Menu Zavřít

Střílečka mezi finančníky

10. 8. 2015
Autor: Euro.cz

V byznysu s videohrami se v Česku a na Slovensku ročně protočí zhruba dvě miliardy korun. Největší prodejci na trhu mění své majitele

Česko-slovenský trh s videohrami je trochu záhadou. Herní průmysl neposkytuje žádné souhrnné statistiky a čísla jednotlivých analytických skupin se také často liší. Některá čísla mluví o celkovém obratu 2,6 miliardy korun. Dnes už v podstatě nefungující Asociace herního průmyslu mluvila zhruba o dvou miliardách. „Myslím si, že je to méně, asi 1,5 miliardy. Čísla se často zveličují, aby celá oblast získala silnější hlas na veřejnosti. Záleží také na tom, kdo co do těch čísel počítá,“ říká týdeníku Euro zakladatel a majitel sítě herních obchodů a e-shopu Xzone Martin Schovanec.

Schovancova firma je součástí významných změn, které se na herním trhu v posledních týdnech dějí. Xzone dokončuje fúzi s obchodem GameExpres, díky tomu vznikla nová silná dvojka na trhu s obratem 140 milionů korun. „Během jednoho až dvou let bychom se chtěli dostat na 200 milionů,“ plánuje Schovanec.

Éra konzolí

Fúzované společnosti vytvářejí silnější protiváhu oproti jasnému lídrovi na trhu. Tím je firma JRC, která ovládá asi 30 procent trhu a nyní mění vlastníka. Sto procent akcií společnosti JRC Czech od fondu Genesis Capital koupila investiční firma Hamaga, za kterou stojí finančník Michal Šnobr. Hodnota obchodu se podle informací týdeníku Euro pohybovala v řádech stovek milionů korun.

Genesis Capital koupil firmu JRC v roce 2012 od tehdy krachující britské sítě Game.

Na prodeji JRC tak už dvakrát vydělal zakladatel společnosti Slavomír Pavlíček. Firmu prodával Britům a později, když ji přebíral Genesis, si opět pořídil minoritní podíl, který nyní přechází pod Hamagu. „Firma se přebírala s ročním obratem kolem 350 milionů korun. Genesis se chtěl dostat na půl miliardy, což se také povedlo,“ říká zdroj blízký obchodu, „ovšem panují velké pochybnosti o tom, zda bude možné růst dále.“

JRC v posledním růstu pomohl vstup na Slovensko. Firma tam koupila síť obchodů Brloh, díky čemuž tak skokově navýšila tržby o 70 milionů. Další růst se povedl díky obměně generací herních konzolí. Na trh přišly modely Xbox One a PlayStation 4, které akcelerovaly poptávku. Hráči jsou navíc po uvedení nových konzolí ochotní platit vyšší ceny za nové tituly, protože jich zpočátku tolik není.

JRC sází na lukrativní lokality. Pronajímá si obchody ve velkých a vytížených obchodních centrech, třeba v Praze na Andělu. Díky tomu dokáže zacílit na početnou skupinu zákazníků, která hry nakupuje například jako dárky. Prodejnosti v JRC tak vévodí masovější tituly typu FIFA, formule či různé automobilové závody. Tohoto typu her už se více prodává na konzole, což JRC opět v budoucnu může hrát do karet.

Česká republika byla dlouhou dobu vnímaná jako trh hrající na osobních počítačích, konzole ale začínají trhu vévodit. „Z konzolí už jsou na trhu větší tržby, PC už rozhodně nedominuje,“ potvrzuje Schovanec.

Kolem 85 procent tržeb JRC je stále z kamenných obchodů. To firmám hodně pomáhá. V obchodech totiž drží vyšší ceny než v eshopu. Běžný zákazník rozdíl příliš neřeší. Na webu už firma musí dorovnávat tržní ceny z jiných obchodů. Další růst firmy by mohl pokračovat díky prodeji bazarových her, o který je stále velký zájem a na němž lze získat významnou marži.

Naopak obchody Xzone a GameExpres tolik na lukrativní prodejní lokality necílí a vybírají si oblasti typu bohatých pražských Královských Vinohrad. Mají totiž poněkud jinou klientelu vybudovanou z řad aktivnějších hráčů a fanoušků. Každý obchod na to navíc jde trochu jinak. Xzone se více soustředí na prémiovou nabídku, takže za více peněz prodává třeba sběratelské edice her, zatímco GameExpres jde cestou nižších cen. „Díky tomu věřím, že naše fúze nebude ve stylu jedna a jedna rovná se jedna a půl, ale ve stylu jedna a jedna jsou tři,“ říká Schovanec.

Nastupující Alza

Xzone a GameExpres nyní mají desetiprocentní podíl na česko-slovenském trhu s tím, že toto číslo chtějí postupně navýšit. Na trhu funguje i řada menších specializovaných prodejců. Více do hry ale promlouvají velké obchody typu Alza, Datart nebo Tesco. Za trojku na trhu počítačových her lze považovat Alzu.

Otázkou je, co s celým herním trhem udělá nastupující digitální distribuce. Na osobních počítačích fungují elektronické obchody jako Steam či GOG a herní konzole rovněž disponují vlastními zabudovanými systémy. Komplexní čísla, kolik tyto služby běžným prodejcům ubírají, nejsou k dispozici. „Digitální prodeje ubírají jednotky procent u daných titulů. Hodně peněz nám utíká skrze slevové akce, které Steam a další dělají,“ popisuje Schovanec.

bitcoin_skoleni

Výrobci konzolí jako Microsoft a Sony však příliš aktivně do propagace vlastních digitálních obchodů s hrami nejdou a často nasazují i větší ceny, než kolik hry stojí v běžném obchodě. Po prodejcích totiž potřebují, aby prodávali jejich konzole, a příliš velký tlak na přebrání herní distribuce by těmto vztahům mohl uškodit. l •

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?