Automobilka Fiat stále nechce slyšet o žádné fúzi
Po nedávném sloučení automobilových gigantů Mercedes-Chrysler, Ford-Volvo a Renault-Nissan čeká automobilový trh nová vlna fúzí. Těžkou váhu s roční výrobou kolem čtyř milionů vozů následuje v dalším fúzovacím pelotonu Fiat, Honda, Peugeot-Citroe¨n a BMW. Jeden z nich by se měl stát predátorem. Analytici svoji pozornost upírají na turínskou automobilku, pravděpodobně i proto, že oslavila před dvěma týdny sto let od svého založení. Možná také proto, že i když se donedávna ve vedení Fiatu mluvilo jen o nezávislosti, nově dosazený prezident skupiny Paolo Fresco eventuální sňatek už tak vehementně nevylučuje. Oficiální pozice je však jednotná: ano taktickým smlouvám, ne fúzi.
Jemnou nuanci mezi těmito strategiemi odkryl na poslední valné hromadě majitel Giovanni Agnelli : „Fiat může pokračovat úplně sám, ale nemůže to dělat donekonečna.
Vnitřní pramen.
Navzdory četným partnerským smlouvám v téměř všech divizích chtějí Agnelliové automobilovou část udržet pod dohledem. „Kategorickým imperativem skupiny Fiat je udržení přední konkurenceschopné pozice. A jak už jsme při různých p říležitostech několikrát opakovali, tohoto cíle chceme dosáhnout především s vlastními zdroji, vlastní strategií a s vlastními lidmi. V tom spočívá hlavní podmínka zachování plné kontroly nad naším osudem, prohlásil v reakci na dotaz týdeníku EURO Gualberto Ranieri, viceprezident komunikační divize skupiny.
„Partnerství a akvizice jsou účinným nástrojem, který urychlí naše putování k výsadnímu postavení, doprovázené výhodami, které plynou z reorganizace a konsolidace světového automobilového průmyslu, dodal. Rozměry Gruppo Fiat, který vloni dosáhl obratu 53,1 miliardy dolarů, umožňují zaměstnávat manažery, již dokážou zhodnotit vznikající výhody měnícího se trhu. Ranieri dále konstatoval, že skupina tím získává vysokou míru důvěry, a má tak otevřenou cestu k finančním zdrojům.
„Na druhou stranu nadále směřujeme k aliancím, jež uzavíráme pouze na základě výhod, které z nich mohou získat akcionáři, klienti a zaměstnanci. O tom svědčí všechny dosud uzavřené smlouvy o partnerství, dodal.
V mnoha svých firmách uplatňuje skupina takzvanou patchworkovou strategii. Ta spočívá ve smlouvách o joint -ventures a akvizicích. „Všechny síly věnujeme oblastem, v nichž se skrývá největší růstový potenciál, a stejně tak rozvíjíme naši ,tradiční přítomnost ve východní Evropě a v Latinské Americe, citovala agentura Reuters slova Giovanniho Agnelliho.
Odřené uši.
Fiat na tom ale není nejlépe. V roce 1993 požádal pojišťovnu Assicurazione Generali, banku Deutsche Bank a skupinu Alcatel o 800 milionů dolarů, o něž navýšil kapitál, aby pokryl ztráty. Na druhou stranu měl velký úspěch s modelem Punto, kterého se prodalo na 3,7 milionu, a s modely značky Alfa Romeo.
Automobilová divize se však opět potácí po ztrátové trajektorii. Za prvních pět měsíců roku snížila prodej o pět procent. Italský gigant totiž vsadil na bezbřehý růst mladých, ale křehkých trhů v Brazílii, Argentině, Polsku, Turecku, Indii a Číně. Ještě před dvěma lety se například počítalo s tím, že v Brazílii se ročně prodá na dva miliony aut. Tyto odhady jsou dnes na polovině a většina uskutečněných investic dosud není zisková. A tak nezbývá než čekat na to, až se tyto země ekonomicky rozjedou. Podle automobilky by se měla poptávka po autech na východě a jihovýchodě Evropy, v Jižní Americe, Indii a Číně na základě prestižních analýz během deseti let zvýšit.