Auto na dálnici i do nepohody, ale hlavně pro zábavu
Volkswagen Golf R32 se v loňském roce zjevil ve svém druhém vtělení. Už jeho první pokus o dobytí světa byl velmi nadějný. Revoluční kompaktní motor VR6 3,2 l s malým úhlem rozevření válců, spojený se sekvenční dvouspojkovou převodovkou DSG, si získal mnoho fanaticky oddaných stoupenců, ochotných pro svou modlu obětovat nemravně velké peníze. Loňská novinka přišla na svět se stejným hnacím agregátem, avšak jak velí tradice, naladěným o chloupek výkonu výš. Konkrétně o deset koní, čímž se stádo pod kapotou ustálilo na počtu 250 kusů. Přidejme k tomu pohon 4×4, i když jen haldexovou spojkou, ďábelsky rychlou převodovku, vynikající zadní nápravu a tuhost karoserie a máme zaděláno na střelu s plochou dráhou letu. Hot hatch, tedy kategorie malých nakoňovaných nákupních tašek, je určená především pro zábavu a také v ní golf překonává konkurenci. V zimě se s ním dá vyjet na hory, odveze pohodlně pět lidí a díky automatu s ním lze snadno a volně jezdit i po městě.
Interiér vozu je typicky německý. Strohý golf, doplněný o pár hliníkových dekorů, vynikající sedačky s dobrým bočním vedením, v nichž se ale dá vydržet na rozdíl od anatomů v Audi S3 i několik hodin jízdy na jeden zátah. Dostatek prostoru je vpředu i vzadu. Vůz možná není tak líbivý jako třeba Seat Leon FR, přesto je jeho interiér konzervativněji laděnými řidiči oblíbený. Přidejme k tomu ještě docela slušně velký kufr a z rovnice vyjde každodenně použitelný vůz, který se pouze lehkým dotykem plynu změní v rozzuřenou bestii. Tu dokážou zkrotit jen pevné neumdlévající brzdy, které také R32 třeba na rozdíl od Golfu GTi dostal. Ze stovky zastaví na třiatřiceti metrech, což je slušný výkon. Do R32 se také na mrozdíl od leona a S3 dobře nastupuje.
Z hlediska konkurence možná není R32 úplně nejrychlejší, například Audi S3 je ještě ostřejší a těží z geniálně nastaveného podvozku stejně jako Focus RS, který ovšem na golf v síle trochu ztrácí. Poněkud bokem stojí BMW 130i se zadním náhonem, které na technických tratích v porovnání s Audi S3 nebude nejrychlejší, zato ale rozhodně nejzábavnější. Fanda kategorie hot hatch má tedy unikátní možnost volby ze tří zcela odlišných koncepcí, čtyřkolky s vidlicovým šestiválcem v podání Golfu R32, předního pohonu s přeplňovaným čtyřválcem ve Focusu RS či z klasického podélně uloženého řadového šestiválce se zadním náhonem v BMW 130i.
Na silnici s dobrým povrchem je R32 jako přilepený. Přestože zadní nápravu obstarává Haldex, je ve vyšších rychlostech jeho zásah prakticky neznatelný a auto se chová naprosto poslušně bez jakéhokoliv náznaku vykopávání ven ze zatáček. Motor má téměř lineární charakteristiku, ovšem nejlépe se mu daří v poslední třetině otáček. Dvouspojková převodovka DSG řadí plynule a hlavně rychle, a když se zapojí do akce pádla pod volantem, auto hravě předjíždí vše, co potká. Jediná drobná výtka se týká podřazování, DSG proběhne všemi stupni směrem dolů na rozdíl od běžných automatik, které dokážou přeskočit jeden či dva převodové stupně.
Golf R32 je výjimečné auto. Nadupaný šestiválec s pohonem všech kol ve spojení s téměř dokonalou sekvenční převodovkou je něco, co v kategorii hot hatch nabízejí pouze Volkswagen a Audi. Zvládá každodenní jízdu do práce, dlouhé cesty po dálnici i cestování v extrémních podmínkách v zimě na ledu a na sněhu. Základní cena i s převodovkou DSG je bez pár drobných jeden milion korun.
Klady
i sportovní podvozek je komfortní
výborné jízdní vlastnosti
přesné řízení
vynikající motor
převodovka DSG
výkonné brzdy
Zápory
strohý interiér
velmi vysoká spotřeba při ostré jízdě
Volkswagen Golf R32
Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Objem 3189 ccm
Maximální výkon 184 kw
Převodovka šestistupňová automatická DSG
Nejvyšší rychlost 248
Zrychlení 6,2
Průměrná spotřeba 13,1 /7,7 / 9,7
cena 1 045 200 Kč - testovaný vůz