Letouny 737 MAX americké společnosti Boeing se možná nevrátí do vzduchu dřív než v srpnu. Předpokládá to generální ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Alexandre de Juniac. Rozhodnutí je ale v rukou regulačních úřadů, upozornil. Provoz letadel 737 MAX je po celém světě pozastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, při nichž zemřelo 338 lidí.
IATA se chystá během pěti až sedmi týdnů uspořádat summit s představiteli leteckých společností, regulačních orgánů a společnosti Boeing, aby projednali, co je potřeba udělat, aby se stroje 737 MAX mohly vrátit do vzduchu.
„Posledních šest měsíců bylo pro letecký průmysl tvrdých, vedle obchodního napětí se zvyšovaly náklady na palivo, pracovní sílu i na infrastrukturu. Problémy pak umocnil zákaz letů boeingů,“ uvedl de Juniac. Prosincová předpověď, podle níž aerolinky letos vytvoří zisk 35,5 miliardy dolarů (skoro 820 miliard korun), bude zřejmě na červnovém výročním zasedání IATA změněna směrem dolů.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) podle agentury Reuters očekává, že schválí návrat letounů 737 MAX do provozu už koncem června. Zástupci amerického leteckého regulátora o tom podle zdrojů Reuters minulý týden informovali na privátním brífinku členy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Americké aerolinky United Airlines, Southwest Airlines a American Airlines vyřadily tyto stroje z letových řádů až do poloviny srpna, dodává Reuters.
Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 MAX skoro rok, aerolinky ale neinformoval
Dále čtěte:
Evropští piloti odmítají návrat poruchového boeingu
Smartwings v létě omezí lety, na vině je odstávka boeingů
Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění
Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu
Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie
10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte
10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas