Menu Zavřít

Steve Jobs jako hudební magnát

22. 4. 2003
Autor: Euro.cz

Stahování skladeb z Music Store může pomoci

Šéf firmy Apple Computer Steven P. Jobs je v hudebním průmyslu znám jako pan “Rip. Mix. Burn“ (kopíruj, namixuj, vypal). Přezdívku si vysloužil z názvu reklamní kampaně, kterou firma na počátku roku 2001 propagovala svůj program iTunes. Vedení nahrávacích společností soptilo, že tím Apple své zákazníky pobízí, aby kradli hudbu stahováním z internetu. Loni se začal prodávat přenosný přehrávač MP3 firmy Apple, iPod, který se rázem stal hitem pro milovníky posledních hudebních novinek. Teď se Jobs chystá prodávat hudbu online. Hodlá vybudovat úspěšný internetový obchod, ale není zcela jasné, jak to udělá, když před ním už tolik jiných ztroskotalo. Dobře informované zdroje tvrdí, že Apple vede jednání o koupi buď celé společnosti Universal Music, nebo její části. Ať už k tomu dojde, nebo ne, očekává se, že na konci tohoto měsíce přijde Apple s vlastní nabídkou, a to zřejmě pod názvem Music Store.
Co má Jobs doopravdy v úmyslu? Především chce, aby si společnost Apple udržela oddané příznivce. I když se po dvou ztrátových čtvrtletích v tom posledním – končícím 29. březnem – vrátila k prosperitě, odbyt kmenovým zákazníkům, mezi něž patří školy a reklamní agentury, je chabý. Společnost ohlásila výnos čtrnáct milionů dolarů při prodeji ve výši 1,48 miliardy, což je pokles oproti loňským čtyřiceti milionům zisku a tržbách ve výši 1,5 miliardy.
Jobs doufá, že vlastní hudební stránky firmě přilákají více zájemců. Majitelé počítačů Apple dosud nemohou používat hlavní placené hudební servery, které jsou většinou jen pro uživatele Windows. Velkou otázkou přesto zůstává, jestli Jobs dokáže vybudovat hudební obchod, který by byl zajímavější než neplacené servery. Pravda, pokud je takový cíl vůbec reálný, pak Jobs je ten pravý člověk – znovu a znovu totiž mění technologické propadáky v žádoucí hity, ať už jde o laserové tiskárny, nebo bezdrátové sítě. Apple jako vždy sází na jednoduchost – což je koncepce, která není u současných hudebních serverů zcela obvyklá. Stránky, jako MusicNet, pressplay a Listen.com, umožňují předplatitelům poslouchat, stahovat nebo si vypalovat omezené množství skladeb za měsíční předplatné. Některé servery vybírají od předplatitelů 99 centů za vypálení skladby na CD nebo stažení na MP3 přehrávač. Některé služby jsou také omezené – třeba přístup ke stahování je zablokován, když nemáte zaplaceno předplatné.
Music Store bude mít zřejmě jednodušší pravidla. Každá skladba bude stát 99 centů, a žádné další poplatky nebo předplatné. A navíc ti, kteří už měli možnost se s novým servisem seznámit, tvrdí, že se vyznačuje tradiční elegancí a jednoduchostí značky Apple.
Aby servis fungoval, musí Jobs přimět dostatek umělců a nahrávacích společností k souhlasu s paušálním poplatkem 99 centů za skladbu. Úkol to není lehký, ale právě tady by se mohl Universal Music významně uplatnit.. Podle zdrojů blízkých jednáním by Apple mohl koupit deseti nebo dvacetiprocentní podíl ve společnosti. To by Jobsovi poskytlo přístup ke hvězdám Universalu, mezi něž patří U2, Eminem a Sheryl Crowová.
I kdyby ale k dohodě s Universalem nedošlo, možná by Jobs dokázal získat nahrávací společnosti. Jejich šéfové by zatím nemuseli mít výhrady, protože počítače Mac mají na trhu jen tříprocentní podíl. Produkty Apple ovšem zatím nejsou proti pirátskému kopírování chráněny, a bez této ochrany si důvěru hudebních značek nevyslouží.
Music Store pravděpodobně nebude zpočátku vydělávat peníze – a možná to nebude vadit. Analytici prohlašují, že licence na autorská práva jej budou stát kolem 65 centů za skladbu. Apple bude muset zaplatit dalších přibližně deset centů za kvalitní připojení, servery a personál, který je bude obsluhovat. Zatímco vysoké marketingové náklady možná povedou krátkodobě ke ztrátě, vyplatí se, protože mohou zastavit další pokles tržního podílu značky. Propagace rovněž podpoří prodej úspěšného iPodu, který podle průzkumu společnosti IDC získal již padesát procent trhu s přenosnými přehrávači.
Apple si však monopol na svou novinku dlouho neudrží. Pokud Jobs přijde na způsob, jak prodávat hudbu na internetu, konkurence ho bude rychle následovat. AOL se chystá koncem roku rovněž nabízet stahování za 99 centů a podobné služby plánují i Wal-Mart Stores a Amazon.com. „Nástup firmy Apple znamená další krok vpřed,“ poznamenává Jeff Sorners, manažer odbytu v hudební sekci společnosti Amazon. Jisté je, že jde o nezbytný krok pro Apple a možná pozitivní posun pro všechny ostatní.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.langpal.com

  • Našli jste v článku chybu?