Menu Zavřít

Stížnost českého vývozce stavebnin skončila změnou polského zákona

31. 3. 2011
Autor: profit

Až k vylepšení polského zákona vedla stížnost českého vývozce stavebních materiálů, po němž v Polsku požadovali nadbytečnou certifikaci. Vývozce požádal o pomoc české centrum Solvit, které iniciovalo nápravu.

Stížnost českého vývozce stavebnin skončila změnou polského zákona

Foto: Profimedia.cz

Mezi zajímavé případy, které v poslední době řešilo české poradenské centrum Solvit, patřily nadbytečné požadavky na vývoz stavebnin do Polska. Jeden český výrobce stavebních výrobků prodával svoje produkty vedle českého trhu ještě v šesti desítkách dalších zemí. V Polsku ho ale na svůj trh vpustit nechtěli. Poláci požadovali, aby jeho výrobky byly opatřeny buď značkou EC, nebo polským národním označením „mark B“. Neexistovala žádná zásada vzájemného uznávání. Nadbytečný požadavek přizpůsobit výrobek polským technickým regulacím přitom neodpovídal evropskému právu. Problém nebylo možné vyřešit v rámci lhůty stanovené pro práci Solvitu, protože si řešení vyžadovalo změnu polských zákonů. Náměty českého Solvitu ovšem polští zákonodárci zapracovali do novely příslušného zákona, která začala platit na konci minulého roku.

Solvit řešil již několik tisíc stížností

Centrum Solvit představuje alternativní systém řešení problémů na vnitřním trhu EU. Nejenže radí, řeší také právní problémy. Od svého vzniku v roce 2002 pomohl již v několika tisících případů, kdy byla porušena svoboda volného pohybu zboží, osob a služeb. Každý občan či podnikatel se na tuto službu může zdarma obrátit se stížností na porušení evropského práva ze strany úřadu některého členského státu. Centrum se pak snaží najít rychlé a neformální řešení. Nejrychlejší vstupní branou do poradenského systému je internetový portál www.businessinfo.cz.

Zatímco Centrum Solvit se zaměřuje především na řešení problému se zahraničními úřady, ProCoP neboli Produkt Contact Point radí při uvádění výrobků na evropský trh. Jednotná kontaktní místa zase nabízejí informace zejména pro založení firmy v členských zemích Evropské unie. Toto poradenství je zdarma. Obvykle je také rychlejší než řešení sporů například soudní cestou.

Spojení těchto tří služeb v jeden systém především zjednoduší orientaci podnikatelům. Ti nebudou nyní tápat, na které z poradenských center se mají se svým dotazem obrátit. „Podnikatel většinou tak ostře nerozlišuje, jestli jeho problém spadá spíš do problematiky uvádění výrobku na trh, nebo se týká přímo nějakého zahraničního úřadu,“ podotýká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Síť vyřeší devět z deseti případů

Centra Solvit, která řeší podobné problémy evropských občanů a firem s porušením Evropskou unií zaručeného práva na volný pohyb zboží, osob a služeb, se vloni v celé EU zabývala 1 363 případy, 125 z nich řešili Češi. Úspěšně přitom evropský Solvit vyřešil rekordních 90 procent případů. Vyplývá to z aktuální výroční zprávy, kterou zveřejnila Evropská komise.

Práce českého Solvit centra přitom tradičně patří k nejrychlejším v celé EU. Lhůta stanovená Evropskou komisí pro řešení jednotlivých případů je 10 týdnů, český Solvit to zvládá v průměru za šest týdnů.

Centrum nejčastěji řeší problémy spojené s pohybem pracovních sil v EU. Těch byla více než jedna třetina. Každý pátý případ se týkal pobytových práv, 16 procent klientů pak vyhledalo asistenci při problémech s uznáváním odborných kvalifikací.

Tato služba pomáhá občanům a podnikatelům využívat výhod jednotného trhu, protože řeší konkrétní praktické problémy, kterým klienti čelí, zejména pokud chtějí žít a pracovat v zahraničí. „Tím, že řeší zcela konkrétní případy, pomáhá odstraňovat překážky na jednotném trhu, a vytváří tak další příležitosti pro růst,“ říká evropský komisař pro vnitřní trh a služby Michel Barier.

Češi jako první poradenská centra sjednotili

FIN25

Česká republika na začátku letošního roku také jako první v Evropské unii do jednonoho kompaktního systému propojila poradenská centra Solvit, asistenční Jednotná kontaktní místa, která pomáhají vyřídit administrativu spojenou se začátkem podnikání, a centra ProCoP zaměřená na poradenství při uvádění nových výrobků na trh.

Autorka pracuje na odboru mezinárodní konkurenceschopnosti ministerstva průmyslu a obchodu.

  • Našli jste v článku chybu?