Menu Zavřít

Stoupající mobilita

28. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Ultrarychlé sítě a úžasné funkce brzy udělají z mobilu vaši pravou ruku

Park Hyun-a je dívka, jíž možná rádi věnujete pozornost. Této jednadvacetileté studentce Korejské univerzity v Soulu by se líbilo mít jednou na starost marketing v nějaké telekomunikační nebo módní firmě a baví se tím, že hraje dohazovačku přítelkyním, které hledají vhodného partnera.
Velmi zajímavé je však to, jak Park využívá svůj mobilní telefon Samsung. Každý den jím zamává nad čtečkou turniketu na vlakovém nádraží, aby zaplatila jízdné. Potom, při dlouhé cestě do školy, odklopí obrazovku a otočí ji o 90 stupňů, aby sledovala satelitní televizi. Na stejné obrazovce posléze listuje elektronickou verzí knihy Joachima de Posady Don't Eat the Marshmallow…Yet!: The Secret to Sweet Success in Work and Life (Nelízejte smetanu… zatím! Tajemství sladkého úspěchu v práci i v životě). Denně odešle v průměru 66 textových zpráv, vyfotí pohledné mladíky a pošle je přítelkyním a hraje online hru, v níž řídí virtuální prodejnu ovoce. Park přiznává: „Svůj život si dovedu představit bez mobilu jen stěží.“
Stejný pocit už má spousta Američanů. V současnosti se přetvářejí celé průmyslové obory, aby tuto závislost dál podporovaly. V posledním roce začali poskytovatelé mobilních služeb a výrobci telefonů přecházet na rychlejší sítě včetně novinky zvané WiMAX, což je něco jako Wi-Fi ve velkém. Přechod se urychlí v roce 2007, kdy se hned v lednu budou konat dva obrovské oborové veletrhy. Ty spustí vlnu novátorských mobilních přístrojů a služeb - jako jsou ty, s nimiž se baví Park Hyun-a a její přítelkyně -, a tím se rozšíří definice bezdrátové technologie, jak ji známe dnes.
Termín „mobilní telefon“ určitě nevystihuje víceúčelový přenosný přístroj studentky Park Hyun-a. Dvě ze sítí, v nichž může tento telefon brzy fungovat - Wi-Fi a WiMAX -, dokonce ani nevyužívají mobilní přenosové stanice. Proto šéf Motoroly Ed Zander o takových věcičkách včetně jeho vlastních telefonů říká, že jde o „zařízení dříve známé jako mobilní telefon“.
Tato nejnovější fáze mobilní revoluce je úzce spjata s prudkým vzestupem společenských sítí bohatých na média, jako jsouYouTube firmy Google a MySpace.com společnosti News. Skupiny přátel se dožadují propojenosti a dosahují jí tím, že si vyměňují fotografie, hudbu a videoklipy, čímž se noří do sdílené, senzuální kroniky každodenního života.
Aby se člověk mohl stát účastníkem, musel být usazen před počítačovou obrazovkou. Velké množství zlepšení včetně rychlejších sítí, neobvyklých nových baterií a jasných, energeticky úsporných obrazovek určených pro mobilní přístroje by však mohlo uživatele zbavit některých z posledních pout k osobním počítačům. Mobil s obsahem, jaký si koupíte nebo vytvoříte, se stane vaší osobní televizní sítí, hudebním studiem a peněženkou na utrácení digitálních peněz. Mohl by se také stát vaší osobní lokalizační službou. V současnosti vám automobily se softwarem satelitního mapování dovedou vyznačit, jak se dostanete na místo určení. Výrobci telefonů teď zabudovávají tento typ technologie do svých přístrojů, které mezi jiným mohou vysílat nouzový signál vašim přátelům, aby vás vysvobodili z nepříjemné schůzky.
S důsledky mobility se musejí potýkat nejen výrobci přístrojů. Své obchodní modely budou muset upravit inzerenti, aby zajistili soukromí, a bude třeba, aby uživatelé měli možnost vyhýbat se nabídkám zacíleným na jejich mobilní přístroje.
Nedávno spuštěné počítačové služby s názvy jako ipsh! a Mobo k tomu kladou základy, protože pro vás spotřebitele vytvářejí rámec pro uzavírání dohod s vašimi důvěryhodnými prodejci. Až budete procházet ulicí, služby by vám mohly oznamovat, že džíny Juicy Couture, které jste chtěli, se prodávají o několik bloků dále směrem na jih, nebo že od sedmi hodin večer jsou dvě volná místa v restauraci Chez Panisse. Obchody budou vědět, že jste v blízkém okolí, protože jste poslali textovou zprávu do počítače, který informuje prodejce, jimž důvěřujete - nebo jim třeba v určitých momentech umožníte, aby „ucítili“ čipy vašeho telefonu, které ho jednoznačně rozliší jako váš.
Pokud vám něco z toho připadá povědomé, je to proto, že tyto myšlenky pocházejí z počátků rozvoje internetového podnikání. PocketTV a mobilní marketing byly dvě opakující se témata telekomunikační bubliny, která kulminovala asi před pěti lety napěněnými evropskými dražbami bezdrátového spektra „třetí generace“. Provozovatelé při těchto dražbách utratili desítky miliard dolarů v očekávání, že mobilní obchodování rychle poroste. Na takový nástup však nebyl připraven hardware ani chytré aplikace.
Za necelých pět let se toho mnoho změnilo. V první řadě provozovatelé bezdrátových sítí a výrobci přenosných přístrojů se posunuli vpřed v oblasti hardwarových a softwarových norem. To usnadňuje prodej aplikací obsahujících text, hlas, hudbu a video a jejich „bezešvou“ spolupráci s jakýmkoli zařízením, ať je to subtilní přístroj Motorola Razr nebo Q1 Ultra Mobile PC firmy Samsung.
Z Jižní Koreje a Japonska se staly věštírny mobility. Přes tři miliony Korejců pravidelně používají své mobilní telefony, aby se nalogovali do obří společenské sítě Cyworld. Japonsko i Jižní Korea začínají uvádět do provozu rychlé datové sítě WiMAX, které umožňují bezdrátový širokopásmový přístup na území celých měst. Obě země byly mezi prvními, jež zavedly takové bezhotovostní platby, jako když studentka Park Hyun-a elegantně zamává telefonem nad turniketem. To se teď testuje v newyorském metru a v dopravní síti BART (Bay Area Rapid Transit, oblast rychlého přestupu) v San Francisku a rovněž v prodejnách McDonald a některých obchodech s potravinami. „Když člověk pozoruje Jižní Koreu a Japonsko, je to, jako kdyby se díval do křišťálové koule, aby spatřil, kam směřují Spojené státy,“ tvrdí David Meredith, viceprezident firmy VeriSign z oboru internetové a počítačové bezpečností, jejíž technologie pomáhá chránit takové platby.
O tyto změny se z velké části zasloužila takzvaná „palcová generace“ lidí nad dvacet až něco přes třicet let, která vyrostla s ovladači her a mobilními telefony přilepenými k rukám. Lidé jako Park Hyun-A pokládají za samozřejmé, že utratí sto dolarů měsíčně za služby, jejichž základem je jejich telefon, počínaje hovory a rychlou výměnou textových zpráv a konče mobilní satelitní televizí, hrami a e-knihami.
Není žádným překvapením, že „palcová generace“ si také vymýšlí některé z nejzajímavějších mobilních aplikací vyznačujících se posedlostí médii. „Neptají se, proč něco nejde udělat, prostě vymyslí, jak na to,“ prohlašuje Ken Hyers, analytik firmy ABI Research, která se zabývá průzkumem tohoto odvětví.
Podnikatel Sam Altman je nemotorný - v dobrém smyslu slova. Místo toho, aby si v létě roku 2005 vyrazil někam do ciziny, tento jednadvacetiletý student Stanfordovy univerzity se zaměřením na informatiku se zavřel do podnájmu v massachusettském Cambridgi a napsal kód pro vytvoření služby Loopt, pomocí níž se lokalizují přátelé. Jejím cílem je vypořádat se s nejčastější otázkou při posílání textových zpráv: Kde jsi? „Není nic horšího, než se snažit sejít s přáteli a nevědět, jak se k nim dostat,“ uvádí.
Loopt je služba, která je za 2,99 dolaru měsíčně k dispozici přes poskytovatele bezdrátového připojení Boost Mobile zaměřeného na mládež ve 41 státech USA a některých částech Mexika. Kombinuje mapovací software s navigační technologií GPS a patentovaným kódem k vysílání upozornění, když je nablízku nějaký přítel ve vámi zadané osobní síti. Se službou Loopt si také můžete prohlížet fotografické deníky ze života přátel, „rozmluvit“ je pomocí funkce Push To Talk (PTT, „stiskni a mluv“) u některých telefonů a zobrazit si mapy, které vám ukážou, kde se vaši kamarádi sešli.
Nikdo neočekává, že přechod do tohoto nového bezdrátového světa bude bezproblémový. Dokonce i v oblastech, kde je hodně rizikového kapitálu, jako jsou bezhotovostní platby a mobilní televize, na každý úspěšný nový podnik patrně připadnou dva neúspěšné. Společenský mapovací software podobný Looptu už nabízí přes tucet společností a je velká pravděpodobnost, že by firmy Google, Microsoft nebo Yahoo! mohly takové služby přetrumfnout svými vlastními obchody podporovanými inzercí.
Ani sebemodernější funkce si nemusejí vždycky získat obdivovatele. Provozovatelé bezdrátových sítí očekávali, že digitální fotoaparáty v telefonech jim zvýší příjmy z přenosu dat, protože spotřebitelé si navzájem posílali e-mailem miliony snímků. Po pěti letech od chvíle, kdy společnost Nokia začala prodávat telefony s fotoaparáty, ale většina snímků, které Američané vyfotografovali, zůstává v paměti telefonů. Americké provozovatele na druhé straně překvapilo to, jak ochotně Američané platili 2,99 dolaru za personalizované vyzváněcí tóny. (Někdy se očekávání vyplní do puntíku: Všichni si mysleli, že barevná výbava mobilů Hello Kitty společnosti NTT DoCoMo, kterou si náruživě stahovali uživatelé v Asii, propadne v USA, a měli pravdu.)
Příštím velkým bitevním polem by mohla být vaše zadní kapsa. Studie ukazují, že lidé si všimnou, že jim chybí mobil, hodinu poté, co ho ztratí, kdežto v případě kreditních karet a peněženek jim to trvá minimálně den. Takovéto poznatky pomohly přesvědčit společnosti MasterCard, Visa a American Express, že telefony hrají v životě lidí ústřední roli a mohly by vlastně začít nahrazovat peněženky. Velká bankovní trojka spolupracuje s výrobci telefonů a poskytovateli služeb, aby se do zařízení montovaly čipy s malým výkonem pro dvoucestnou komunikaci mezi přenosnými přístroji a platebními systémy po vzoru elektronických turniketů v Soulu.
Novým nápadem je umožnit nakupujícím, aby si stahovali hudební videa a platili za ně jednoduše tak, že zamávají svým telefonem před plakátem nějaké kapely. Očekává se, že do roku 2011 bude v USA vyexpedováno přibližně 450 milionů mobilních telefonů se zabudovanou technologií tohoto typu. To by otevřelo trh „mikroplateb“, který by mohl představovat hodnotu 1,3 bilionu dolarů. Podle výzkumné firmy Strategy Analytics dosáhnou bezkontaktní platby v Japonsku v letošním roce částky 900 milionů dolarů. Výzkumníci společností MasterCard a Visa zjistili, že spotřebitelé vytahují bezkontaktní zařízení o 18 procent častěji než debetní nebo kreditní karty a v přepočtu na jednu transakci utrácejí více peněz.
Mnozí investoři do technologií také sázejí na to, že se mobilní video nakonec ujme. Když Paul Scanlan zakládal s partnerem v roce 1999 firmu MobiTV, měli jen 500 000 dolarů rizikového kapitálu. V roce 2001 jejich služba už nabízela dvanáct videokanálů. Dnes se opírají o finanční zdroje 100 milionů dolarů a přenášejí do mobilních telefonů satelitní rozhlas XM Satellite Radio spolu s prémiovými pořady HBO a dalšími programy. Loni začala firma MobiTV distribuovat video pro společnosti Sprint-Nextel, Cingular Wireless, Orange a tucet dalších poskytovatelů na celém světě.
Poskytovatelé naléhavě potřebují, aby se tyto nové služby ujaly. Třebaže Američané protelefonují měsíčně 67 miliard minut, příjmy z hovorů prudce poklesly z důvodu nelítostné konkurence. A jelikož se pořád více přístrojů napojuje na levné nebo bezplatné internetové telefonní systémy jako Skype, příjmy z hlasových služeb by se mohly ještě snížit.
Poskytovatelé by si mohli vynahradit část tohoto ušlého příjmu třeba prodejem epizod seriálu Lost (Ztraceni). Vzhledem k tomu, že bezdrátové sítě jsou však stále více přecpávány takovými aplikacemi náročnými na data jako video, je těžkým úkolem poskytovat trvale dobrou službu. „Ten, kdo tyto věci uskuteční nejrychleji a nejefektivněji, dostane se do čela dostihu,“ tvrdí Bill Clift, bývalý technický ředitel firmy Cingular, který teď řídí poradenskou firmu Optimi z oboru bezdrátových technologií.
Nová technologie může odstranit některé překážky. Vysokorychlostní datové sítě konečně nabízejí webová spojení na mobily o rychlostech, jež se vyrovnají domácímu připojení DSL. To by mohlo vést k zázračnému řešení: se zvyšováním rychlosti sítí, gang pěti výrobců mobilních telefonů - Nokia, Motorola, Samsung, Sony Ericsson a LG - podstoupí riziko a začne do svých přístrojů zabudovávat výkonnější digitální fotoaparáty, hudební přehrávače a nahrávací zařízení, protože ví, že pro spotřebitele bude snazší sdílet obsah ze svých telefonů. To se už děje. Výrobci zároveň přidávají do mobilních telefonů čipy, které vám nejen pomáhají zjišťovat, kde jste, ale umožňují také jiným, aby vás našli a třeba vám i něco prodali.
Opravdu to všichni chtějí? Společnost Nokia se domnívá, že její uživatelé takové služby uvítají. Před dvěma lety tato společnost prozkoumala šest miliard informací ze zákaznických průzkumů a pak vyvinula velké úsilí, aby vytvořila všestranné multimediální telefony značky Nseries. „Nevyužijeme-li multimédia, podnikání a internet, zůstaneme pozadu,“ prohlašuje technický ředitel Nokie Tero Ojanpera.
Aby se mobilní přístroj vyrovnal osobnímu počítači, budou mít možná rozhodující význam dvě chytré technologie. První z nich je WiMAX. Tento globální standard je určen k širokopásmovému pokrytí území celých měst a do roku 2008 by mohl být dostupný až pro 1,5 miliardy uživatelů na celém světě. Společnosti Intel, Motorola a Samsung do této technologie vložily velké peníze a firma Sprint plánuje, že příští rok začne budovat internetovou telefonní síť naladěnou na WiMAX. „Každý se teď touto technologií vážně zabývá,“ uvádí Sean M. Maloney, výkonný viceprezident společnosti Intel.
Ještě mnohem zajímavější je síťová architektura příští generace zvaná IMS neboli IP Multimedia Subsystem. Tato technologie by v podstatě propojila všechny přístroje a elektronická zařízení přes internet. Každý přístroj se pak stane svým vlastním internetovým „uzlem“, schopným být v interakci se všemi ostatními. Mezi první aplikace by mohly patřit celulární mobilní telefony, které budou poskytovat ultrarychlý Wi-Fi přístup, když budete doma, pak se automaticky přepnou na celulární frekvenci, až budete mimo dosah. Společnost Mavenir, nedáno založená v texaském Richardsonu, chce tuto myšlenku posunout dále dodáváním softwaru poskytovatelům služeb celulárních sítí, aby mohli nabízet všechno, od internetových telefonních hovorů až po televizní pořady. Takže když budete mimo domov, až se bude hrát proslulé utkání v americkém fotbale mezi státy Michigan a Ohio, budete se moci ze svého mobilního telefonu spojit se svým digitálním videorekordérem TiVo a pak, až přijdete domů, přepnout na televizi a sledovat zbytek zápasu od chvíle, kdy jste se přestali dívat. To má obrovské důsledky pro mobilitu. „Osobní počítač je jako teleskop do virtuálního světa,“ míní Kijojuki Cujimura, výkonný viceprezident společnosti NTT DoCoMo pro produkty a služby, „v případě celulárního telefonu však splývá reálný svět a kyberprostor, fyzické a virtuální.“ Spotřebitelé zpravidla souhlasí, že všestranné přístroje plní, co slibují, ale za vysokou cenu. Životnost baterie bývá tak mizerná, že uživatelé nakonec musejí nosit samostatné jednoúčelové přístroje, například přehrávače hudby. Výzkumná firma In-Stat uvádí, že ze 125 milionů lidí, kteří v současnosti vlastní superuniverzální chytré telefony, 75 procent dosud používá jednu nebo několik takových dalších přenosných věciček.
Součástí problému je sladění funkce a stylu. Příslušníci „palcové generace“ považují telefony a hudební přehrávače za prodloužení své osobnosti. Proto tolik z nich vyžaduje módní telefony, jako je Motorola Razr. Konkurenti ho zatracovali, když se objevil, kvůli bídné životnosti baterie a matoucímu uživatelskému rozhraní, ale za pouhé dva roky na trhu se ho prodalo přes 50 milionů, téměř tolik jako iPodů. Společnosti Nokia, Samsung, a dokonce i Research in Motion, výrobce přístrojů BlackBerry, reagovaly zařízeními, jako jsou e61, BlackJack a Pearl, u nichž se také snižuje životnost baterií, když se uživatelé pokoušejí přesunovat příliš mnoho dat ve formě televizních pořadů nebo hudby. „Mobilní telefon může být buď jako švýcarský armádní nůž nebo jako švýcarské hodinky,“ stěžuje si Scott McGregor, generální ředitel společnosti Broadcom dodávající čipy pro bezdrátové připojení. „Ta první má mnoho funkcí, ale na žádnou se nelze nijak zvlášť dobře spolehnout, kdežto druhá funguje s dokonalou přesností.“
Výrobci automobilů i mobilních telefonů se zaměřují na alternativní zdroje energie, aby vyřešili všudypřítomný problém baterií. Letos na podzim firma Samsung dostala od MTI Micro, výrobce palivových článků, prototyp baterie na bázi metanolu. Doufá, že ji koncem roku 2007 obchodně využije jako náhradu za tradiční lithium-iontové baterie. Spotřebitelé by kupovali náhradní články od Gillette/Duracell a životnost baterií by se jednou mohla měřit na týdny místo na hodiny. Touto technologií se zabývají také Toshiba, Hitachi, Fujitsu a další výrobci baterií.
Až budou vyřešeny technické problémy, uplatnění takových technologií by mohlo narušit obchodní model výrobců přístrojů i poskytovatelů obsahu. Tento proces by mohl být pro spotřebitele matoucí. Například nový digitální přehrávač hudby Zune od Microsoftu údajně umí totéž co iPod, ale pro prodej má rozhodující význam to, že sdílí informace přes bezdrátové spojení. Společnost Apple se prý na to příští rok chystá reagovat prodejem telefonu, který bude také přehrávat hudbu. Jak takovému přístroji říkat: telefon, hudební přehrávač nebo iPod? Je to zmatek. Nokia v současnosti používá pro značku Nseries svých chytrých telefonů název „multimediální počítače“. Samsung se u většiny svých výrobků podobných telefonu rozhodl pro termín „mobilní informační terminál“, ale o přístrojích, které nejsou o moc větší, se mluví jako o „ultramobilních osobních počítačích“.
Přijít na to, kdo má dostávat zaplaceno za konkrétní část tohoto podnikání, je téměř stejně prekérní jako rozhodovat o tom, jak říkat jednotlivým částem. Uvažte, co se stane, když diváci show American Idol zaplatí 99 centů, aby poslali hlas svému oblíbenému zpěvákovi pomocí textové zprávy. Výnosy, které mohou činit miliony dolarů, se rozdělí mezi síť, show a mobilního operátora Cingular. Když se na show budete dívat na svém mobilu, určitou část dostane i firma MobiTV.
Protože je do každé transakce zapojeno tolik partnerů, zdá se, že scéna je připravená pro konsolidaci. Poskytovatel Sprint uzavřel před rokem partnerství s firmami Comcast, Time-Warner a dalšími významnými kabelovými hráči, což má každému partnerovi umožnit další prodej kombinovaného balíku bezdrátového připojení a obsahu. Někteří pozorovatelé spekulují, že společnost Comcast bude třeba nakonec nucena koupit firmu Sprint-Nextel, aby mohla konkurovat společnosti Verizon Communications, která rychle buduje optickou síť jako doplněk svých tradičních kabelových a bezdrátových služeb.
Je to jistě chaos. Nicméně taková je budoucnost, z níž má pětadvacetiletý Noah Glass radost. Vždyť jeho generace tvrdí, že už nechce lovit z kapes hotovost a dostatečně důvěřuje webu na to, aby přes něj řešila takové úkoly jako předobjednávání a předplácení sendvičů na cestu metrem. Glassova nedávno založená služba Mobo umožňuje svým klientům, aby ukládali informace o svých kreditních kartách, oblíbených restauracích a typických jídlech na počítačový server. Každá objednávka má své číslo. Vydáte-li se ráno na cestu do práce, pošlete jedno z těch čísel jako textovou zprávu službě Mobo, která zadá objednávku a zaplatí účet. Restaurace vám pak pošle textovou zprávu se sdělením, kde bude vaše objednávka připravená. Po příchodu do restaurace si nestoupnete do fronty, ale bez čekání si vyzvednete snídani u expresního pultu služby Mobo. Mobo vám nic neúčtuje, ale dostává deset procent z každé objednávky od prodejce.
Glass nevidí žádný důvod, proč by firma Mobo nemohla rozšířit tento model na objednávání vstupenek, platby za parkování a taxislužby. „Chceme, aby vzniklo sloveso mobovat, například ,Právě jsem si zamoboval oběd,'“ poznamenává Glass. Až se za několik let ohlédneme zpátky, možná zjistíme, že jsme celý život promobilovali.

Příležitost pro malé podniky Navrhovaná modernizace sítě Washingtonu by mohla být terno Zapomeňte na Silicon Valley. Pokud vedete malý podnik specializující se na síťovou technologii, vaše místo je ve Washingtonu. Federální vláda se chystá, že v polovině roku 2008 provede obrovskou reorganizaci své počítačové a telekomunikační infrastruktury, přičemž se vyčleňují desítky miliard dolarů na smlouvy s malými podniky a podniky ve vlastnictví menšin.
Vláda modernizuje své vybavení, aby zvýšila bezpečnost a splnila významnou síťovou normu známou jako internetový protokol verze 6 (IPv6). Washington nemá jinou možnost: bez modernizace, která v současnosti probíhá v mnoha zemích, svět vyčerpá svou zásobu internetových adres někdy v příštích pěti letech. Reorganizace však přinese mnoho vedlejších výhod. Nový internetový standard je uzpůsoben rychlosti a jeho výsledkem budou komunikační systémy, které budou robustnější, stabilnější a obtížněji napadnutelné hackery.
Aby se tato modernizace podařila, vláda bude potřebovat velkou pomoc od společností, které dodávají informačně technologické služby včetně instalace hardwaru, počítačového programování a školení personálu. Zde mohou využít svých předností takové nové firmy jako Command Information, kterou koncem loňského roku založil ve virginském Herndonu podnikatel Tom Patterson za přispění soukromé kapitálové investiční společnosti The Carlyle Group ve výši patnácti milionů dolarů. Při přechodech, jako je tenhle, prohlašuje Charles O. Rossotti, bývalý komisař amerického daňového úřadu IRS, který teď pracuje pro uvedenou obří investiční společnost, „existují vždycky příležitosti pro lidi, kteří poskytují služby a podporu“.
Pro Patersona a jeho příznivce to byl chytrý krok. Federální zákazníci navrhli předpis vyžadující od všech civilních organizací a od orgánů ministerstva obrany, aby v příštích 20 měsících zmodernizovaly svou technologickou infrastrukturu - osobní počítače, směrovače, vnitřní rozvodny a software -, aby vyhovovala normě IPv6. V rámci přechodu Úřad všeobecných služeb USA (General Services Administration), který kupuje IT služby pro desítky dalších federálních orgánů, vypsal soutěž na dva obrovské IT kontrakty o modernizaci telefonních systémů a IT infrastruktury. Kontrakty zahrnují dvě zcela největší položky vyhrazené pro malé podniky a podniky ve vlastnictví menšin a znevýhodněných osob, celkem 35 miliard dolarů.
Hardwarové a síťové služby nutné k provedení přechodu budou nakoupeny prostřednictvím nového desetiletého kontraktu v hodnotě 68 miliard dolarů zvaného Networx, kde je až 20 miliard dolarů vyhrazeno pro malé podniky a podniky v majetku menšin. AT&T, Sprint a další telekomunikační obři mezi sebou soupeří o porci kontraktu Networx představující 48 miliard dolarů. Ať vyhraje kdokoli, zadá mnoho práce malým subdodavatelům. A samostatným kontraktem zvaným Alliant se příští léto budou moci malé podniky ucházet o dalších patnáct miliard dolarů.

Kolik tváří má mobil

SAMSUNG/BANG & OLUFSEN SERENE
Spotřebitelé si houfně pořizují mobilní přístroje, jež uspokojují módní záliby i funkční potřeby. Tento přístroj za 1200 dolarů odpovídá požadavkům - pokud jste při penězích.

MOTOROLA Q
Ta je v módě dokonce i mezi přístroji určenými pro podnikání, které stahují e-maily a další soubory za podnikovým firewallem. Fotoaparát s 1,3 megapixelu a mediální přehrávač zajišťují to, že tento přístroj není určen výhradně pro práci a lze si s ním i trochu hrát. Problémem zůstává životnost baterie.

NOKIA 95
Přístroj GPS, digitální fotoaparát s pěti megapixely, digitální přehrávač hudby a příruční počítač s připojením k webu. Jak mu říká Nokia? Multimediální počítač. Přístroj N95 by měl obnovit ztracený lesk Nokie mezi vlivnými mladými zákazníky.

SONY MYLO
Mylo znamená „my life online“ (můj život online). Firma Sony se domnívá, že toto Wi-Fi zařízení zaujme studenty. Uživatelé mohou být ve spojení přes rychlou výměnu textových zpráv (instant messaging), brouzdání po webu a internetové telefonování (VoIP) - a nikdy nic neplatit za mobilní hovory.

Co je to? Proč je to důležité Kdy to má přijít

WIMAX Wi-Fi ve velkém. Tato širokopásmová bezdrátová technologie je schopná pokrýt celá města. Umožňuje surfování po webu rychlostí kabelového připojení dokonce i na cestách.

Technologie WiMAX, podporovaná Motorolou, Samsungem a dalšími technologickými obry, by mohla být spuštěna zároveň s mobilní technologií „třetí generace“, která právě přichází na trh.

Firma Sprint plánuje, že vybuduje celoamerickou WiMAX síť v příštím roce, čímž se připojí ke společnosti Clearwire Craiga McCawa a dalším.

PALIVOVÉ ČLÁNKY
Malé baterie, které fungují za pomoci výměnných metanolových náplní. V maloobchodě je prodává Gilette/Duracell a používají se v mobilních telefonech a dalších přenosných zařízeních.

Mobilní datové aplikace rychle zkracují životnost baterií a tradiční lithium-iontové baterie nedrží krok se vzrůstajícími energetickými nároky. Jeden metanolový náboj by mohl vydržet několik týdnů.

Začátkem listopadu dodala firma MTI Micro Fuel Cells funkční prototyp Samsungu. Tyto články by mohly být na trhu koncem roku 2007.

OBRAZOVKY OLED
Organické světélkující diody (OLED) jsou pravděpodobným nástupcem displejů s tekutými krystaly (LCD). Na rozdíl od LCD se diody rozsvítí, když dostanou elektrický náboj, takže není nutné podsvícení.

Displeje OLED jsou tenčí než LCD a mají nižší spotřebu elektřiny. To je důležité, protože obrazovky jsou tou nejdražší, energeticky nejnáročnější součástí mnoha mobilních přístrojů.

Obrazovky OLED se už používají u některých přenosných přístrojů a výrobci zvyšují výrobu.

KOMUNIKACE V BLÍZKÉM POLI
Bezdrátová technologie pro přenos dat mezi mobilními telefony a dalšími přístroji na kratší vzdálenosti. Firmy Nokia, Sony a Philips ji považují za pokročilejší bezdrátovou technologii než Bluetooth.

Čipy této technologie otevírají dveře nekonečné škále mobilních komerčních aplikací, jako jsou mávnutí vašeho telefonu nad čtečkou pro uhrazení vlakové jízdenky nebo poslání hudby či hotovosti jinému uživateli mobilního telefonu, který stojí poblíž.

bitcoin_skoleni

Tato technologie už přišla do Koreje a Japonska a společnosti McDonald, Visa a MasterCard ji testují v USA.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?