Menu Zavřít

Šťavnatý doping od Fordu

28. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Jaguar

PRAHA (tpk) - Trápení americké automobilky Ford Motor s Jaguarem zdaleka nekončí. Kvůli slabým finančním výsledkům v loňském roce musela těsně před Vánoci napumpovat do výroby britských luxusních vozů další prostředky, tentokrát 1,2 miliardy liber. „Rekapitalizace bude mít podobu vydání prioritních akcií, jež získá Ford Motor, což potvrzuje odhodlání Fordu pokračovat v oživení značky,“ uvedl mluvčí Jaguaru Don Hume. Během posledních dvou let byl nucen s podobným krokem přijít Ford již podruhé a o přechodu k ziskovosti Jaguaru, původně předpovídanému na rok 2007, se již nezmiňuje.
Nákladná restrukturalizace Jaguaru totiž zatím nepřináší potřebné výsledky. Přestože automobilka letos propustila 1150 zaměstnanců a minimalizovala výrobu v centrále v Coventry, luxusní divize Premier Automotive Group (PAG) dosáhla za tři čtvrtletí roku 2005 ztráty před zdaněním ve výši 108 miliard dolarů. Jaguar se přitom ve skupině, do níž patří spolu se značkami Volvo, Land Rover či Aston Martin, stará o úbytek financí nejvýrazněji. Během jedenácti měsíců uplynulého roku se ve Spojených státech snížily jeho prodeje o 34,4 procenta na 42 tisíc vozů, v Evropě klesly o 23,1 procenta na 43 tisíc automobilů.
Ford Motor koupil Jaguar v roce 1989 za 1,6 miliardy liber. Na počátku roku 2002 jej začlenil do tehdy nově vzniklé divize PAG, která měla Fordu v roce 2006 vytvářet téměř třetinu zisku před zdaněním. Jenže v roce 2003 přišla v Jaguaru ztráta přes 600 milionů liber a o rok později pouze mírné zlepšení na červených 430 milionů. Od té doby Ford uvádí pouze čísla celé divize Premier Automotive Group.
V současné době Ford zvažuje prodej historické továrny v Browns Lane u Coventry (EURO 49/2005), objevily se rovněž spekulace o prodeji celé britské automobilky. Ty však šéf PAG a evropské divize Fordu Lewis Booth v minulém měsíci popřel.
V Česku se za jedenáct měsíců loňského roku prodalo 47 jaguarů, o pět méně než ve stejném období roku 2004, a předčilo jej například Porsche. Nejprodávanějším automobilem značky se v tuzemsku stal S-type.

Paběrkování
Prodeje modelů Jaguaru v ČR za leden až listopad 2005
model - segment - počet vozů

ebf - tip - debata

  • X-type - střední - 11
  • S-type - vyšší střední - 19
  • XJ - luxusní - 8
  • XK - sportovní - 3

Pramen: Svaz dovozců automobilů

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).