Škoda Octavia Combi své konkurenty v prodejích v Česku bezesporu předčí. Stejně neotřesitelné je tvrzení, že se na tom bude verze 1,6 FSI s automatickou převodovkou podílet minimálně. Týdeník EURO zjišťoval, zda by tuzemští zákazníci neměli svůj rezervovaný postoj k automatům změnit. A zjistil, že to nestojí za to.
Vše by jí přitom mělo hrát do karet. Octavia Combi je předurčena stát se v tuzemsku nejčastějším rodinným vozem, jehož naturelu automatická převodovka svědčí jako velbloudovi hrby. Zvláště když kombík pro úspěch dělá hodně. Oplývá vytříbeným smyslem pro praktičnost, který zachází do takových detailů, jakým je uchycení rolety v zavazadlovém prostoru. Lze ji uvolnit jediným zmáčknutím uprostřed třeba loktem, takže není potřeba pokládat věci na zem. Místo pro cestující je vyhovující vpředu i na zadních sedadlech, a to jak v oblasti nohou, tak hlavy. Kufrů se dozadu vejde ohromujících 580 litrů, po sklopení sedadel 1620 litrů. Chybou pouze je, že ve druhém případě vznikne na podlaze pěticentimetrový schůdek, přes nějž se náklad posunuje hůře.
Po estetické stránce je Octavia Combi rovněž na úrovni. Čert vem usedlý design karoserie, když se palubní deska předvádí s decentní grácií umocněnou jemnými číselníky přístrojů a jejich podsvícením. Slušné zpracování plastů sice v testované verzi zastínila kvalita koženého čalounění, přesto rozdíl nebyl nikterak markantní. A stejně elegantně se vůz chová i na silnici.
Komfortně naladěný podvozek s přehledem překonává hrbolaté cesty, aniž by obtěžoval posádku. Vůz přitom ochotně reaguje na každé otočení volantu a spolehlivě míří vytyčeným směrem. Po náklonech v zatáčkách ani památky. Benzinová šestnáctistovka FSI má v zásobě 115 koní a tichý chod. K aktivnějšímu projevu je ale potřeba ji hnát do vyšších otáček, což se projeví na apetitu kolem deseti litrů na sto kilometrů. Za běžného zacházení si vůz řekne zhruba o 8,5 litru. Tomu, aby se s Octavií dalo jezdit úsporněji, brání automatická převodovka tiptronic.
Pokud řidič nespěchá, dá se s ní sžít velmi brzy, i když občas její představa o změnách stupňů překvapí. Hlavně se jí příliš nedaří vhodně podřazovat před zatáčkami, což vrcholí ve sportovním režimu. Jednak ale lze řadit ručně a jednak tato vlastnost nemusí být nutně součástí repertoáru rodinného vozu. Měla by jí být však spotřeba. A tu má verze s automatem jenom podle údajů výrobce o litr vyšší než Octavia Combi bez něj.
Finanční hledisko je vůbec problémem testované verze. Jenom kvůli tiptroniku člověk připlatí pětapadesát tisíc. A draho vyjde i motor 1,6 FSI. Přitom stačí přidat patnáct tisíc a v garáži skončí stejně vybavený vůz s dvoulitrovým turbodieselem, nebo s benzinovým dvoulitrem FSI a pohonem všech kol. Sice bez automatu, ale to je v tomto případě spíše výhoda.
Škoda Octavia 1,6 FSI Elegance
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1598 cm3
Max. výkon 85 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 194 km/h
Průměrná spotřeba 7,6 litru na 100 km
Základní cena 674 900 Kč
Klady
- komfortní svezení
- prostor uvnitř
- zpracování interiéru
Zápory
- nevýhodná cena v porovnání s jinými verzemi
- automatická převodovka
- aerodynamický hluk od zrcátek