. Loni skončila ve ztrátě 53 milionů dolarů. Jedním z prvních Fossových kroků bylo převedení krátkodobých dluhů na delší splatnost.

Finanční injekce.

Fossa dříve řídil společnost Società Esercizi Aeroportuali, která spravuje milánská letiště. Dnes má opravdu s kým spolupracovat, neboť noví investoři do Volare vložili 94 milionů dolarů. Nízkonákladová služba Volare Web na internetu už nabízí třicet čtyři evropských destinací. „Volare byla první italskou firmou, která se zaměřila na nízkonákladový sektor. Byla mladá a měla sjednané pružné pracovní smlouvy,“ podotýká Fossa. Uvedený obchodní model byl výhodou, kterou mělo Volare oproti jiným novým firmám z Itálie, které se na domácí trh neúspěšně snažily vstoupit. „Musíme udržovat nastavený kurs a konsolidovat postavení firmy,“ dodává Fossa.
Nový ředitel má před sebou ale složitá rozhodování. Podle poradce a majitele cestovní kanceláře Alberta Amica bude muset Fossa ustoupit od klasické a charterové přepravy, zvýšit frekvenci letů, zrušit rezervaci letenek přes cestovní kanceláře a přestat používat zbývající drahé letištní sloty. Další otázkou jsou letecké aliance. Volare už uzavřelo dohody s německou charterovou společností Hapag-Lloyd Express a novým polským nízkonákladovým přepravcem Air Polonia. Plánují se dokonce i možné rozhovory o spolupráci s firmami Ryanair a easyJet.
Fossův nejoblíbenější projekt je ovšem síť spojující italské přepravce, jako jsou firmy Air One, Meridiana a několik dalších menších společností. Ty se obávají se, že některé ze silných zahraničních aerolinií koupí od státu Alitalii, a novému hráči budou menší firmy, jako je Volare, hůře konkurovat. Jediným řešením je podle něj „silná italská skupina“. Někteří politici dokonce zmiňovali Volare jako spásu, která by státního přepravce mohl zachránit. Podle Fossy by ovšem taková dohoda neměla žádný smysl. „Firma musí vydělávat akcionářům, ne sponzorovat ostatní aerolinky,“ říká. Ne když létá do Varšavy za 24 dolarů. Rozlet Volare

  • 1998 Italský klenotník Gino Zoccai zakládá Volare Group jako klasické a charterové aerolinie
  • 2003 Volare vstupuje na nízkonákladový trh a na do konce roku se dostává na druhé místo v italském žebříčku tržeb
  • 2004 Noví investoři vkládají do firmy 94 milionů dolarů a Giorgio Fossa dostává nabídku na post generálního ředitele a předsedy

Pramen: BusinessWeek

MMF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).