Menu Zavřít

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix

15. 10. 2018
Autor: Michael Tomeš, Mladá fronta

Mýtný tendr mohl stát místo 10,75 miliardy klidně 5 miliard a ministr dopravy připravil stát celkem o 12,1 miliardy korun. Společnost Kapsch, která si stěžuje na rychlý podpis mýtné smlouvy s konkurentem, přišla s vážným obviněním. Vadí jí hlavně to, že ministr Dan Ťok couvl z rozšíření mýta na silnicích prvních tříd, přičemž právě tenhle argument zapříčinil, že vyhrál satelitní systém.

„Tak, jak je teď mýtná zakázka nastavena, je vlastně předražená,“ řekl ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jeho společnost v mýtném tendru prohrála, protože za výběr na příštích deset let si řekla o více peněz než vítěz. Bylo to hlavně kvůli tomu, že musela připravit nový satelitní systém. Stávající mikrovlnný nákladově nesplňoval podmínky, které si stát pro výběrové řízení připravil.

Hlavním bodem bylo rozšíření mýta na 900 kilometrů silnic prvních tříd. Protože se na jedničkách nevyplatí stavět brány, každý nový zpoplatněný kilometr nahrával spíše satelitnímu řešení. A jen dva týdny poté, co se svým satelitním systémem uspělo sdružení CzechToll/SkyToll se stopou nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ministerstvo přišlo s tím, že 900 kilometrů silnic prvních tříd vlastně nezpoplatní. Ustupuje prý tlaku obcí a krajů, které se bojí stěhování dopravy na silnice druhých a třetích tříd.

Podobný model už funguje na Slovensku, kde mýto provozuje stejná rodina firem. „Takže s tím budou náklady na vybudování, ale vybírat se nebude nic. To je do nebe volající,“ zlobí se šéf českého Kapsche. Ministerstvo podle svého vyjádření satelit na jedničkách stejně využije. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na těch úsecích děje,“ vysvětlil ministr dopravy Ťok.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší

 Šéf firmy Kapsch Georg Kapsch


Čísly Kapsche vyjádřeno. Pokud by se „vypnuté“ silnice prvních tříd vůbec nesoutěžily, mohlo ministerstvo vypsat soutěž s odhadovanou cenou 8,9 miliardy za 10 let a v otevřeném tendru se mohlo dostat na 5 nebo 6 miliard. Nynější odměna pro vítěze je 10,75 miliardy.

Celkem pak přechod na nový systém bude stát podle Kapsche 12,1 miliardy. Do sumy započítal zůstatkovou hodnotu stávajícího systému, která je 3,35 miliardy a přijde víceméně vniveč. Dále pak 1,85 miliardy, o které by byl roční provoz stávajícího systému levnější, pokud by se zachoval, necelou miliardu, kterou mohl ministr vyjednat jako slevu s Kapschem, a 6 miliard, které se za dobu trvání tendru nevyberou na silnicích prvních tříd, kde zůstane systém vypnutý.

ebf - tip - debata

Firma si také stěžuje na způsob, jak rychle byl mýtný tendr uzavřen. Konkrétně na to, že antimonopolní úřad otevřel dveře k podpisu smlouvy během dvou hodin, když stejná procedura trvá jindy dny až týdny. Feix nevyloučil, že se jeho firma obrátí se stížností na soud i Evropskou komisi.

Dále čtěte:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).