Správně vybraní zaměstnanci jsou k firmě loajální i v době krize
Mnohokrát propagované klišé: „Největším bohatstvím firmy jsou její zaměstnanci přicházející brzy do práce a pozdě z ní odcházející“ dostává v době krize na frak. Stavy zaměstnanců se krátí plošně, procentuálně, neefektivně a vůbec ne s ohledem na budoucnost. Řeší se okamžité problémy. Jak jinak, jde přece o peníze. Představa, že pokud podnik přežije, bude potřebovat řadu lidí, které posílá zpátky na pracovní trh, doplácí na krátkozrakost katů. Zdá se, že článků, receptů, publikací, návodů, jak tenhle problém řešit, je víc než schopných, pracovitých, výkonných a loajálních zaměstnanců.
Možná je to tím, že jsme si své zaměstnance úplně ideálně nevybrali. Často dáváme přednost chytrým a talentovaným. Bohužel, mozky samy o sobě nestačí, podnik potřebuje jejich chování a uplatnění ve svůj prospěch. Nábor někdy uspěcháme, protože potřebujeme místo obsadit nejlépe včera. Pohovor je důležitý, ale reference a prokázané dovednosti také. Při přijímání nových zaměstnanců hraje velkou roli přesná specifikace toho, co mají dělat. Kandidáti tomu musejí rozumět a co nejvíce se s popisem práce ztotožnit, jinak je vysíláme na smrt. Při pohovoru, jako ostatně vždycky, kdy se chceme něco dozvědět, je třeba opravdu poslouchat. Nebývá výjimkou, že se dozvíme více, než jsme se tázali. Pokud chceme využívat nový fenomén – sociální sítě – měli bychom výrazně propagovat svůj podnik k vyvolání dostatečného zájmu. Protože jde o nový nezmapovaný postup, musíme být připraveni často měnit strategii náboru.
Přijetím nového zaměstnance práce s ním zdaleka nekončí. Musí být motivován a určitě se musí průběžně vzdělávat. Imperativem není zdaleka jen finanční hodnocení, ale jasná představa o smysluplných úkolech. Samozřejmá je zpětná vazba na plnění úkolů a okamžité a veřejné ocenění dobré práce. Chceme-li po někom, aby něco iniciativně dělal, musíme mu k tomu dát příležitost. Kolečko v soukolí nemotivuje a často se mu lámou zoubky.
Správně vybraní zaměstnanci jsou k firmě loajální i v době krize a přijmou dočasná nepopulární opatření. Zbavovat se jich znamená větší rezignaci než poslat podnik do konkurzu.