Menu Zavřít

Stolypin a CzechTrade

Autor: Redakce

Zcela výjimečně udělám pochvalu české státní správě, tedy její malé části. Před pár dny jsem absolvoval konferenci na téma ekonomická diplomacie, což je český evergreen, kterým se určitá skupina lidí baví už nejméně od rozpadu federace, takže hodně dlouho. Skoro stejně dlouho se „řeší“ proexportní strategie, sestavují žebříčky „prioritních zemí“ a dohaduje, kdo, s kým a kým bude obsazovat „zahraniční síť“…

Kdysi mě velmi pobavil jeden podvratný „zamiňácký“materiál, který srovnával vývoj českého vývozu do Vietnamu s frekvencí nejrůznějších delegací a podnikatelských misí do této země, a dospěl k závěru, že čím víc se jezdí, tím méně se vyváží. O to víc potěší, když zjistíte, že konečně máme k dispozici dobře zpracovaný atlas obchodních příležitostí pro české exportéry.

Ministerstvo zahraničí spolu s MPO a agenturou CzechTrade totiž vytvořilo Mapu globálních oborových příležitostí, která je zdarma k dispozici na webu www.mpo.cz, a zamini jí vydalo velmi pěkně vypravenou i knižně.

Je to dělané podle seriózní metodiky vycházející z českých komparativních výhod, která je popsána, a odpovídá v podstatě nejlepší mezinárodní praxi. Super věc, a náměstek Martin Tlapa, který má s informační podporou exportérů jako bývalý ředitel CzechTradu zkušenosti a vedl tým zpracovatelů, si zaslouží velkou pochvalu.

Když propojíte všechny datové zdroje, které státní správa (kombinace CzechTrade, MPO, MZV a ČSÚ) mají mezi sebou k dispozici, můžete to posunout ještě o level výš, což je to, o čem jsem na konferenci mluvil.

Kupříkladu MPO sestavuje finanční analýzu podnikové sféry, z níž mimo jiné vyplývá, že jen necelá polovina firem vytváří ekonomickou přidanou hodnotu (mají rentabilitu vlastního kapitálu vyšší než benchmark 11%), přičemž tři čtvrtiny z nich jsou pod zahraniční kontrolou a pouhá jedna pětina jsou podniky kontrolované domácími subjekty.

Na koho by se měla podpora exportu zaměřit - má masírovat vítěze k ještě lepším výkonům, anebo tahat z bryndy losery.

Vzniká docela zajímavá otázka, na koho by se měla podpora exportu zaměřit - má masírovat vítěze k ještě lepším výkonům, aktivně je oslovovat s nabídkou spolupráce, anebo tahat z bryndy losery, kteří nezhodnocují kapitál, ba přímo (ve 12% případů) pracují se ztrátou?

Kontraproduktivní nátlak

Firmy pochopitelně, avšak kontraproduktivně často tlačí na to, aby agentury jako CzechTrade poskytovaly pokud možno všechny služby v prvotřídní kvalitě, ale zadarmo. To je drahý omyl a strategický nesmysl, protože CzechTrade přetížíte, aniž byste dosáhli vlastního cíle, tedy zvýšení exportu.

Filtr pro individualizované služby na zakázku je samozřejmě jednoduchý - za tohle se má platit (a pokrýt alespoň variabilní náklady sítě), zatímco zadarmo a online má být dobře zpracovaná a pravidelně aktualizovaná databáze typu Mapy globálních oborových příležitostí.

Stát muže instituce tohohle typu provozovat ve dvou extrémních módech - jako veřejnou bezplatnou službu, která nebude schopna nikdy uspokojit veškerou poptávku, protože by musela mít desetinásobný rozpočet, anebo co nejvíc kopírovat vztahy mezi klientem a privátními poradenskými firmami. Objednáte, dostanete, zaplatíte. A kde je pak ta podpora exportu?

Pro silné a střízlivé

No ta přichází na konci - když spolupráce vyústí v realizovaný obchodní případ, může se na základě podkladů refundovat celá firmou zaplacená částka, nebo nějaký podíl, vystavit kredit na další budoucí služby. Účel je dvojí - pomáhat již úspěšným k pronikání na nová teritoria, a dát celé české zahraniční síti jasnou zpětnou vazbu, že jejich práce má smysl.

„Dělám to pro ty silné a střízlivé“, řekl kdysi Pjotr Stolypin, zdaleka nejlepší premiér, jakého kdy Rusko mělo, když zaváděl na počátku minulého století zemědělskou reformu, která kdyby byla dokončena, udělala by z Ruska největšího vývozce potravin a světě, ale hlavně by jej uchránila před revolucí.

Tuhle ambici mít nemusíme, ale nastavit systém tak, aby motivoval jak příjemce, tak poskytovatele, a nemrhal vzácnými zdroji, potřebujeme v českém veřejném sektoru všude. A v informační podpoře exportu se už kus práce udělal, takže by se dalo posunout o stupeň výš docela rychle.

eurokomentáře


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Chudoba, indexace, důchody

Dalibor za oceánem

bitcoin_skoleni

Miroslav Zámečník: Největší tajemství


  • Našli jste v článku chybu?