Tři vítězství, jedna prohra. Taková je bilance soudů mezi českými podnikateli a společností Intercable Verlag AG. V kauze nekalých praktik katalogových firem nastaly také další zlomy - padla vysoká pokuta i závazek nepoužívat podobné postupy. Na českém trhu se v posledních třech letech objevují zvláštní firmy z Rakouska, Švýcarska či Španělska.
Tři vítězství, jedna prohra. Taková je bilance soudů mezi českými podnikateli a společností Intercable Verlag AG. V kauze nekalých praktik katalogových firem nastaly také další zlomy - padla vysoká pokuta i závazek nepoužívat podobné postupy.
Na českém trhu se v posledních třech letech objevují zvláštní firmy z Rakouska, Švýcarska či Španělska. Podnikatelům zasílají dotazníky, v nichž mají „aktualizovat“ data o své firmě či lákavé nabídky bezplatné inzerce v nějakém katalogu. Jde mimo jiné o společnosti Construct Data Verlag, Intercable Verlag AG, Eucodata, European City Guide či Nova Channel. Tyto firmy využívají nepozornosti obchodníků nebo zaměstnanců firem. Do písemné nabídky bezplatné aktualizace dat v inzertních katalozích vkládají málo čitelným písmem a navíc v cizím jazyce informaci o zpoplatnění služby.
Méně známou katalogovou firmou, u níž se můžete setkat s podobnými praktikami, je rakouská UPPS. „Na základě několikrát se opakující nabídky přes elektronickou poštu jsem se zaregistroval na reklamu na stránkách www.upps.cz. Nabídka zněla na třicet dnů zdarma,“ vypráví Rudolf Korčák, majitel rodinného penzionu Ricco v Příboru. Po čtyřiceti dnech přišla do penzionu faktura na zaplacení částky tři tisíce korun za celý rok.
NEŠLO SE ODHLÁSIT
Problém byl v zadávacích podmínkách elektronického formuláře. Majitel ubytovacího zařízení v něm musí odškrtnout, že souhlasí s podmínkami „zdarma na třicet dnů“. Během této doby se musí z katalogu odhlásit. „Reagoval jsem v tomto termínu, ale odhlášení nebylo možné. E-mailovou schránku měla společnost plnou, pošta se vracela. Na telefonním čísle do Rakouska nemluvili česky a faxové číslo můj odhlašovací dopis nebralo,“ popisuje Korčák. Upozorňuje navíc na „šikovné“ ošetření této situace ze strany UPPS, která má v podmínkách uvedeno, že nenese zodpovědnost za technické problémy vzniklé při komunikaci.
Podobnou zkušenost mají i další podnikatelé. „Hotel jsem převzala teprve na konci letošního března. Průběžně mi chodilo do e-mailové schránky oznámení, že naše prezentace na webu společnosti UUPS byla někým shlédnuta. Následně mi přišla upomínka na nezaplacenou fakturu se splatností někdy v únoru,“ vypráví ředitelka jednoho pražského hotelu. „Hledala jsem v poště, která zůstala po mém bývalém kolegovi, ale nenašla jsem jedinou zmínku o kontaktu s touto firmou. Naše účetní oddělení o původní faktuře nic nevědělo, nikdy do firmy nedorazila,“ dodává.
PROBÍHAJÍ PRVNÍ SOUDY
UPPS na klienty tlačí hrozbou penalizací a případné soudní dohry. Podobně se chovají i ostatní katalogové firmy. Čeští podnikatelé se zatím u soudu setkali se dvěma. Ve Švýcarsku se uskutečnil soud se třemi českými firmami, které žalovala společnost Eucodata. Proces skončil jen částečným úspěchem -smírem. Spočíval v tom, že české firmy zaplatily pouze jeden roční poplatek a smlouvy skončily.
U českých soudů žaluje „neplatiče“ pouze švýcarská společnost Intercable Verlag AG. V současné době podnikatelé vedou sedm soudních řízení s touto společností. Tři prvoinstanční rozsudky už padly ve prospěch poškozené české firmy, jeden naopak ve prospěch Intercable. Jak česká firma, tak Intercable se odvolaly.
Současný vývoj tedy naznačuje, že katalogová firma u českých soudů nesklízí právě úspěch. „Společnost Intercable Verlag AG už prohrála tři soudy. Zda ji to ale odradí od dalších žalob, nevím. Rozsudek není pravomocný. Každá kauza je navíc jiná a každý soud může posoudit danou věc rozdílně,“ uvedla mluvčí Sdružení na obranu spotřebitele (SOS) Ivana Picková „Domnívám se ale, že Intercable cítí, že karta se trochu obrací v její neprospěch,“ dodává.
VĚTŠINOU STAČÍ FIRMU STRIKTNĚ ODMÍTNOUT
Podobný názor zastává také prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. „Předpokládám, že pokud tato společnost již třikrát soudní spor prohrála, nebude se žalobami pokračovat. Alespoň takový postup bych očekával, jaký bude skutečný vývoj, ukáže pochopitelně až praxe,“ konstatuje. Drábek zároveň upozorňuje na jistou neobvyklost v chování firmy Intercable. „Nemáme informace o tom, že by kromě této společnosti nějaké další postupovaly v České republice podobně. Naopak naše zkušenosti s těmito firmami ukazují, že pokud se jim poškozený podnikatel striktně postaví a odmítne požadované sumy zaplatit, pak katalogové firmy od svých požadavků odstoupí. Případně je sníží na přijatelné minimum, které lze považovat za jakousi symbolickou pokutu z nepozornosti,“ vysvětluje.
KATALOGOVÉ FIRMY UŽ MNOHDE NARAZILY Kromě společností Eucodata a Intercable Verlag AG katalogové firmy skutečně s podáním žalob na neplatiče příliš nepospíchají. Stále více totiž narážejí na odmítavý postoj úřadů i soudů. Dobrá zpráva přišla z Itálie. V březnu udělil tamní soud společnostem Intercable Verlag AG a Nova Channel pokuty 22 500 a 40 000 eur. Největším úspěchem je případ rakouské společnosti Construc Data AG. Na tu byla rakouským Svazem ochrany proti nekalé soutěži (Schutzverband) podána žaloba. Výsledkem je, že firma se v únoru tohoto roku soudně zavázala nejen k okamžitému zdržení se takových klamavých náborů v Evropské unii, v zemích Evropského hospodářského prostoru a ve Švýcarsku. Dále se zavázala k tomu, že nebude trvat na svých nárocích, pokud byl někdo uveden v omyl a proto chybně smlouvu podepsal. Společnost Construct Data AG prohrála již v roce 2004 u Zemského soudu v Chemnitzu. Soud tehdy rozhodoval v konkrétním případu. Rozhodl, že této firmě nevznikl žádný nárok vůči zákazníkovi, který podepsal formulář, a záznam o zákazníkovi musí být ze seznamu odstraněn. DOPISY PRÝ ZAČNOU CHODIT ODJINUD Cesta k úplnému zamezení těchto nekalých praktik ale ještě zdaleka nekončí. Firmy takto poškozující podnikatele ve chvíli, kdy mají v některém státě problémy se státními orgány nebo dokonce zákaz činnosti, často přesídlí nebo převedou činnost do státu jiného. „Jako příklad je možné uvést Španělsko, kde odsouzená firma European City Guide přestala fungovat a její dopisy jsou nyní rozesílány z Francie. Firma také mnohdy změní název. Principy její práce ovšem zůstávají,“ upozorňuje mluvčí Hospodářské komory Viktorie Plívová. Nezůstává ovšem jen u stěhování „starých známých“. „V Evropské unii vznikají stále nové katalogové společnosti, a to zejména v Holandsku a Velké Británii. Ty podnikají stejným způsobem,“ varuje Picková. Zároveň ale dodává, že už jich není tolik jako v loňském roce. OBRAŤTE SE NA KOMORU**
Hospodářská komora pravidelně připravuje setkání s advokátkou, která předává zkušenosti s katalogovými firmami v Německu. Pokud patříte mezi poškozené podnikatele, máte možnost se s tímto problémem na Komoru obrátit. „V této věci pomáhá nedávno přijatá legislativní úprava, která při obchodu uzavřeném elelektronicky umožňuje odstoupit od smlouvy a produkt vrátit,“ upozorňuje šéf Hospodářské komory Jaromír Drábek. „Počet poškozených snižuje také osvěta,“ dodává.