Hitem jsou vzdělán í a odpočinek
PRAHA (zdf) - Dělníky lákají stravenky, manažery a specialisty naopak zvyšování kvalifikace. V kostce je tak řečeno, jak důležité jsou pro zaměstnance výhody nabízené jim zaměstnavateli.
Nejčerstvější žebříček firemních výhod sestavila společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) na základě průzkumu sociálního klimatu ve společnostech. Jestliže pro manažery a specializované profese je vzdělávání a zvyšování kvalifikace na prvním místě a pro dělníky je naopak nejdůležitější příspěvek na stravování, jako druhý nejvýznamnější benefit uvádějí všechny skupiny totéž. Týden dovolené navíc nad rámec stanovený Zákoníkem práce. Zdůvodnění je jednoduché. „Zaměstnanci si uvědomují, že vysoké nároky na práci mohou zvládnout jen v kombinaci s důkladnou regenerací pracovní síly,“ vysvětluje senior consultant PwC Radovan Jokel. Podle něho přitom právě dodatková dovolená a školení hrazená zaměstnavatelem vykazují v průzkumech rostoucí preference.
Potvrzují to i praktické zkušenosti personalistů, a to bez ohledu na odvětví, v němž jejich firma působí. „Nejpreferovanější zaměstnaneckou výhodou poskytovanou naší společností je vzdělávání a zvyšování kvalifikace zaměstnanců jako součást jejich rozvoje,“ uvádí Eva Szántová, personální šéfka firmy ČP Leasing. Stejný trend platí i v maloobchodní branži. „Zejména u mladších lidí sílí tendence zvyšování vzdělání,“ říká personální ředitel sítě Tesco Petr Slezák. Zaměstnanci přitom projevují nejenom ochotu podepsat závazek setrvání ve firmě po určitou dobu, ale dokonce neváhají ani se spolufinancováním zvyšování svého vzdělávání.
Ředitelka Daniela Čajánková z firmy Stimul zabývající se personálním poradenstvím se setkává se třemi hlavními motivy důležitými pro zaměstnance. Jedním z nich je právě další profesní rozvoj zvyšováním vzdělání. Pro jiné lidi je důležitější možnost pozičního růstu či mnohem materialističtější možnost užívání automobilu pro osobní účely.
Personální šéf řetězce Tesco považuje zavedení firemních slev na zboží za velký zaměstnanecký trhák, příspěvek na stravování nebo dárek při životním jubileu naopak nepovažuje za žádnou výhodu. „Tyto věci jsou součástí kolektivní smlouvy,“ vysvětluje Slezák. Příspěvek na penzijní připojištění pak podle něho má nevýhodu, protože jej nelze poskytovat odstupňovaně podle výkonu. I podle průzkumu PwC nejsou penzijní fondy pro zaměstnance tolik atraktivní, jak se čekalo. Zlevnění a zpřístupnění bankovních spotřebitelských úvěrů vedlo k největšímu propadu zájmu pracovníků o zvýhodněné firemní půjčky, dodává Jokel.
„Pokud má firma na všechno, nejlepší je nechat na zaměstnanci, aby si poskládal vlastní bonusový balíček,“ míní Slezák. „Včetně možnosti zaměstnance říct, nic mi nedávejte, chci peníze,“ uzavírá personální šéf společnosti Tesco.