Mohou autovýrobci omezit výrobu a potom ji znovu zvýšit, až poptávka začne stoupat?
Při stagnujícím odbytu od Pekingu až po Boston se výrobci automobilů ocitají v nepříjemném postavení. Poté, co automobilový průmysl v posledních letech propadl globální mánii stavět továrny, je teď schopen vyrábět neuvěřitelných 94 milionů vozidel ročně. Podle výzkumné firmy CSM Worldwide to je asi o 34 milionů víc, než činí současný odbyt, neboli produkce zhruba stovky továren. V jiných odvětvích tento přebytek často odstraní očistná vlna fúzí a akvizic. Je pravda, že Chrysler může klidně zmizet nebo se včlenit do GM či jiného významného hráče. Jiná spojení jsou však nepravděpodobná, protože dokonce i potenciální kupci jako Renault-Nissan zaujímají vyčkávací postoj, dokud se globální ekonomiky neodrazí ode dna a neuvolní se úvěry pro obchody. Takže ano, přibližně během příštího roku automobilky zastaví provoz továren a propustí tisíce zaměstnanců – a většinu bolesti vstřebají americké a čínské automobilky. Náročným úkolem bude zmenšit převis výroby bez ztráty schopnosti výrobu zvýšit, až lidé znovu začnou automobily kupovat. Toyota a další japonské automobilky na jedné straně snižují výrobu doma, kde poklesl odbyt. Toyota v listopadu omezila výrobu v Japonsku přibližně o 27 procent, což je největší snížení za 30 let. Japonské automobilky rovněž nechávají odcházet tisíce přechodně zaměstnaných pracovníků a neprodlužují jim smlouvy. Ovšem v Severní Americe, kde má tento průmysl kapacitu vyrábět asi o sedm milionů více vozidel, než nakupuje trh, si Toyota, Honda a Nissan zatím krátí marže. Zpomalují výrobu, redukují počet smluvních dělníků a odkládají plány na otevření dalších továren, protože touží získat podíl, jakmile se Spojené státy americké vrátí na výsluní. Takzvaná Velká trojka (amerických automobilek GM, Ford a Chrysler – pozn. red.) nemá tolik manévrovacího prostoru a vypadá to, že zmenšování doma bude bolestivé. Aby americké automobilky byly ziskové, budou muset podle Michelle Hillové z poradenské firmy Oliver Wyman zavřít v příštích několika letech nejméně tucet ze svých 53 továren v Severní Americe. Demoralizovaní tovární dělníci se na to připravují. „Někdo musí odejít,“ říká odevzdaně Ray Johnson, který poblíž Detroitu vyrábí sedany značky Chrysler.
ČÍNSKÁ STRATEGIE
Nikde není víc nevyužité kapacity než v Číně. Podobně jako krach v roce 1929 vedl k reorganizaci amerického automobilového průmyslu, stejný účinek bude mít náhlá nouze o kupce v Čínské lidové republice. Pozorovatelé průmyslu očekávají, že většinu bolesti vstřebají lokální firmy, protože nejslabší hráči ukončí činnost a velké státní podniky pohltí ty silnější.
To by mohla být dobrá zpráva pro zahraniční výrobce a jejich partnery ve společných podnicích. Firma GM bude možná zavírat továrny doma, ale neuskromňuje se v Číně, kde je mnohem snazší posílat dělníky na nucenou dovolenou a znovu si je najímat, když se situace zlepší. Toyota dokonce své čínské podniky rozšiřuje: v říjnu ohlásila svůj šestý závod.
Celosvětový pokles postihl výrobce automobilů nejen v Číně, ale i v Rusku a ve východní Evropě. Nejvíc byly zasaženy dvě největší ruské automobilky, Avtovaz a GAZ, jež začaly v říjnu zpomalovat výrobu. Mnohonárodní automobilové firmy, které získaly asi tři čtvrtiny ruského trhu, se také trápí, ale nechtějí se dát na ústup ze strachu, že by dlouhodobě prodělaly. Heidi McCormacková, ředitelka GM pro rozvoj nového podnikání v Moskvě, tvrdí, že Rusko je „náš růstový trh číslo jedna“, a domnívá se, že zpomalení odbytu je spíše spjato s přísnějším úvěrováním než se spotřebitelskou poptávkou.
Mnoho západoevropských vlád poskytuje svým automobilkám finanční pomoc, ale má to háček. Peníze dostávají jen tehdy, když nezavírají továrny doma. Protože automobilky jako Volkswagen a Renault-Nissan nechtějí zavírat nové nízkonákladové provozy na Východě, uvažují o snižování na takových místech jako Španělsko, Portugalsko a Itálie, kde je menší politický tlak, jak tvrdí Jim Schmidt, viceprezident firmy Oliver Wyman.
Výrobci automobilů očekávají, že se odbyt oživí počínaje rokem 2011. A nikdo z nich si nemyslí, že se do té doby bude moci zbavit výroby představující 34 milionů vozidel. To, na co spoléhají, jak říká Michael Robinet z výzkumné firmy CSM, je populační růst a velmi úspěšný odbyt v roce 2013, až lidé začnou nahrazovat stárnoucí vozidla. To by podle něho mohlo podnítit důležitý obrat.
Ale i pak bude pravděpodobně existovat příliš mnoho továren. Výrobci automobilů budou tedy usilovat o spojení, aby automobily vyvíjeli a vyráběli společně, a někteří dobře financovaní hráči by se dokonce mohli vydat na nákupy, až banky začnou znovu půjčovat. Mezitím však tento průmysl zažije útlum, k němuž dochází jednou za sto let a který budou moci využít ke svému prospěchu jen ti nejsilnější.
/texty na černém pozadí mapy světa na s. 42; shora dolů/
VELKÝ PŘEVIS
Po mánii stavět továrny jsou automobilky na rozpacích z nadbytku
MILIONY KUSŮ*
SKUTEČNÁ VÝROBA
NADBYTEČNÁ KAPACITA
…
* Odhad pro rok 2009
Evropa zahrnuje tradiční evropský kontinent plus Rusko, bývalý východní blok a Turecko.
Velká Čína zahrnuje Tchaj-wan.
Jižní Asie zahrnuje Indii, Thajsko, Malajsii, Indonésii, Austrálii a Vietnam.
Severní Amerika zahrnuje USA, Kanadu a Mexiko.
Pramen: CSM Worldwide
/popisky v mapě světa na s. 42–43; shora dolů a zleva doprava; v číselných údajích sloupcových grafů by v české verzi měly být desetinné čárky místo teček/
SEVERNÍ AMERIKA
JIŽNÍ AMERIKA
EVROPA
BLÍZKÝ VÝCHOD/AFRIKA
VELKÁ ČÍNA
JAPONSKO/JIŽNÍ KOREA
JIŽNÍ ASIE
/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 43/
VW: politický tlak si možná vynutí zavírání továren spíše ve Španělsku než v Německu
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl