Žebříček oblíbenosti daňově zvýhodněných benefitů vede aktuálně vzdělávání, nabízí ho 78 % firem. Vyplynulo to z červnového průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 112 českými společnostmi.
Foto: Profimedia.cz
Tento benefit z první příčky sesadil dlouho vládnoucí stravenky, které se umístily až na třetím místě. Nadále stoupá zájem i o pojistné produkty – penzijní připojištění má v nabídce 71 % podniků, životní pojištění 54 %. U daňově nezvýhodněných benefitů jsou stálicí mobilní telefon a služební automobil.
České firmy prosperují více než v loňském roce, zlepšení ekonomické situace podle průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR totiž zaznamenalo 40 % firem. Postupně rostoucí ekonomika se projevuje i ve štědřejším nabízení zaměstnaneckých benefitů.
Daňově zvýhodněné zaměstnanecké benefity aktuálně poskytuje 98 % společností. Roky nabídce kralovaly stravenky, letos poprvé žebříčku vládne vzdělávání. V současnosti ho využívají téměř 4/5 podniků a v následujícím roce by mohlo přibýt dalších 11 %. „Oblíbenost vzdělávání jako zaměstnaneckého benefitu potvrzuje trend posledních měsíců – firmy více investují do budoucnosti svých lidí namísto věcného odměňování,“ uvedl k výsledkům průzkumu Radek špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro oblast hospodářské politiky a konkurenceschopnosti.
Tendenci poskytovat trvalé benefity potvrzuje i zvýšený zájem zaměstnavatelů o pojistné produkty. „Podíl společností, které svým zaměstnancům poskytují příplatek na životní pojištění a penzijní připojištění oproti loňsku stoupl o celých 15 %, resp. 11 %. Zájem o pojistné produkty přitom stoupá dlouhodobě a slouží zaměstnavatelům jako nadstavbový motivační nástroj,“ doplnil Jiří Běťák, ředitel Employee Benefits ING Pojišťovny. S příspěvkem na penzijní připojištění se tak dnes setkáme u 71 % společností, životní pojištění podporuje 54 % podniků. Firmy svým zaměstnancům přitom přispívají až 2 000 Kč měsíčně.
Podobně jako v loňském roce se velké přízni zaměstnavatelů těší také daňově nezvýhodněné benefity – v průměru jich nabízejí téměř šest, přičemž lépe se v tomto ohledu mají zaměstnanci větších firem. Největší oblibu si stále drží mobilní telefon, který svým zaměstnancům poskytuje 84 % společností. Firemní automobil pak mají k dispozici v 80 % podniků.
Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že lepšící se stav hospodářství firmy má vliv především na poskytování standardních benefitů a nabízení dalších motivačních služeb pro firmy tak již není prioritou. Přestože zlepšení ekonomické situace zaznamenalo o 10 % více firem než loni (tedy 40 %), další motivační benefity svým zaměstnancům poskytuje stále obdobné množství společností, a to 40 %. Mezi nejoblíbenější motivační opatření mezi firmami patří odměna za výkonnost (nabízí 42 % firem), finanční bonus za odpracované roky (18 %) či týden dovolené navíc (13 %).