Menu Zavřít

Strach jako motivátor ke zdravějšímu životnímu stylu. Místo do MHD nasedají lidé čím dál častěji na kola

8. 5. 2020
Autor: Shuttertock

Ačkoliv se Londýn, Paříž či Milán vypořádávají s dopady pandemie způsobené nebezpečným koronavirem každý po svém, minimálně jednu věc mají společnou. Všechny tyto evropské metropole zaznamenávají v posledních týdnech významný nárůst počtu lidí, kteří namísto městské hromadné dopravy raději volí pro své cesty do práce obyčejné kolo. A tamní zastupitelé se jim snaží vycházet vstříc.

Jak uvádí zpravodajský web BBC, jízdní kola jdou v poslední
době na dračku v podstatě po celé Velké Británii. Dokládá to například
Stuart Taylor, vedoucí prodejny Broadribb Cycles nacházející se ve městě
Bichester, jež leží zhruba sto kilometrů severozápadně od Londýna.

„Svět se zbláznil,“ zhodnotil Taylor pro BBC jasně a výstižně. „Lidé vytahují kola ze svých kůlen a garáží a zjišťují, že potřebují nové pláště a bowdeny (kabely skrze které vedou brzdová a řadící lanka - pozn. red.),“ doplnil s tím, že běžně ve svém obchodě prodá zhruba 20 až 30 bicyklů týdně, zatímco nyní klidně i 50 denně.

„Obvykle stihneme kola opravit a provést na nich servis tak, že si je může zákazník druhý den vyzvednout. Teď ale máme plno na dva týdny (dopředu).“

A obdobně je na tom i řada jeho kolegů z jiných části Spojeného království. „Cyklistický průmysl zažívá boom,“ řekl zmíněnému serveru Andrew Hassard ze společnosti Mango Bikes, jejíž výrobnu lze najít v severoirském Ballyclare. „Lidé říkají: ‚Na kolo usedám znovu po 15 až 20 letech, budu ho používat během uzavírky, a také proto, abych se na něm mohl dopravovat do práce.‘ Aby se vyhnuli veřejné dopravě,“ vysvětluje.

Ostatně, není se zřejmě co divit. Velká Británie se totiž v souvislosti s nákazou novým typem koronaviru řadí k nejpostiženějším zemím na světě. Jak uvádí portál Worldometers.info, více případů než na britských ostrovech bylo zaznamenáno už jen v Itálii, Španělsku a USA. Nemoc si ve Spojeném království vyžádala již přes 30 tisíc obětí a každým dnem je odhaleno v průměru kolem pěti tisíc nových případů, přičemž právě veřejná doprava ve velkých městech je z pohledu hrozícího infikování jedním z nejrizikovějších míst vůbec.

MHD zející prázdnotou?

Nedávný průzkum vypracovaný pro poradenskou firmu SYSTRA podle BBC naznačuje, že zájem Britů o používání hromadné dopravy poklesne na konci plošné uzavírky o celých dvacet procent, a jen v samotném Londýně by to mohlo dokonce být až o dvojnásobek. Hned 61 procent dotázaných se navíc nechalo slyšet, že bude mít v blízké budoucnosti z cestování veřejnými dopravními prostředky strach.

„Během těchto posledních šest týdnů jsme svědky největšího experimentu v oblasti dopravní politiky, jaký tato země kdy zažila. Je jasné, že standardní volbou bude jízda na kole,“ potvrdil Adrian Warren, šéf iniciativy Cyclescheme, která si prostřednictvím speciálních benefičních programů klade za cíl přimět jezdit do práce na bicyklu co nejvíce tamních obyvatel.

Silnice ustupují cyklostezkám napříč celou Evropou

Na měnící se trend vyvolaný současnou pandemií začínají celkem rychle reagovat i jednotlivé metropole, respektive jejich vedení. Jak totiž uvádí deník London Evening Standard, radní hlavního města Velké Británie rozhodli o tom, že některé zdejší významné komunikace, jež byly až donedávna zahlceny auty, se promění tak, aby se na nich cyklisté a chodci cítili bezpečně a zároveň mohli dodržovat požadované dvoumetrové rozestupy. Týkat by se to mohlo například Euston Road vedoucí mimo jiné i kolem londýnské zoo či nedaleké Park Lane, která se nachází v těsné blízkosti známého Hyde Parku.

Jezdíte do práce na kole?

„Nouzová opatření … pomohou těm, kteří musí cestovat do práce. Mnoho Londýňanů během uzavírky znovu objevilo radost z chůze nebo jízdy na kole a … my umožníme milionům dalších, aby změnili způsob, jakým se v rámci města přepravují,“ citoval deník starostu města Sadiqa Khana.

Cyklisté na prvním místě

Podobně se k aktuální situaci kolem nedostatku místa pro stále větší počet cyklistů rozhodli postavit i v nedaleké Paříži. Její starostka Anne Hidalgová se podle Forbesu nechala slyšet, že ve městě vybuduje na 650 kilometrů nových cyklostezek, přičemž řada z nich budou hotovy již v polovině května, kdy francouzská vláda začne s uvolňováním některých omezujících opatření.

Dát cyklistům více prostoru na úkor silniční dopravy měla v plánu tak či tak. Již dříve se totiž Hidalgová nechala slyšet, že do roku 2024 chce, aby každá ulice v Paříži brala na lidi jedoucí na kole ohled. Současná pandemie tak realizaci jejího záměru podle všeho vlastně jen o něco urychlila.

To v severoitalském Miláně chtějí zajít ještě o krok dál,
neboť si stanovili cíl vybudovat během léta podél místních cest 35 kilometrů zbrusu
nových cyklostezek a pěších zón, které zde zůstanou už natrvalo.

„Dlouhá léta jsme pracovali na tom, abychom snížili počet aut. Když bude každý jezdit autem, nezbude tu pro lidi žádné místo, nebude se dát hýbat a kromě obchodů nebude venku žádné místo pro komerční aktivity,“ uvedl podle listu The Guardian místostarosta Milána Marco Granelli s tím, že v nejbližších měsících uspějí podle něj, čistě z turistického úhlu pohledu, především ty metropole, které podobnými zásahy do vlastní infrastruktury dopřejí svým podnikům, barům a restauracím více prostoru, aby se tak návštěvníci nemuseli bát rizika možné nákazy.   

„Až to celé skončí, budou mít výhodu ta města, které budou razit právě tento způsob ekonomiky, a Milán chce být této kategorie součástí,“ dodal.

bitcoin_skoleni

Zdroj: www.bbc.com, www.theguardian.com, www.forbes.com, www.standard.co.uk, www.worldometers.info

  • Našli jste v článku chybu?