Menu Zavřít

Za stočený tachometr hrozí od října 2018 až půlmilionová pokuta

4. 10. 2018
Autor: Autobible.cz

Postihy za stáčení tachometrů automobilů jsou od 1. října 2018 přísnější. Podle novely zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích za tento prohřešek může hrozit až půlmilionová sankce. Novela zákona je namířena na profesionální podvodníky. Na majitele, kteří nevědomky koupili auto se stočeným tachometrem, by sankce podle ministerstva dopravy neměly dopadnout.

„Sankce půl milionu korun hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr, ale míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ vysvětluje cíl novely zákona ministr dopravy Dan Ťok.

Podle ministra dopravy je novela zákona namířena především proti společnostem, které používají tyto nekalé praktiky ze zištných důvodů.

Novela zavádí také pokuty až 50 000 korun pro mechanika, který nevystaví protokol o opravě nebo výměně tachometru, a 10 000 korun pro provozovatele auta, který takový protokol nepředloží při STK.

Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval, v případě vzniklé škody nad 5000 korun se však mohly stáčením tachometrů zabývat soudy.

Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který z takového jednání odvodil trestný čin podvodu. Praxe se však ukázala jako nedostatečná a dostatečně nevyužívaná.


Nepřehlédněte:

Úleva pro řidiče: povinná výbava aut se od 1. října 2018

 Autolékárnička


Jak nejrychleji zkontrolovat tachometr

Rychlou kontrolu stavu tachometru u kupovaného auta lze provést na internetu. Na stránkách garantovaných ministerstvem dopravy www.kontrolatachometru.cz ji můžete provést například přímo na ploše autobazaru nebo před koupí pomocí mobilu s připojením k internetu, aniž byste museli vyžadovat od prodejce poslední protokol z tuzemské STK. Zadáte VIN auta a kontrolujete.

Pozor: Spolehnout se na stoprocentní kontrolu přes VIN a internet nemůžete. Nejrizikovější jsou nezávislé dovozy, kdy podvodníci běžně stáčejí auta před první českou STK. Na té se pak zaznamená až nový, upravený údaj tachometru. Kupující by měl tedy používat „svůj selský rozum“. Například, že deset let starý ojetý vůz z dovozu by měl mít najeto v průměru přes 200 tisíc kilometrů, a ne méně než 70 tisíc kilometrů, které „svítí“ na jeho tachometru.

Ministerstvo dopravy chystá v boji proti „stočenkám“ další opatření. V roce 2019 kvůli podvodům spojeným se stáčením tachometrů připravuje úpravu informačního systému stanic technické kontroly, která by měla automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.

Stav tachometru rozhoduje o ceně vozidla

Počet na tachometru „oficiálně“ najetých kilometrů patří mezi klíčové parametry při tvorbě ceny u prodávaného ojetého automobilu.

Češi kvůli stáčení tachometrů ročně zaplatí za ojeté vozy přibližně o deset miliard korun navíc. V tuzemsku má tachometr stočený 38 procent prodávaných ojetin. Uvedla to v souvislosti s novelou zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích 193/2018 Sb. Asociace obchodníků ojetými automobily.

„Největší nástrahou je dovoz ze zahraničí. Typická úvaha, že ojetý vůz z Německa je kvalitní, kulhá už v samotné definici německého původu. Více než 35 procent vozů, které deklarují DE původ, ve skutečnosti pochází z Itálie a Francie. Navíc jsou stočené a přihlášené do německé evidence pouze proto, aby při vývozu na východ mohl prodávající deklarovat německý původ, který zvyšuje u kupujících kredit,“uvedl předseda asociace Jiří Grund.


TIP:

Autobible.cz - správná adresa pro všechny fanoušky automobilů


Češi podle statistik autobazarů a profesních asociací ročně nakoupí 750 tisíc ojetých vozů. Průměrná cena za zakoupený ojetý vůz v roce 2017 činila 220 tisíc korun.

Vozidla jsou na tachometru průměrně stočena o 63 500 kilometrů dolů. Průměrné navýšení ceny ojetiny v důsledku stočení tachometru představovalo 35 tisíc korun.

Problém stočených tachometrů trápí i ostatní země Evropské unie. Evropský parlament odhaduje celkovou ekonomickou škodu způsobenou manipulací s tachometry až na 9,6 miliardy eur.

MM25_AI

Čtěte také:

Motorkáře od října čekají změny: končí měření emisí, STK bude za čtyři roky

Ilustrační foto

Kupní smlouva na auto 2018

Prodej a nákup ojetého auta. Jak bezproblémově zařídit přepis?

Platba silniční daně: kdo, kdy a jak?

Výměna řidičského průkazu už kdekoli a bez fotky

MDČR chce zásadně zdražit provoz starých aut. Za Favorit by se platilo 16 000 Kč ročně

Největší omyly a mýty o ojetinách, které dávno neplatí

  • Našli jste v článku chybu?