Menu Zavřít

Stavby, na něž Unie dala a nedala peníze

11. 1. 2012
Autor: profit

 Výstavba dopravní infrastruktury v České republice je závislá na příspěvcích ze strukturálních fondů Evropské unie. Jenže kvůli pochybením českých úřadů už odmítla EU proplatit celkem přes jedenáct miliard korun.

 

Foto: Profimedia.cz

Česká republika má jedny z nejdražších dálnic v Evropě, jejjichž kvalita je značně kolísavá. V některých úsecích by nové dálnice nazval dálnicemi jen málokdo. Například mnohé úseky D1 již dnes lidé nazývají tankodromem. O problémech českých dálnic se můžete dočíst v hlavním tématu letošního druhého čísla časopisu Profit.

Stavby, jejichž proplacení  Evropská unie odmítla  - ztráta 11 miliard korun 

Dálnice Lovosice–Řehlovice

Velikost investice: 15,724 miliardy Kč

Co vadilo EU: České úřady ignorovaly požadavek, podle něhož je nutné u každé stavby hrazené z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Diskuze nebyla vedena ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se vyhnula cenným lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Obchvat Nymburka

Velikost investice: 1,311 miliardy Kč

Co vadilo EU: Nejasnosti v zadávání zakázky. Původní cena stavby měla být 1,032 miliardy korun. Kvůli vícepracem se zvýšila o 131 milionů korun, aniž by Ředitelství silnic a dálnic na tyto práce vypsalo výběrové řízení.

Zdvihací most v Kolíně

Velikost investice: 1,229 miliardy Kč

Co vadilo EU: Netransparentní zadání veřejné zakázky. Výběrové řízení bylo vypsáno velmi nekvalitně. Navíc sporný je od samého začátku i celý smysl projektu, který odborníci kritizovali jako neúčelné utrácení veřejných peněz.

Vodní cesta Hněvkovice – Týn nad Vltavou

Velikost investice: 734 milionů Kč

Co vadilo EU: Stejně jako u úseku České Budějovice – Hluboká stavba nesplňuje ani minimální normy pro lodní dopravu.

Vodní cesta České Budějovice – Hluboká

Velikost investice: 880 milionů Kč

Co vadilo EU: Česko žádalo o dotaci na vodní dopravní cestu, která je však na úzkém horním toku Vltavy ekonomickým nesmyslem a mohou se po ní plavit maximálně výletní parníky.

 Zdroj: Státní fond dopravní  infrastruktury

Stavby, které Evropská unie finančně podpořila  zisk  27 miliard korun

Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav

Velikost investice: 3,023 miliardy Kč

Přínos projektu: Stavba zvyšuje maximální rychlost na trati až na 130 kilometrů v hodině a sjednotila tuto část železničního koridoru s evropskými parametry a standardy.

Rekonstrukce kolejiště železniční stanice Přerov

Velikost investice: 4,921 miliardy Kč

Přínos projektu: Vybudován dvoukolejný průtah tímto

významným železničním uzlem. Vlaky mohou před nádražím jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině a nádražím projíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině.

Modernizace západní části Hlavního nádraží v Praze, první až čtvrté nástupiště

Velikost investice: 1,764 miliardy Kč

Přínos projektu: Součástí stavby je dokončení modernizace podchodů pro cestující pro první až čtvrté nástupiště a zavazadlové tunely. Zvýšení nástupišť ulehčilo výstupy a nástupy cestujících do vlakových souprav.

Optimalizace železnice Horní Dvořiště – České Budějovice

Velikost investice: 1,521 miliardy Kč

Přínos projektu: Tento 57 kilometrů dlouhý úsek již prošel v letech 1996 až 2000 částečnou rekonstrukcí a elektrifikací. Nyní byly stavební práce směřovány do zbývajících úseků, které ještě neprošly rekonstrukcí.

Dálnice D1 Kroměříž–Říkovice a rychlostní silnice R55  Skalka–Hulín

Velikost investice: 11,412 miliardy Kč

FIN25

Přínos projektu: Dostavba úseků dálnice D1 a silnice R55 zlepšila silniční spojení do Zlína. Komunikace výrazným způsobem zkrátila cestovní dobu a odvedla dopravu mimo města a obce. Dálnice D1 byla prodloužena o 11,3 kilometru, R55 o 10,8 kilometru.

Zdroj: Operační program Doprava,  Ministerstvo dopravy 

  • Našli jste v článku chybu?