Auditoři upozorňují na porušení zákona při výběru dodavatele dostavby
Okamžiky slávy zažil loni 13. prosince bývalý ředitel Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem (MN) Jiří Madar. Jeho zásluhou byla dokončena hlavní část dlouholeté dostavby největšího zdravotnického zařízení v kraji. Nový areál uvedla do provozu tehdejší ministryně zdravotnictví Marie Součková. „Jsem jedna z vás,“ prohlásila dojatě, když společně s ústeckým hejtmanem Jiřím Šulcem stříhala pásku. Opravdu, na ortopedickém oddělení nemocnice před lety začínala lékařskou kariéru. Společně s doktorem Madarem, též ortopedem.
Třináctého byla sobota. V pondělí se konalo výběrové řízení na obsazení funkce ředitele nemocnice v dalším období. Jiří Madar v něm skončil třetí a přes podporu většiny primářů funkci neobhájil. Radní se ale nedokázali shodnout ani na jeho nástupci a řízením nemocnice byl pověřen náměstek Petr Pollak. Na podporu Jiřího Madara zněly logické argumenty zdůrazňující jeho zásluhy o dostavbu nemocnice a potřebu zachovat stabilitu zařízení v hektickém období pokračování rekonstrukce. Pokud přesto nevydržel ve funkci, musely být výhrady k jeho působení ještě pádnější. Byly. Přišly však dost pozdě.
Jediný účastník.
Dostavba Masarykovy nemocnice má stát celkem 1,315 miliardy korun. Dotací ve výši téměř 926 milionů přispívá stát, 389 milionů má jít z vlastních zdrojů nemocnice. Státní dotace už byla proinvestována. Kontrakt koncem roku 2002 získalo sdružení firem v čele se společností Metrostav. To bylo nakonec jediným účastníkem výběrového řízení, když druhý uchazeč – sdružení vedené brněnskou společností Unistav, bylo z formálních důvodů vyloučeno. Rozpočtové náklady měly původně dosáhnout částky uvolněné na dostavbu ze státního rozpočtu, nabídka firem kolem Metrostavu byla o čtyři sta milionů vyšší.
Právě překročení rozpočtovaných nákladů bylo příčinou, proč dva členové výběrové komise – Jiří Volf, náměstek z ministerstva financí, a Jaroslav Gacka z ministerstva pro místní rozvoj – požadovali zrušení tendru. Dalších šest členů komise – zástupce ministerstva zdravotnictví, dva náměstci z nemocnice, dva krajští radní a ředitel ústeckého úřadu práce – však prosadilo vyhlášení Metrostavu a spol. vítězem. Sám Jiří Madar v komisi nebyl, působil jen jako „přizvaný odborník“.
Rada uvěřila.
O těchto skutečnostech jsme informovali loni v září (EURO 37/2003). Včetně toho, že parametry zakázky byly podezřele jako ulité pro sdružení firem Metrostav, Hospimed a Puro-Klima. Mimoto byla v rozporu s ministerskými směrnicemi společně nasmlouvaná jak „zedničina“, tak dodávky zdravotnické techniky, které představují hlavní objem zakázky. Okolnosti výběrového řízení byly podezřelé i radě Ústeckého kraje, který je zřizovatelem MN. Hejtman Jiří Šulc dokonce ještě v průběhu soutěže požádal ministryni zdravotnictví o její zrušení. Marie Součková to však odmítla a vedení Ústeckého kraje už dál nenaléhalo. Radní pro zdravotnictví a šéf výběrové komise Jan Szántó to týdeníku EURO vysvětlil obavami ze ztráty téměř miliardové investiční injekce. Ze dvou zel – zvýšení ceny (o čtyřicet procent – pozn. EURO) nebo udržení stavby – zvolili to menší, protože z vlastních zdrojů by nemocnici nikdy nedostavěli.
Jiří Madar také ujistil radu, že nemocnice zvýšení ceny zaplatí ze svých zdrojů. Není to však dobré vysvědčení pro zřizovatele, když se spokojil s takovým ujištěním. Už loni v září, kdy byl kontrakt s Metrostavem a spol. již uzavřen, uvedl totiž bývalý ředitel pro týdeník EURO: „Budeme schopni z vlastních zdrojů zaplatit úroky. O dalších zdrojích bude nutné jednat s krajským úřadem.“ K tomu také došlo.
Z prosperity krize.
Auditorský posudek, který si dnes už jmenovaný ředitel Petr Pollak nechal zpracovat od firmy HZ Praha, konstatuje, že MN, která za loňský rok vykázala ztrátu devadesát milionů korun (Ze zadlužené nemocnice jsme udělali ziskový podnik se jmenoval rozhovor s Jiřím Madarem, který společnost M. C. Triton loni za Madarovy účasti rozdávala na tiskové konferenci novinářům – pozn. red.), není schopna ze svých zdrojů splácet 389 milionů. Její finanční situace je dokonce taková, že by vyžadovala zavést režim krizového řízení. Auditoři kromě toho upozorňují na porušení zákona v souvislosti s výběrem dodavatele dostavby a na neprůhledné financování a úvěrování.
Pokud by měl zbytek kontraktu proběhnout v dohodnutém objemu 389 milionů korun formou dodavatelského úvěru, musel by zřizovatel – Ústecký kraj – sáhnout hluboko do pokladny. Vojtěch Krump ze sekretariátu hejtmana Šulce vyhýbavě uvádí, že „případnou finanční účast kraje na dostavbě MN není možné v současné době předvídat, protože rozhodnutí o dalším postupu přísluší krajským zastupitelům“. Petr Pollak ale rovnou říká, že z kraje s největší pravděpodobností žádné peníze nedostane. Proto jedná o případné výjimce ze směrnic o účasti státního rozpočtu na financování reprodukce majetku, která by umožnila snížit objem vlastních zdrojů nemocnice a nepřijít o již investovanou státní dotaci. Ministerstvo zdravotnictví by bylo pro, ale záleží především na ministerstvu financí. Když výjimku povolí, bude možné zahájit jednání s Metrostavem o změně smlouvy. Pokud ne, bude nemocnice i kraj ve fatální situaci.
Dobří známí.
Všechno je to o tom, že s veřejnými prostředky se hospodaří lehkomyslněji než s vlastními. A pak také o šikovnosti a známostech. Jiří Madar je činorodý člověk a osobnost, která má v Ústí značný vliv. Má zavedenou ortopedickou praxi, je městským zastupitelem a jedním ze zakladatelů Sdružení pro sport, zdraví a prosperitu, které vládne na ústecké radnici v koalici s ODS. Je lékařem policejních boxerů. Společně se svou blízkou spolupracovnicí, bývalou mluvčí MN Kamilou Němcovou, se angažovali v propagaci soukromé společnosti M. C. Triton po celé republice a dnes v ní pracují jako konzultanti. Jiří Madar je jedním z pěti senior konzultantů.
Marie Součková se s Jiřím Madarem dlouhodobě zná ještě z dob své odborné lékařské praxe v Ústí. I v době jejího působení na ministerstvu zdravotnictví byli v pravidelném kontaktu. Exministryně byla o situaci MN a o dostavbě podrobně informována. Rozhodla o tom, že veřejná obchodní soutěž je regulérní, ačkoliv věděla, že existuje důvodný předpoklad porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. To, že si Masarykova nemocnice dosud pronajímá rehabilitační ordinaci v Chlumci u Ústí nad Labem, kterou Marie Součková po odchodu do Prahy už sama nemohla provozovat a převedla ji na dceru, nemuselo být pro rozhodování paní ministryně podstatné. Zajímavé to ale je.
Marie Součková krátce předtím, než byla odvolána z čela ministerstva zdravotnictví, požádala podle sdělení tiskového oddělení ministerstva Nejvyšší kontrolní úřad o prověrku dostavby Masarykovy nemocnice. To ale nebylo potřeba. NKÚ je přímo ze zákona povinen nakládání s finančními prostředky státu důkladně kontrolovat.