Hospodářské výsledky koncernu ZKL vykazují v roce 2011 historicky nejvyšší tržby. Podílela se na tom i spolupráce s automobilkou Audi, se kterou koncern připravil novou prototypovou převodovku, i expanze do Indie.
Foto: ZKL
Loni rostl také počet pracovníků, které největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě zaměstnává. Podíl exportu na produkci ZKL vzrostl až téměř na 90 procent jeho produkce.
V roce 2010 byly tržby za prodej vyčísleny na 1,251 miliardy letos dosahují částky 1,52 miliardy. „Podle aktuální situace a stavu objednávek, kterých je o 20 procent více, se budoucnosti příliš obávat nemusíme. Jediné, kde cítíme nejistotu, je situace utvářená finančními experty, kteří zvyšují svými vyjádřeními míru nejistoty. Nevidíme krizi v poptávce, ale spíše v tom, jak v této krizi obstojí banky, a jak se zachovají k našim zákazníkům,“ uvedl Jiří Prášil, generální ředitel ZKL.
V oboru ložisek se koncern specializuje na výrobu velkorozměrových speciálních ložisek až do průměru 1 600 milimetrů. Inovace se přitom podnik snaží parametry ložisek neustále zlepšovat. Letos například uvedl na trh nová ložiska „ZKL New Force Plus“ pro speciální aplikace.
Ložiska ZKL se používají především v oblasti energetiky také u výrobců převodovek pro pásovou dopravu, lodě, cementárny nebo větrné elektrárny.
Společnost ZKL loni uzavřela dohodu o záměru s indickým investorem, se kterým koncern připravuje projekt na výrobu ložisek pro indickou železnici. V současnosti se po úspěšném schválení a homologaci připravuje zahájení výroby. Ta by měla v blízkosti Kalkaty odstartovat do pěti měsíců od schválení indických státních autorit.
Část výroby bude dle požadavků místní vlády zajištěna z indických zdrojů, část výrobních dílů bude dodávána z České republiky. Zaměstnanost v ZKL to ale neohrozí. Naopak, firma se stále potýká s nedostatkem lidí v některých profesích.
„Máme trvalý nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Bez spolupráce s VUT Brno a ČVUT bychom obtížně kvalifikované zaměstnance získávali. Naše spolupráce je postavena především na vedení bakalářských, diplomových pracích a doktorandských prací a máme další společné projekty, kde jsou tyto vysoké školy spoluřešiteli. Na financování těchto projektů se podílí fondy Evropské Unie, případně Ministrovo průmyslu a obchodu České republiky“, uvedl Jiří Prášil.
V oblasti automobilového průmyslu pokračuje ZKL ve vývoji trubek z hliníkových slitin určených pro chladicí systémy, například vozů Audi. Pro automobilku připravuje také komponenty pro novou prototypovou převodovku. V současné době odborníci připravují podmínky pro zahájení sériové výroby této zásadní inovace.
ZKL, který letos oslaví 65 let existence, dodává své výrobky do více než 70 zemí světa, momentálně se vrací do zemí bývalého Sovětského svazu. Na celém světě je nastartován proces obnovy strojních zařízení a přebudovávání technologických základen. Stávající zařízení se mění za úspornější a účinnější, což souvisí i s ekologizací továren. To všechno generuje novou poptávku po inovativních ložiscích.