Menu Zavřít

Stop šmírování

16. 2. 2007
Autor: Euro.cz

Ministr Ivan Langer nechce policejní kamery na dálničních branách

Přestože dopravní policisté už plánují, jak mýtný systém vybudovaný na českých dálnicích firmou Kapsch využijí pro své potřeby, například k úsekovému měření rychlosti, k vyhledávání vozidel bez platné dálniční známky či k pátrání po kradených autech, ministr vnitra Ivan Langer (ODS) se s tímto záměrem neztotožňuje. V rozhovoru pro týdeník EURO doslova uvedl, že se na něj dívá „negativně a určitě jej nepodpoří“. Myslí si totiž, že by šlo o vpád do soukromí občanů.

bitcoin školení listopad 24

Nikdo to nezpochybňuje.

Policisté hovoří o tom, že kamery na mýtných branách permanentně sledující provoz přispějí ke zvýšení bezpečnosti na dálnicích. Zvláště pak si hodně slibují od takzvaného úsekového měření rychlosti, kdy se nezkoumá okamžitá rychlost vozidla, ale ta průměrná při průjezdu mezi dvěma mýtnými body. Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas možnosti technologie již loni zkoumal na ministerstvu dopravy. V minulých týdnech pak v médiích tvrdil, že se svým záměrem na využití mýtných bran pro policejní práci uspěl. „Samozřejmě že využití celého systému k dohledu nad silničním provozem nikdo nezpochybňuje, ale nesnažíme se na to nějak tlačit, protože nejdříve musí systém fungovat v tom, nač byl vůbec vymyšlen a postaven, tedy k vybírání mýta, a tohle bude až jakási dodatečná služba,“ uvedl 21. ledna v České televizi. To ještě asi neznal názor svého resortního ministra.
Langer říká, že na jedné straně policisty chápe - hledají cesty, jak svou práci dělat lépe a jednodušeji -, ale dle jeho mínění nelze prospěšnost poměřovat jenom z dílčího úhlu pohledu. Nelíbí se mu, že by motoristé byli kamerami permanentně sledováni, a bojí se zneužívání získaných informací. „Jednou hodnotou je bezpečnost a druhou ústavou garantované právo na nedotknutelnost soukromí. A jakékoli takové opatření musí být velmi pečlivě zvažováno,“ říká ministr. Vidí paralelu s problematikou telefonních odposlechů.

Zatím vychytáváme mouchy.

Týdeník EURO už dříve uvedl (EURO 1/2007), že zatím mají k datům českého mýtného systému kromě provozovatele přístup jen celníci. Ne však ke všem, pouze k údajům týkajícím se přestupků. Ředitelství silnic a dálnic, které infrastrukturu, postavenou firmou Kapsch, na konci loňského roku převzalo, již avizovalo, že má v úmyslu zpracovat analytický materiál, jenž by nastínil, jaké další aplikace by státní úřady mohly v budoucnu využívat nejen pro potřeby policie, ale například i k regulaci dálniční dopravy a k poskytování dopravních informací. Na státu, jeho finančních možnostech a preferencích, by pak záleželo, které nadstandardní služby by si u dodavatele objednal. Mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník k tomu říká, že je ještě brzy, aby se něco konkrétního připravovalo. Neví například o tom, že by již policie na dálničním obchvatu Plzně testovala vyhledávání kradených aut, jak to uvedla Česká televize. „Necháme nejdříve celý systém usadit, doladíme chyby a pak se teprve budeme bavit o telematických aplikacích, jako jsou sčítání vozidel nebo úsekové měření rychlosti. Nicméně paralelně probíhají schůzky s policií, aby se zjistily jejich požadavky a potřeby,“ uvádí.

  • Našli jste v článku chybu?