Menu Zavřít

Střední generace o něj nestojí

4. 2. 2008
Autor: Euro.cz

LYBAR - Jedním z nejpoužívanějších laků na vlasy v dobách socialistického Československa byl Lybar. V obchodech mu konkuroval snad jedině Taft od Schwarzkopfu, ale z domácí produkce byl jasně jedničkou. I když to dnes má Lybar výrazně složitější, podařilo se mu přežít.

Jméno Lybar je pro mnohé dámy symbolem vlasového lesku. Výroba aerosolových produktů byla v někdejším Československu zahájena už v roce 1961. Do jara 1993 bylo vyrobeno a prodáno pod křídly této společnosti půl miliardy kosmetických výrobků. S rostoucím odbytem se zvyšoval i počet druhů, zvláště s nástupem západní konkurence se musel Lybar začít chovat tržně.

HISTORIE LYBARU

Společnost Lybar, a.s. byla založena 1. ledna 1994. Před tímto datem byla firma součástí Spolku pro chemickou a hutní výrobu se sídlem v Ústí nad Labem. Výroba aerosolových výrobků byla zahájena v roce 1961, do jara roku 1993 bylo vyrobeno a prodáno půl miliardy kusů. Začátkem roku 1993 vyvrcholil program náhrady hnacích plynů a od tohoto data jsou všechny výrobky Lybaru bezfreonové. Mezi hlavní výrobky firmy patří vlasová a tělová kosmetika, přípravky proti hmyzu, veterinární přípravky, autokosmetika, přípravky pro domácnost.

„Podstatné pro naši společnost bylo i založení dceřiné společnosti na Slovensku po rozpadu bývalého Československa, čímž se nám podařilo nepřerušit tradici domácího výrobce. Slovensko je pro nás dodnes největším zahraničním trhem,“ prozrazuje ředitel divize Vlastních značek Marek Bohatý.

Lybar byl až do roku 1993 součástí Spolku pro chemickou a hutní výrobu, takzvanou Spolchemii. Než se v lednu 1994 stal akciovou společností, už byly všechny jeho výrobky bezfreonové. Své zákazníky si nejprve hledal prostřednictvím četné distribuční sítě, jak to vyžadoval roztříštěný maloobchodní trh. Ve druhé polovině 90. let potom nastoupily plnou parou obchodní řetězce, které nyní tvoří podstatnou část maloobchodního obratu Lybaru.

Lybar vyrábí i Biolit

„Lybar již dávno není jen lak na vlasy, ale v řadě vlasové kosmetiky je dnes celá paleta hair stylingových výrobků, jako šampony, tužidla, gely a balzámy na vlasy,“ vyjmenovává Bohatý.

Ovšem ryze česká společnost Lybar vyrábí kromě vlasové i tělovou kosmetiku, veterinární přípravky, autokosmetiku, věci pro domácnost a velmi populární přípravky proti hmyzu. Sem patří například známý Biolit, repelent proti klíšťatům či Orthosan proti vším. Výrobní linky Lybaru produkují i cizí značky pro jiné firmy z Velké Británie a Polska.

„Už neděláme pod značkou Biolit jenom spreje, ale také elektrické odpařovače, pastičky na mravence, lapače molů a odpuzovače hmyzu. V autokosmetice jsme zastřešili značky Konkor, Silkal a Glykosol pod umbrella brand Coyote. Výrobky slouží k údržbě interiérů, pneumatik, laků,“ vyjmenovává Bohatý.

Na druhé straně řada výrobků opustila trh, protože nebyly schopny udržet krok s nadnárodními giganty. Zákazník si tak od Lybaru již nekoupí například aviváže a přípravky na mytí nádobí. Přesto se firmě daří, zejména v Česku a na Slovensku. Značka Lybar je chráněna nejen v zemích bývalé federace, ale také v dalších teritoriích, do kterých se Lybar snaží proniknout. Roční tržby v poslední době přesahují 600 milionů korun, zhruba polovinu z toho firma vydělala pod vlastní značkou.

Produkty Lybar končí hlavně v tuzemsku. Pouze pětina jich míří za hranice, a to především na Slovensko, do Maďarska a nově také do Bulharska, Rumunska a Chorvatska. „Největší zájem je o insekticidy, a dále pak o výrobky vlasové a tělové kosmetiky,“ podotýká Bohatý.

bitcoin_skoleni

Boj s pošramocenou pověstí

Zejména na domácím trhu, a částečně též na Slovensku, však má Lybar z dřívějších dob trochu pošramocenou pověst. „Negativní vnímání značky Lybar občas zaznamenáme, zejména ve střední věkové kategorii, tedy u té skupiny spotřebitelek, které byly před rokem 1989 ještě teenagerkami,“ míní zástupce firmy. Severočeský podnik se proto právě na tyto ženy v poslední době zaměřuje. Rozjel kampaň pro novou řadu výrobků stylingu Lybar Vital Hair s novou recepturou. „Věřím, že se nám s nimi podaří navázat lepší komunikaci,“ doufá Bohatý.

  • Našli jste v článku chybu?