Steve Wozniak ví o řízení IT firem svoje. Spolu se Stevem Jobsem zakládal počítačovou společnost Apple, jejíž hodnota se během let vyšplhala, u jako vůbec první firmy na světě, na tři miliardy dolarů, tedy v přepočtu nepředstavitelných 66 bilionů korun. Sám Jobs se tohoto milníku nedožil, neboť v roce 2011 podlehl ve věku 56 let vzácné formě rakoviny slinivky. I tak se každopádně během svého života stihl stát nezapomenutelným, a to nejen coby výjimečně úspěšný podnikatel, ale zároveň i jako jeden z nejlepších mistrů komunikace a marketingu na světě.
Pro způsob, jímž naučil lidi milovat produkty Applu, bývá často označován za génia. Láskou ke kaligrafii inspirovaný design většiny z nich přitom vytvořil spolu s Wozniakem na počátku podnikání. Posléze se elektronickým hračkám sice proměňovala střeva, nicméně vnější ikonický styl se stejné linie drží dodnes.
O to větším překvapením je, že jako budoucí marketingový guru se Jobs rozhodně nenarodil. Ba co víc, prý nebyl ani příliš dobrým technikem, jak v rozhovoru pro CNBC prozradil jeho dlouholetý společník.
„Víte, on se naučil spoustu reklamních triků, protože co se týče hardwaru a softwaru, nikdy nebyl úplně, jak to říct, schopný,“ přiznal Wozniak. „Musel si najít jinou oblast, kde bude nepostradatelný,“ zdůvodnil známý programátor budování dojmu geniality, do něhož se Jobs pustil.
Musel mít poslední slovo
Wozniak se loni objevil po boku bývalé americké ministryně financí Rosie Rios a zpěváka Lance Basse v reality show Unicorn Hunters. Pořad původně vysílala stanice Amazon Prime a jeho česká mutace běží na online televizi Nova Plus pod názvem V dračím doupěti. Myšlenka show spočívá v tom, že mladí podnikatelé s vizemi svých začínajících startupů předstupují před bohaté investory a snaží se je přesvědčit, aby do jejich projektů vložili své peníze. Cílem obou stran je najít potenciální jednorožce a pomoci jim se rozvinout.
Spoluzakladatel Applu jednou přiznal, že ho neustále překvapuje, jak špatně někteří soutěžící komunikují. „Mockrát jsme sledovali, jak se před námi nějaký rádoby vizionář snaží vykoktat nabídku, která má jen hrubé obrysy. Nakonec se často ztratili v tom, co chtějí říct. To vám získat investory nepomůže,“ uvedl Wozniak nekompromisně.
Je však fér přiznat, že spolupráce s Jobsem musela jeho standardy pro hodnocení prezentací vystřelit do stratosféry. Wozniak už dříve uvedl, že zesnulý vizionář od sebe práci a osobní život pečlivě odděloval. V soukromí byl pohodovým kamarádem, ale po příchodu do práce (respektive tehdy ještě do garáže) nasadil smrtelně vážný výraz a byl do morku kostí odhodlán vybudovat firmu, která změní svět. A jak se učil vyjednávat, všiml si jeho přítel, že jejich vztah přechází do pozice obchodních partnerů a že Jobsova ,přísná‘ stránka začíná převládat nad tou uvolněnou. „Byl velmi dobrý v rozhodování. Musel mít vždycky hlavní slovo,“ popsal jeho kolega.
V případě nejslavnějšího produktu Applu - prvního iPhonu - se vizionář zaměřil především na to, aby ho zpropagoval coby maximálně uživatelsky jednoduchý přístroj. Tou dobou chytré telefony začínaly a mnoho lidí z nich mělo přirozený respekt. „Začali jsme ho prodávat jako jednoduchý produkt do kapsy, který umí ovládat průměrný vesnický strejda. Nemusíte vědět, jak funguje, uživatelské prostředí je tak přehledné, že se v něm hned zorientujete,“ přiblížil záměr prvotní reklamní kampaně Wozniak.
Zapsat se do dějin
Právě díky excelentnímu veřejnému vystupování vystoupil Jobs z řady technologických ikon své doby. Pochází totiž ze stejné generace jako například Bill Gates. Ten v jednom rozhovoru přiznal, že na něj příšerně žárlí. Sám totiž nikdy nedokázal pohnout davy takovým způsobem, jako když Jobs inspiroval své zaměstnance i zákazníky, kteří ho trpělivě poslouchali a zobali mu z ruky. Bez toho by pro něj totiž nikdo nepracoval.
Jobs byl známý jako náročný a obávaný šéf, kterého není snadné uspokojit. Spisovatel, rizikový investor v Sillicon Valley a bývalý PR specialista Applu Guy Kawasaki v roce 2019 napsal, že pracovat pro Steva Jobse bylo občas nepříjemné a vždycky se ho bál. Zároveň však přiznal, že mnoho lidí dokázal motivovat k nejlepším výsledkům v jejich kariéře. „Požadoval dokonalost. Museli jste každý den dokazovat, že máte ve firmě co dělat, takže vás udržel na vrcholu schopností,“ řekl Kawasaki.
Jobs byl perfekcionista a puntičkář, který se uměl na dlouhé hodiny ponořit do práce. Od svých lidí pak vyžadoval totéž. Vedl je svým vlastním příkladem, v rámci nových projektů spojoval neslučitelné a označoval to za kreativní práci. Nebál se riskovat a nesouhlasit s ním si nikdo nedovolil. Ale hlavně byl chodící zásobárnou inspirativních citátů.
Oba zmínění Jobsovi bývalí spolupracovníci se však shodují na tom, že nikdy nebyl přirozeným vůdcem. Předloni se setkali v Kawasakiho podcastu a Wozniak se nechal slyšet, že Jobs se v hloubi duše toužil zapsat do historie – z toho pramenila jeho veškerá neúnavná snaha být skvělým řečníkem. Vytyčil si cíl a udělal pro něj cokoli. „Motivace je totiž někdy mnohem důležitější než dovednosti samy o sobě,“ prozradil Wozniak.