Menu Zavřít

Štěstí v práci je krásná, přepychová věc… A co prachy?

13. 5. 2019
Autor: Euro.cz

Generace, která vstupovala do pracovní etapy života na začátku divokých „devadesátek“, se chtěla mít lépe než jejich rodiče. Řada z nich tak zasvětila životy práci.

Mileniálové jsou jiní. Podstatná část z nich hledá, a možná o tom ani neví, „ikigai“. Tento japonský výraz by se dal jednoduše přeložit jako smysl života, nebo ještě lépe jako důvod, proč ráno vstávat z postele. Mileniály však spojuje hlavně jedna věc, doba narození.

PRACOVAT, JISTĚ… ALE PRO KOHO?

Víte, co zajímá mileniály v práci nejvíc?

Takřka 63 procent mileniálů se pídí na prvním místě po výši finančního ohodnocení. Zajímavější je skutečnost, že stále více z nich se zajímá také, kde a pro koho budou pracovat. „Z výzkumu Deloittu vyplynulo, že až tři čtvrtiny jeho respondentů z řad mileniálů věří, že byznys se soustředí hlavně na vlastní zájmy. Schází mu empatie. Klesá i jejich víra k etice byznysu,“ říká Martin Hobrland, senior konzultant, Deloitte Digital. Co z toho vyplývá? „37 procent mileniálů může preferovat etický byznys, důvěryhodnou firmu před impozantní výplatní páskou,“ dodává Hobrland.

Korporátní identita, Employer Branding nebo CSR jsou pro ně důležité. „Tito lidé nesednou na lep prázdným frázím nebo impotentním postům na sociálních sítích. Proč? Na sociálních sítích jsou jako doma a lež i neschopnost dokážou velmi rychle odhalit,“ doplňuje Hobrland.

KARIÉRA = PRÁCE?

Posuneme-li se do individuální roviny, mileniálové (alias lidé z měst) plánují i neplánují kariéru na jednom místě půl na půl. To dává smysl. Život mají před sebou. „Tedy za předpokladu, že nemají u nohy železnou kouli s nápisem hypotéka. S tou získává slovo budoucnost zcela jiný význam,“ upozorňuje Hobrland. 43 procent mileniálů shodně uvádí, že opustí svou práci během dvou let. Otázka je, do jaké míry tomu věří. A jen 28 procent se domnívá, že u současného zaměstnavatele vydrží dalších pět let. Jinak řečeno, slovo kariéra pro ně má zcela odlišný význam než slovo práce.

„Je důležité uvědomit si, že takový mileniál v žádném případě není pokaždé hotový člověk a odborník. Často tomu může být naopak a hlad zaměstnavatelů o takto mladé maso by měl být chápán jako investice,“ poukazuje na fluktuační choutky mladých konzultant Deloittu. Na Googlu totiž podle něj mladí nenajdou to nejdůležitější – konfrontaci s praxí a zkušenostmi starších kolegů. Ovšem na druhé straně to vyžaduje od starších kolegů, aby k těmto lidem chovali respekt a nepřistupovali ke spolupráci s nimi v duchu přístupu pedagogického dozoru. „Jinak řečeno, je to velká výzva i pro starší generaci. A její problém je, že si stejně jako generace mladší myslí, že vědí všechno nejlíp,“ říká Hobrland.

HOME OFFICE, TEDY JSEM

Mileniálové vyžadují v zaměstnání flexibilitu. Více volna. Totéž si přály i generace starší. Jim ale nikdo nenaslouchal. „To, že firmy přistupují na tyto požadavky, a dokonce je podporují, je výsledkem situace na trhu práce a celkového omlazování firem, protože jinak by mileniálové se svojí flexibilitou dopadli stejně jako generace před nimi,“ vysvětluje Hobrland. Otázkou s velmi těžko definovatelnou odpovědí podle něj bude to, kde vlastně leží hranice mezi takzvanou flexibilitou a leností.

Tvrdá realita je taková, že flexibilita (nebo lenost, chcete-li) nebude zadarmo. Pro zaměstnavatele, samozřejmě. Takže aspoň se pokusit najít tuto odpověď bude zapotřebí.

Zásadní a doposud opomíjené je, že nastupující generace bude mít zřejmě jiné představy o svém životě. Možná i o celém světě. „Nejen v tom, že se nechtějí upracovat k smrti. Budou to právě oni, kdo zřejmě začnou měnit v budoucnosti své současné zaměstnavatele k obrazu svému,“ poznamenává Hobrland. Zástupci mladé generace, která je dnes v kurzu, mají možnost měnit i konzervativní obory. Dnes si třeba nedokážeme představit, že by zmizely peníze. „Dle našeho výzkumu si to ale přes třicet procent z dnešních mileniálů představit dokáže — lapidárně řečeno. Změní těchto třicet procent svět k lepšímu? Možná,“ říká Martin Hobrland z Deloittu Digital.

Mileniálové/generace Y – *1983–1994 ZDROJ DAT: DELOITTE MILLENIAL SURVEY

Plánujete během dvou let opustit zaměstnání?

Rok 2017 37 %

Rok 2018 43 %

Chová se váš zaměstnavatel eticky?

Rok 2017 65 %

Rok 2018 48 %

75 %

mileniálů věří, že nadnárodní firmy mají potenciál k tomu, aby pomáhaly řešit hospodářské, environmentální i sociální výzvy společnosti. Nejdůležitější věci při výběru zaměstnání jsou v tomhle pořadí sestupně: Peníze, pozitivní firemní kultura, flexibilita a možnosti pro další vzdělávání.

88 %

mileniálů potřebuje cítit sounáležitost se značkou firmy.

80 %

je schopno opustit práci kvůli nevyhovující firemní kultuře.

MM25_AI

O autorovi| Vladan Vaněk @kendrick_vladan

  • Našli jste v článku chybu?