Renault
PRAHA (tpk) - Přestože se automobily značky Renault loni prodávaly hůře než v roce 2004, vzestup rumunské Dacie a jihokorejského Samsungu pomohl skupině k nárůstu prodaných osobních a lehkých užitkových vozů o 1,7 procenta na 2,53 milionu. Výsledek příznivě ovlivnila rovněž poptávka po automobilech skupiny mimo Evropu, jež stouply o 21,1 procenta na téměř sedm set tisíc, a pokračující tažení modelu Mégane.
Renaultu se nedařilo zejména v Evropě, na níž je do značné míry závislý. Prodeje skupiny tam klesly o 4,1 procenta na 1,84 milionu vozů. Nejlépe si přitom vedl Mégane, který se stal jedničkou v segmentu nižší střední třídy s 619 tisíci prodanými automobily a podílem na západoevropském trhu ve výši 4,3 procenta. Naopak Renault dokázal snížit svoji fixaci na Francii: doma skončilo pouze 28 procent vyrobených vozů.
Jako jednoznačný úspěch se zatím ukazuje výroba levné Dacie Logan. Její výroba se loni rozšířila do Ruska, Kolumbie a Maroka, díky čemuž se počet prodaných loganů za rok vyšplhal na 164 tisíc. O 40 procent na necelých 120 tisíc stoupla i výroba Samsungu, který loni představil tři nové modely. V letošním roce by měly Renaultu pomoci především prodeje třetí generace modelu Clio, faceliftované verze Méganu a rozrůstání výroby Dacie Logan do dalších zemí.
„Prioritou Renaultu zůstává ziskovost,“ tvrdí generální ředitel francouzské skupiny Carlos Ghosn. Finanční výsledky za rok 2005 zatím nejsou k dispozici. Ghosn je zveřejní 9. února spolu s tříletým plánem dalšího rozvoje automobilky. Analytici oslovení agenturou Reuters odhadují, že šéf Renaultu navrhne úspory na nákladech ve výši miliardy eur týkající se také propouštění zhruba deseti procent zaměstnanců. Už se vyjádřil rovněž v tom smyslu, že hodlá francouzskou značku zbavit závislosti na evropském trhu a na jediném modelu.