Menu Zavřít

Středoevropský plán

25. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Walmark

PRAHA (zdf) – Novou strategii ohlásila společnost Walmark prodávající nealkoholické nápoje a farmaceutické výrobky. V příštích letech se chce stát lídrem středoevropského trhu, na českém pro ni totiž už není dost místa.
„Usoudili jsme, že pro další růst je jediná cesta, a to expanze na zahraniční trhy,“ uvedl finanční ředitel firmy Tomáš Macura. Na tuzemském trhu nápojů Walmarku patří třetí příčka hned za nadnárodními giganty Pepsi a Coca-Cola. Podle Macury by usilování o pozice těchto dvou hráčů bylo příliš nákladné, a proto se firma poohlíží po okolních trzích. Střední Evropa má pro českého výrobce jasná kouzla: „Tamní trhy poskytují větší tržní mezeru než západní Evropa. Existuje tam silná zákaznická loajalita,“ vyjmenoval Macura. Firma si chce proto vybudovat silné postavení ještě předtím, než se země regionu stanou součástí Evropské unie – pak už si své postavení snáze udrží.
Loni Walmark vykázal třináctiprocentní růst obratu na 2,034 miliardy korun, což je nejlepší výsledek za dvanáct let firemní historie. Divize potravin, produkující nealkoholické nápoje, loni utržila 982 milionů, farmaceutická divize, vyrábějící především vitaminové doplňky, bylinné výtažky a léčebnou kosmetiku, stržila 652 milionů korun. Téměř sto padesát milionů tržeb loni ještě vytvořila divize zemědělských produktů, kterou ale společnost v posledním čtvrtletí prodala, aby si uvolnila ruce pro další expanzi.
Zatímco tržby za nápoje vzrostly jen o 8,5 procenta, farmacie posílila o 35,6 procenta. Právě ta bude nyní nosným oborem dalšího růstu. Podle generálního ředitele Valdemara Walacha to však neznamená, že se firma nadále nebude věnovat výrobě nápojů – pouze nebude rozšiřovat výrobní linky nápojové divize. Naopak rozšíří dosavadní produktovou řadu farmaceutické divize o léčiva. Z konkurenčních důvodů firma zatím příliš konkrétní informace tají. „Obecně půjde o přípravky proti kašli nebo vitamín E jako léčivo,“ řekl Walach. Kromě toho Walmark také chystá licenční výrobu léků. Do konce letošního roku společnost plánuje získání certifikátu o správné výrobní praxi, který je nezbytnou podmínkou pro výrobu léčiv.
Český výrobce má pobočky na Slovensku, v Polsku a Rumunsku, a kromě posílení jejich pozic hodlá letos vstoupit se svými vitaminovými přípravky na maďarský a ukrajinský trh.
Hospodářský výsledek firma nezveřejňuje. Macura však tvrdí, že je kladný a trvale rostoucí. Loni se Walmark přeměnil v akciovou společnost a prý hodlá do tří let vstoupit na některou z burz regionu. Akcionáři podniku jsou tři fyzické osoby, jejichž jména firma nezveřejňuje. Údaje společnosti Čekia říkají, že jde o bratry Adama, Mariusze a Valdemara Walachovy, z nichž každý drží třetinový podíl.

  • Našli jste v článku chybu?