Menu Zavřít

Střední firmy na burzu patří

30. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Jan Brabec

Po bezmála tříletém čekání se pražská burza konečně dočká. V příštích dvou letech vstoupí na český kapitálový trh několik nových primárních emisí akcií (IPO). Jen Česká spořitelna v současné době spoluuvádí na trh dvě emise - v polovině prosince vstoupí na trh developerská společnost ECM, na přelomu roku pak výrobce netkaných textilií Pegas. „Na burzu míří i některé menší společnosti, v současnosti jednáme s několika zájemci, takže další primární emise by mohla přijít už v prvním pololetí příštího roku,“ řekl týdeníku EURO Jan Brabec, ředitel kapitálových trhů a finančních institucí České spořitelny.

EURO: Mluvíte o řadě potenciálních IPO. Je vůbec český kapitálový trh schopný pojmout minimálně pět nových emisí v relativně krátké době? BRABEC: Z hlediska kapitalizace je česká burza největší v regionu. V Polsku se sice obchoduje třicet emisí, jenže velice málo. U nás jich je devět, ale zato se obchodují pravidelně. Zde v regionu je možné bez problémů umístit i sedm set milionů eur najednou. Přesto je ale lepší diverzifikovat a akcie nabídnout jak lokálním a regionálním investorům, tak investorům z celé Evropy. U větších transakcí i z celého světa. V případě zvažování kotace i na další burze, mimo pražské, je třeba velice pečlivě zvážit, zda bude tento krok prospěšný celé transakci a nebude emitenta stát pouze další poplatky.

EURO: Je tedy vhodnější duální listing? BRABEC: Pro většinu připravovaných transakcí bohatě postačí listing v Praze. Před uvedením akcie na další burzu by měli emitenti pečlivě zvážit výhody a také skutečnost, co jim takový krok přinese (viz nedávný listing ČEZ na varšavské burze, kde se obchodují necelá tři procenta akcií této společnosti). V případě duálního listingu u IPO je důležité, aby mix domácích, regionálních a zámořských investorů byl vyvážený a domácí investoři nebyli opomíjeni na úkor zahraničních . Je důležité perfektně zvládat proces listovaní akciového titulu, ale ještě důležitější je najít správnou diverzifikaci mezi domácími a zahraničními investory. Velké investiční banky z Londýna se na to mohou dívat pochopitelně jinak. Dokázaly by celou emisi prodat jednomu či dvěma investorům ze zámoří, kteří titul koupí jen kvůli růstovému potenciálu tohoto regionu. To osobně nepovažuji za ideální diverzifikaci nabízeného titulu. Je třeba si uvědomit, že domácí investoři (institucionální a zejména retailoví) se na nový titul na pražské burze nebudou dívat jako na čistě spekulativní investici. Když se budou rozhodovat, jestli koupit domácí nebo zahraniční akcii s podobnými výhledy, spíš koupí tu domácí, protože mají možnost ji lépe monitorovat, znají prostředí v regionu a dokážou ji lépe předvídat. Například Zentiva je listovaná v Praze i v Londýně a prakticky veškeré obchody, přes devadesát devět procent, s ní se dělají v Praze. Jiným dobrým příkladem je Orco. Než se zalistovalo v Praze, obchodovaly se jeho akcie v Paříži a dnes je už z více než sedmdesáti procent v České republice.

EURO: IPO je poměrně složitý proces. Jsou na problémy s ním spojené menší společnosti připraveny? BRABEC: Primární emise akcií má několik fází. Předchází jí nejméně půlroční až roční příprava týkající se auditů, právní a organizační přípravy a přípravy pravidelného reportingu. To všechno jsou věci, jimiž musí klient projít, ještě než se začne připravovat na IPO. Neméně důležité jsou i zvládnuté IFRS (mezinárodní účetní standardy - pozn. redakce) a průhledná vlastnická struktura. O firmě by neměly být minimálně půl roku žádné negativní zprávy v médiích a v jejím čele musí být stabilní a zkušený management. Proto je dobré mít poradce i na tuto pre-IPO fázi. Během ní se už také řeší strategie prodeje, způsob, jakým mají firmy komunikovat s médii nebo jak mají připravit investor relations. Následně se rozhodne o tom, která banka primární emisi provede. Celý proces od úvahy po uskutečnění IPO trvá rok a půl až dva roky. Z toho, co jsem nastínil, je zřejmé, že řada společností vskutku dopředu nepočítá s tím, jak náročný proces primární emise je.

MM25_AI

EURO: Kdy je pro firmu vhodný čas jít na burzu? BRABEC: Otázku bych otočil. Špatný čas jít na kapitálový trh nastává v momentě, kdy banka nebude ochotná klientovi půjčit buď kvůli vlastním limitům regulace, nebo protože je firma předlužená. Důležité je, aby firma vstupovala na burzu v době růstu. Jestliže nemá další potenciální trhy nebo konkurenty k odkupu, neexistuje růstový potenciál, který je pro úspěch na kapitálovém trhu nutný, je potenciál růstu ceny akcie omezený a „příběh“ pro investora méně zajímavý.

EURO: Zmiňoval jste chuť středních firem vstoupit na burzu. Budou o ně vůbec velcí investoři mít zájem? BRABEC: Na pražské burze určitě místo pro střední firmy je. Znám zhruba patnáct společností, které emisi zvažují, a hovořím s nimi už několik let. Vlastníci dokážou pochopit, že prodejem cirka třiceti procent firmy získají finance potřebné pro další růst, které by nemuseli získat formou úvěrů, neztratí majoritní podíl a udrží si kontrolu nad společností, kterou mnohokrát vybudovali od základů. V neposlední řadě vidí potenciál růstu hodnoty firmy v případě úspěšného IPO. Ukazujeme jim výhody na příkladech Zentivy, CME nebo třeba Orca, které šlo pouze v tomto roce o šestačtyřicet procent nahoru. Z těch patnácti je zhruba pět v pre-IPO fázi, takže další primární emise by mohla přijít už v prvním pololetí příštího roku.

  • Našli jste v článku chybu?