Úzká spolupráce s minipivovary, zakládaní dceřiných firem v USA a Asii a nová dvanáctka. Budějovický Budvar pod novým vedením chystá velké změny.
Stánek českého zastoupení na jednom z největších potravinářských veletrhů světa, berlínském Grüne Woche, měl letos podobu pivního sudu. S nápadem přišel ještě bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka, pro kterého byl vývoz českého piva jedním ze stěžejních témat. Vedle obvyklého Budějovického Budvaru tak tentokrát v Berlíně nově čepovali i Pilsner Urquell, benešovský Ferdinand a několik sudů dovezl i minipivovar Bizon z Čižic u Plzně.
Českou prezentaci na „Zeleném týdnu“ lze vnímat jako předzvěst změn, které Budějovický Budvar v současnosti chystá pod novým ředitelem Petrem Dvořákem. Ten loni nahradil letitého šéfa Jiřího Bočka. Podle informací týdeníku Euro hodlá národní pivovar využít svou rozsáhlou distribuční síť v zahraničí a vedle vlastních značek v budoucnu vyvážet i produkci tuzemských minipivovarů.
Na plánu pracuje nový šéf marketingu, který do Budvaru přišel z jednoho z nejúspěšnějších tuzemských minipivovarů v Úněticích. Ačkoliv se jednání s potenciálními partnery teprve rozjíždějí, jako jedno z možných exportních piv se nabízejí právě Únětice. Spolumajitelka pivovaru Lucie Kadlecová se však nechtěla k celé záležitosti příliš vyjadřovat. „Momentálně není žádný plán,“ prohlásila.
Pivo ze zoo? Ve Dvoře Králové otevřou Safari pivovar
Konkrétnější nebyl ani mluvčí Budvaru Petr Samec. Podle něj má však Budvar k minipivovarům tradičně blízko a chystanou spolupráci nepopřel. „Věříme, že náš úspěch, kterým šíříme dobré jméno českého piva, může otevírat dveře i dalším českým pivovarům,“ dodal Samec.
Budvar vedou ke spolupráci s minipivovary především dva důvody. Jednak je to potřeba obhájit si existenci národního podniku ve vlastnictví státu. Z politiky dlouhodobě zaznívají nevyslyšené, avšak přesto neúnavné hlasy, podle kterých není úkolem státu vařit pivo a Budvaru by se měl privatizovat. Jedním z nich byl v minulosti i premiér Andrej Babiš, byť v posledních době se k voličsky citlivému tématu už příliš nevyjadřoval.
„Spolupráce s minipivovary by mohla posloužit jako argumentace pro existenci národního podniku,“ prozradil zdroj týdeníku Euro. Budvar by tak mohl být vnímán jako podnik podporující tuzemskou pivní kulturu obecně.
Dcery v USA a Asii
Dalším důvodem je snaha uspět na perspektivním trhu v USA. Spojené státy podobně jako Evropa v současnosti zažívají období mimořádné popularity tzv. řemeslných piv. Také tamní hostinští už zdaleka nemívají na pípě jen jednu značku, ale zákazníkům nabízejí hned několik piv mnoha typů, které pravidelně obměňují.
Pokud by jim Budvar byl schopen vedle svých vlastních značek nabídnout ještě řadu dalších neobvyklých piv z produkce tuzemských minipivovarů, znamenalo by to pro něj značnou výhodu. „Přineslo by to oboustranné synergie. Budvar by si mohl rozšířit portfolio a minipivovar, který by se s ním svezl, by měl značně usnadněnou cestu,“ míní prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.
S posilováním orientace na stále důležitější zahraniční trh souvisí i další připravovaná změna. Vedle již existujících zahraničních dceřiných společností Budvaru na Slovensku, v Británii a Německu se pracuje i na vzniku dalších dvou. Jedna z nich by měla začít fungovat už letos právě v USA.
Neduživé zrno. Měnící se klima ničí český slad
Ještě o něco větší potenciál než americký trh skrývá pro pivovary v současnosti Asie. Podle šéfa marketingu Plzeňského Prazdroje Granta McKenzieho stojí půllitr ležáku v Jižní Koreji klidně 400 až 500 korun. Očekává se přitom, že spotřeba piva v regionu na rozdíl od Evropy poroste. To je pro pivovary velmi lákavé a Prazdroj se chce v následujících letech zaměřit právě na Japonsko, Jižní Koreu a Čínu. Budvar nezůstane pozadu, druhá z plánovaných dcer národního podniku by měla vzniknout příští rok v Japonsku nebo Jižní Koreji.
Naopak u ledu se zdají být plány Mariana Jurečky na akvizici, nebo dokonce výstavbu úplně nového pivovaru pod taktovou Budějovického Budvaru v exotickém zahraničí. Nejčastěji se v této souvislosti skloňovala Zambie. Jurečkova africká expanze se však u vedení v Českých Budějovicích nikdy nesetkala s přílišným nadšením a současný ministr zemědělství Jiří Milek vidí své priority jinde.
Méně silná dvanáctka
Nejen na zahraničí se zaměřuje pozornost nového šéfa. Především kvůli domácímu trhu je potřeba vyřešit problémy s ležákem, tradičně vlajkovou lodí každého pivovaru. Zatímco v zahraničí se prodává dobře, domácí pivaři o něm nemají úplně nejlepší mínění a pivo trpí pověstí bolehlavu, se kterým je potřeba zacházet opatrně. V Budvaru proto v současnosti pracují na novém ležáku, který by měl o něco méně alkoholu než současných pět procent. Nemělo by to být o moc, aby novinka nespadla do kategorie jedenáctek, kterou by si Budvar konkuroval svému vlastnímu výčepnímu pivu.
Mluvčí pivovaru potvrdil, že Budvar se chce více soustředit na prémiové produkty. „Konkrétní projekty jsou však stále ve fázi příprav,“ dodal Samec. Podle informací týdeníku Euro pivovar zvažuje, že využije letošního stoletého výročí založení republiky a novou dvanáctku uvede na trh u příležitosti podzimních oslav.
Přečtěte si také: